November 5, 2010

My first book.



   At the age of 51, baru aku berjaya menghasilkan sebuah novel. Bangga tak terkira sebab tak tersangka dapat berbuat demikian. Suatu ketika dulu tulisanku pernah juga terbit dalam majalah sekolah, masa tu pun dah seronok gila. Ini kan pula bila dapat menghasilkan sebuah novel yang nak menyiapkan makan masa hampir dua tahun. Dari awal tahun 2008 sejak tinggal di Setia Alam, sempat la sampai anak sulong aku berkahwin, lepas tu menguruskan anak kedua pulak.

   Tapi aku rasa berpuas hati la dengan segala yang aku usahakan itu. Memang aku suka melakukan kerja-kerja terus dari rumah sahaja. In between house chores la kata orang putih pun. Sambil menyelam minum air, kata bidalan melayu pulak. Sambil-sambil mengurus rumahtangga tu sempat juga melakukan kerja-kerja yang kita suka.

   Masa zaman sibuk-sibuk mengurus anak sekolah, asyik baca novel orang aje. Bila aku mula cuba untuk menghasilkan sendiri, baru aku rasa jerihnya untuk menyiapkan sebuah novel. Bila idea tu datang memang rasa tak nak berhenti. Tapi bila ketika blank...diperah macam mana pun dia tak datang. Cubaan yang pertama ini pun penat juga nak memikirkan untuk diubah dari cerita asal yang berakhir dengan kematian kepada happy ending.

   Nasib baik ramai yang memberi galakan untuk meneruskan usaha.
Terima kasih diucapkan pada Encik Ali dari Buku Prima yang sudi menerima cerita ku itu. Walau dia juga yang mencadangkan agar dibuat perubahan menjadikan cerita itu ala-ala Hindustan. Kena banyak konflik dan berakhir dengan happy ending, katanya.

   Sekarang ini aku cuma mahu menanti komentar dari para pembaca peminat novel. Sejauh ini yang aku tahu, dari pemerhatian ku yang rajin ke MPH dan popular mencari novel keluaran terbaru, hampir sembilan puluh peratus bilangan remaja yang meminati novel. Barangkali sebab itu la Encik Ali menyarankan aku membuat perubahan kepada hasil karya pertama tadi.

   Mereka akan lebih berminat kepada buku-buku yang mempunyai kulit yang menarik. Jalan cerita tentulah berkisar tentang cinta dan nama-nama yang digunakan dalam cerita tersebut juga perlulah yang sedap didengar dan bahasa yang mudah difahami.

   Dari pemantauan tersebut, maka akan ku hidangkan beberapa lagi cerita yang masih dalam proses untuk mencari jalan penutup. Semoga, pembaca sekalian dapat memberikan komen yang bernas untuk Diintai Rindu. Insya Allah...akan ada lagi yang bakal menyusul. Jika diizinkan Allah, Amin!

2 comments:

  1. tahniah mak andak..nanti blehla komen novel kitorang plak..heheh

    ReplyDelete
  2. tahniah , buku ini sangat best dan tak jemu baca banyak kali :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...