June 23, 2015

Banglo Tuan Abbot

Bab 2


“BESARNYA rumah ni,” tegur Tuan Haji Abdullah yang masih berpeluk tubuh memandang banglo itu dari luar. Anak perempuannya Aleeya yang belajar jauh di UK itu bertemu jodoh dengan Carlos Rasyid Abbot di sana.

Semasa Tuan Haji Abdullah bersama isterinya ke sana waktu majlis konvokesyen, Aleeya memperkenalkan Carlos Rasyid Abbot kepada mereka dan mereka diberitahu bahawa lelaki itu sebenarnya mempunyai nenek yang berasal dari Malaysia.

“Tuan Haji akan tinggal dengan mereka di sini ke?” tanya Koperal Hamid yang hanya menunggu di luar sementara Wak Ismin sama masuk menunjukkan keadaan di dalam rumah tersebut.

“Taklah… seminggu ni aje. Saya ada anak yang masih belum kahwin. Saja nak tengok tempat,” ujar Tuan Haji Abdullah, ramah.

“Berani ke anak Tuan Haji tu nak tinggal di sini berdua aje?” soal Koperal Hamid lagi.

“Alah! Dia bukannya duduk di rumah sepanjang masa. Kebetulan dia dapat mengajar di UniSel… sebab itu Rasyid ajak tinggal di rumah pusaka datuknya ni… tak payah nak menyewa.”

Koperal Hamid angguk.

“Ayah! Jomlah masuk,” ajak Aleeya yang menyeringai sampai telinga seronok dapat tinggal di rumah yang besar.

“Takpe! Ayah nak borak dengan pakcik ni dulu,” sahut Tuan Haji Abdullah. “Masuk pun bukan dapat minum-minum teh,” sambungnya lagi dengan suara yang diperlahankan.

Koperal Hamid senyum. “Kalau nak pekena teh, sambil sembang-sembang, jomlah ke rumah saya,” ajaknya.

“Oo… tak payah susah-susah,” ujar Tuan Haji Abdullah. “Saya saja nak berbual dengan Encik Hamid tentang banglo yang ditinggalkan ini.”

“Tentang apa Tuan Haji?” soal Koperal Hamid, cuak.

“Dah berapa lama banglo ni dibiarkan kosong?”

“Lama sangat dah Tuan Haji… semenjak Tuan Abbot ditangkap atas tuduhan membunuh…” Koperal Hamid cepat tutup mulut. Hadoi!! Koperal Hamid rasa nak ketuk kepala sendiri kerana terlalu ramah pula sehingga terlepas cakap.

“Membunuh?” tanya Tuan Haji Abdullah beliak mata.

“Hmm…” Koperal Hamid sedikit mengeluh. “… tapi memang salah orang tu, dia yang pecah masuk ke dalam banglo ni,” ujar Koperal Hamid yang tahu cerita atas cerita kerana waktu kejadian, dia masih belum bertugas di Ladang  Abbot ini lagi.

Tuan Haji Abdullah angguk. Dia pun faham juga kerana tadi semasa Starex memanjat bukit naik ke situ, dia ada nampak papan tanda yang bertulis; Trespassers Will Be Prosecuted. Betullah tindakan yang dilakukan oleh Tuan Abbot itu, sangka Tuan Haji Abdullah dalam hati.

“Kata menantu saya tu, emaknya memang orang sini.”

“Betul!” jawab Koperal Hamid. “Anak Imam Taib yang mengIslamkan Tuan Abbot itu sendiri.”

“Oo… maknanya Tuan Abbot tu dah masuk Islam?” Tuan Haji Abdullah terasa lega kerana asal usul anak menantunya itu dari yang beragama Islam. Apatah lagi tadi Koperal Hamid ada mengatakan bahawa emak kepada menantunya itu adalah anak seorang Imam.

Koperal Hamid angguk sambil berjalan mengikut langkah Tuan Haji Abdullah yang menapak mengelilingi banglo itu.

“Kalau dah lama sangat tak berorang, saya rasa lebih baik dibuat pembersihan dulu,” kata Tuan Haji Abdullah.

“Wak Ismin tu ada juga datang sesekali membersihkan banglo ni Tuan Haji,” jawab Koperal Hamid yang salah pengertian.

Tuan Haji Abdullah senyum. Dia tahu, Koperal Hamid tidak mengerti akan maksudnya. 

“Kami tak boleh bermalam di banglo ni, malam ini. Kena bersihkan dulu, buat majlis kenduri dan bacaan Yasin. Wak Ismin tu boleh uruskan ke?”

“Dia tu memang amanah orangnya Tuan Haji, saya percaya dia dapat menjalankan kehendak Tuan Haji itu.”

Tuan Haji Abdullah angguk. Dari waktu sampai tadi lagi dia sudah rasa tidak enak hati melihat banglo itu. Semasa menunggu Koperal Hamid dan Wak Ismin sampai untuk membawa kunci tadi pun dia sudah terpandang seolah ada satu lembaga yang memerhati kedatangan mereka di sebalik tingkap atas banglo itu. Namun, dia hanya mendiamkan diri sahaja kerana tiada sesiapa diantara mereka berempat, yang bersuara tentang hal itu. Kemungkinan hanya dia seorang sahaja yang nampak.

******************************************************************************************

CARLOS Rasyid Abbot, isterinya Aleeya dan ibu mentuanya Puan Hajah Halimah sama memanjat tangga untuk naik ke tingkat atas.

“Amboi! Berpusing anak tangganya Liya,” ucap Puan Hajah Halimah yang rasa sakit kepala lutut untuk sampai ke atas.
          
“Dah macam rumah dalam filem Hindustan aje, kan mak?” sahut Aleeya sambil memimpin tangan emaknya.
          
Sampai di atas, mereka bertiga sama memandang ke kiri dan ke kanan.
          
“Leeya nak ke kanan, mungkin master bedroomnya di sebelah sana.”
          
Manakala Puan Hajah Halimah terus sahaja ke bilik di bahagian tengah. Sementara Carlos Rasyid pula menapak ke lorong menghala ke kiri.
          
“Wah! Besarnya bilik tidur ni,” gumam Aleeya yang ke situ sendirian. Katil yang diguna juga bersaiz king. Almari yang dibina terus di dinding berwarna putih itu memberikan suasana terang walau matahari di luar sudah mula condong ke barat dan meninggalkan biasan cahaya berwarna keemasan.
          
Dia menepuk-nepuk tilam sebelum melemparkan badannya. Adoi! Sedapnya kalau dapat melelapkan mata barang seketika, hatinya berkata.
          
Puan Hajah Halimah yang memilih untuk ke bilik bahagian tengah memulas tombol pintu dan membukanya lebar. Ada dua buah katil bujang di dalam bilik itu dan almari solek di letak di tengah-tengah. Sepertimana bilik tidur utama, bilik tengah tu juga telah dibina siap dengan almari pakaian tetapi berwarna ungu dan merah jambu. Tentu untuk bilik tidur anak perempuan mereka, bisik hati Puan Hajah Halimah.          

Tingkap bilik dibuka untuk melihat pemandangan yang menghala ke sungai di belakang banglo itu. Pemandangan dari banglo yang terletak di atas bukit itu memang cantik. Pokok-pokok kelapa sawit yang menghijau di kaki bukit menyejukkan mata yang memandang. Ada beberapa buah kerusi malas ditempatkan di tepi sungai yang betul-betul terletak bersempadan dengan kawasan banglo itu. Memang sangat cantik sekali dengan landskap yang dibina untuk tempat mereka beristirehat.
          
Kelibat suaminya yang berjalan dengan Koperal Hamid mengelilingi banglo itu dapat dilihat dengan jelas. Tetapi, siapakah di belakang mereka itu yang kelibatnya agak tidak berapa jelas? Wak Isminkah?

Puan Hajah Halimah menggosok matanya kerana kelibat itu sedikit kabur di bawah cahaya remang senja. Dia kemudian mengelip-ngelipkan mata untuk melihat sekali lagi kelibat yang dilihat tadi. Namun, kelibat itu sudah tidak kelihatan lagi. Puan Hajah Halimah tidak ambil pusing… dia terus menutup tingkap itu apabila terdengar suara azan yang sayup berkumandang dari surau entah sebelah mana.

Dia menapak keluar dari bilik itu dan menutup rapat daun pintu. “Aleeya!” panggilnya kerana keadaan di luar itu terasa sepi sekali. Dia memandang ke arah bilik yang diambil oleh anak menantunya tadi. Tetapi hatinya kuat untuk mencari Aleeya di bilik utama.

“Aleeya!” panggilnya lagi.

Mereka semua sudah turun barangkali, begitu desis hati Puan Hajah Halimah. Dia kemudian terus menuruni tangga ke tingkat bawah. Kelihatan Wak Ismin sudah mula memetik suis lampu kerana hari sudah mulai gelap.

“Puan kalau nak solat, ada bilik di bawah ni… saya dah bersihkan.”

“Aleeya mana?” tanya Puan Hajah Halimah.

“Eh, dia tadi kan naik ke atas dengan Puan dan suaminya?”

“Hmm… takpelah,” ujar Puan Hajah Halimah sambil tersenyum sendiri. Mungkin anaknya itu mahu bersendirian bersama suaminya barangkali, fikir Puan Hajah Halimah di dalam hati.

“Saya dan Koperal Hamid nak minta diri dulu, kalau ada apa-apa yang Puan perlukan nanti, telefon aje saya atau Koperal Hamid tu,” ujar Wak Ismin yang sudah menuju ke pintu utama.

Tuan Haji Abdullah dilihat sedang bersalaman dengan Koperal Hamid apabila Puan Hajah Halimah sama ke muka pintu melihat Wak Ismin yang sudah mahu pulang itu.

“Kita nak bermalam di sini ke bang?” tanya Puan Hajah Halimah.

“Tak payahlah,” ujar Tuan Haji Abdullah. Hatinya tidak berasa enak dengan keadaan rumah itu yang tidak berpenghuni sudah begitu lama. Apatah lagi anak perempuannya itu sedang bunting sulong. “Panggil Aleeya dan Rasyid… kita balik dulu. Tadi saya dah tinggalkan pesan pada Koperal hamid, mintak dia bersihkan dulu rumah ni. Kita pasang pagar dulu sebelum masuk.”

Puan Hajah Halimah berkerut dahi cuba memahami maksud ‘pasang pagar’ itu. Matanya memerhati keliling. “Bukankah dah siap berpagar ni bang… nak pasang pagar yang bagaimana pula?” soalnya pelik. Masakan suaminya mahu memasang pagar serupa di Penjara Pudu pula?

“Ini pagar lain,” jawab Tuan Haji Abdullah, pendek.

“Aleeya mana mak?” bertanya Carlos Rasyid yang sama terjengol di muka pintu utama.

“Eh, bukan dengan kamu ke?” tanya Puan Hajah Halimah yang mati-mati menyangka pasangan anak dan menantunya tadi sedang berdua-duaan. “Di bilik utama tadi, dah cari?”

“Saya dah cari dalam semua bilik di atas, takde pulak.”

“Aleeya!” Puan Hajah Halimah terus berteriak memanggil nama anaknya sambil berpaling masuk dan menapak menuju ke tangga.

Tuan Haji Abdullah dan menantunya Carlos Rasyid, sama mengikut.





                                                    -bersambung-




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...