June 29, 2015

Banglo Tuan Abbot Part 3

Bab 3

"TERIMA kasih Mid," ujar Wak Ismin setelah turun dari motosikal. Koperal Hamid hanya angkat tangan dan terus beredar dari situ.

Yatinah dan anak-anaknya yang menunggu ingin tahu cerita itu meluru ke muka pintu apabial terdengar suara Wak Ismin yang sudah pulang.

"Bagi abah solat dulu," beritahu Wak Ismin yang sudah tahu benar apa yang dimahukan oleh anak-anak dan isterinya. Maklumlah mereka semua tinggal di dalam kampung yang dikelilingi oleh kebun sawit, pengetahuan dengan dunia luar itu hanya melalui peti televisyen sahaja. Nak langgan Astro nanti puas membayar duit bulanannya. Anaknya bukan ada yang sudah kerja untuk membantu.

Sekarang ini... Yatinah bekerja di kantin kilang memproses sawit. Gajinya tidaklah lumayan macam bekerja di banglo Tuan Abbot dulu. Begitu juga dengan Wak Ismin, selepas berhenti menjadi driver peribadi Tuan Abbot, Wak Ismin bekerja membawa tractor mengangkut buah-buah sawit pula. Alhamdulillah... Wak Ismin percaya, rezeki itu milik Allah... di mana-mana sahaja pun ada jika kita rajin berusaha.

"Siapkan nasi," arah Yatinah. "...nanti waktu makan, boleh suruh abah cerita."


SEMENTARA di banglo tadi...

"Rasyid!" jerit Tuan Haji Abdullah yang terpandang Aleeya menghala ke sungai di belakang rumah. "Aleeya nak ke sungai tu... pergi kejar!"

Puan Hajah Halimah mati langkahnya di mata tangga. Dia berpaling memandang ke arah yang disebut oleh suaminya. Nak ke sungai? Di dalam hatinya bertanya... dia keluar ikut pintu mana?

Carlos Rasyid, tanpa membuang masa terus mengejar isterinya yang berjalan sendirian di dalam suasana yang sudah mulai gelap itu. "Aleeya!" jeritnya. "Where are you going?"

Aleeya langsung tidak menjawab dan tidak menoleh... dia terus sahaja berjalan seolah mengikut arahan seseorang. Padahal dia baru pertama kali ke situ... mana dia tahu ada sungai di sebelah belakang banglo itu?

Carlos Rasyid dapat memegang lengan isterinya tetapi Aleeya pula menepis kuat. "Hey! It's me," tukas lelaki itu hairan benar dia dengan kelakuan isterinya. "Come! Let's go home," ajaknya sambil menarik lengan si isteri.

Namun Aleeya cepat merentap tangannya dari pegangan suaminya. Dia mencerlungkan mata merenung wajah si suami. Tanpa kata... dia terus mahu meneruskan langkahnya ke tepi sungai yang hanya beberapa meter sahaja jauhnya dari banglo itu.

"You nak cari apa at this hour?" tegur Carlos Rasyid lagi. Pegangan lengan isterinya itu semakin diketatkan.

"Huh!!" Aleeya menderam marah. Dia cuba merentap lengannya lagi minta dilepaskan.

"Ayah!" jerit Carlos Rasyid yang terpandang Tuan Haji Abdullah yang sudah datang mendekatinya.

Kelihatan Tuan Haji Abdullah sedang terkumat kamit mulutnya membaca sesuatu dan cepat pula meniup ke ubun-ubun Aleeya.

Aleeya yang bertubuh kecil itu serta merta meronta dan menjerit. Terpaksa Tuan Haji Abdullah dan Carlos Rasyid sama berhempas pulas menyedarkan wanita itu yang seakan telah dirasuk.

"Cuba call balik Wak Ismin tu?" arah Tuan Haji Abdullah kepada menantunya.

Wak Ismin yang baru sahaja mahu masuk ke bilik mandi itu di panggil.

"Wak! Boleh datang ke banglo ni tak? Something happens..." jelas Carlos Rasyid.

"Something happens?" Wak Ismin mengulang kata sambil menggaru kepala. Selama dia jadi pemandu Tuan Abbot, dia pun sudah pandai speaking London. Dia faham benar apa yang diucap oleh Carlos Abbot tadi.

"Ada apa bang?" tanya Yatinah.

"Saya solat di banglo ajelah. Ada sesuatu terjadi di situ," jawab Wak Ismin langsung menyarung kembali seluar. Dia cepat mencapai kunci kereta Proton Saganya dan menapak keluar.

"Ada apa?" Yatinah masih ingin tahu apa yang telah terjadi.

"Nanti balik kang saya beritahu," sahutnya yang sudah mula menghidupkan enjin kereta.



********************************************************************************



PUAN Hajah Halimah yang diminta menunggu di pintu hadapan itu berjurai air mata ketakutan. Bimbang sesuatu yang berlaku kepada anak perempuannya yang bunting sulong itu. Dia melambai-lambai ke arah kereta Wak Ismin yang meluncur laju masuk ke pekarangan banglo itu.

"Wak! Mereka di laman belakang," ujar Puan Hajah Halimah menunjuk ke arah belakang rumah. Tidak sempat-sempat menunggu Wak Ismin mematikan enjin keretanya.

Wak Ismin berlari masuk ke dalam dan memetik lampu sorot yang menghala ke laman belakang kerana hari sudah mulai gelap. Dia kemudian berlari mendapatkan Tuan haji Abdullah dan menantunya Carlos Rasyid yang sedang berusaha untuk mententeramkan Aleeya dari mahu menuju ke sungai.

"Kenapa ni Tuan Haji?" tanya Wak Ismin yang datang mendekati.

"Entahlah Wak... tiba-tiba aje dia nak ke sungai tu. Pelik saya sebab dia jadi sangat bertenaga ni," jawab Tuan Haji Abdullah yang pertama kali mengalami situasi itu walaupun dia pernah mendengarnya.

Wak Ismin sama terkumat kamit membaca sesuatu sambil telapak tangan kanannya dilekapkan keras menutupi ubun-ubun Aleeya. "Fuh!!" Wak Ismin kemudian menghembus ke atas kepala Aleeya. Aleeya kemudian terus longlai seakan belon yang habis anginnya. "Bawak masuk ke rumahlah..." arah Wak Ismin.

Carlos Rasyid cepat mendukung isterinya untuk dibawa masuk ke dalam rumah.

"Dia ada tegur apa-apa ke tadi?" tanya Wak Ismin kepada Tuan haji Abdullah yang jalan beriringan dengannya.

Tuan Haji Abdullah berpaling memandang. "Tegur?"

"Rumah lama tak berorang Tuan Haji... biasalah... lupa nak beri salam agaknya?"

"Tak tau pulak saya... dia yang masuk ke dalam tadi. Puas emaknya dan Rasyid mencari tapi tak jumpa. Mujur saya nampak dia mengarah ke sana," jawab Tuan Haji Abdullah.

"Lemah semangat anak Tuan Haji tu," tegur Wak Ismin.

"Dia sedang mengandung sulong... itu yang saya bimbangkan," jawab Tuan Haji Abdullah. "Keras barangkali rumah ini untuknya."

Wak Ismin terus teringat sumpahan yang dilafazkan oleh Mem Nabila semasa nazaknya.

"Tidak kubenarkan perempuan lain tinggal di sini selepas aku," katanya dengan suara yang tersekat-sekat sebelum dia mati dengan mata yang terbuka dan lehernya yang terkulai di mata tangga terakhir.




Wak Ismin sedang mencuci Mercedes 280se Tuan Abbot sewaktu kejadian... selepas membawa Tuan Abbot pulang dari mesyuarat di Kuala Lumpur.

"Whose shoes is this?" tanya Tuan Abbot kepadanya.

"No idea Sir," jawabnya sambil menggelengkan kepala.

Lima belas minit kemudian, terdengar bunyi satu das tembakan dari senapang patah Tuan Abbot. Wak Ismin faham benar kerana dia biasa mengikut lelaki itu menembak babi hutan yang mengganggu anak-anak sawit. Tetapi tembakan yang didengar itu berlaku di dalam rumah, apa yang ditembak oleh Tuan Abbot di dalam rumahnya?




                                           -bersambung-



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...