November 27, 2010

Semalam bersama Hana.

     Semalam free...adik tak ada kelas. Aku dapatlah berkepak sikit. Konon nak menyambung cerita yang ketiga ala-ala CSI tu, tapi rupanya ada kerja yang belum beres. Ke Actmar Honda ambil road-tax, kemudian terus ke MBSA Kota Kemuning. Laa....rupanya pejabat dia dah berpindah di depan Mc Donalds. Apa tak cakap? Aku ni pusing la bagai nak rak mencari.
     Akhirnya jumpa juga la... pulak dah! Hari Jumaat dia bukak belah petang pukul 2.45. Ada kucing 2 ekor menunggu depan pintu besar tu macam dia juga ada urusan dengan pihak MBSA. Silapnya aku tak ambil gambar. Lawak la. aku siap cakap dengan pekerja Bangla kat situ, 'Ini kucing pun sudah banyak lama tunggu la.'
     Mat Bangla tu dengan muka kelam memandang ku pelik.
     'Saya ingat dia pun ada bill mau bayar,' aku saja melawak. Tak ada kerja. Mulut tu gatal nak bercakap.
     Rupanya Bangla tu faham juga. Dia ketawa besar menampakkan gigi putihnya yang tersusun rapi.
     Selesai urusan aku call Firdaous. Dia pulak suruh ke opis dia ambil kunci rumah. Aku fikir nak buat apa pergi rumah dia? Baik aku kidnap aje Hana bawak balik rumah aku. Kalau dia nak nanti kena datang rumah. Nak tunggu dia bawak Hana ke rumah aku tu....liat sikit kot? Sebab hujung-hujung minggu tu dia orang dah punya rancangan dan agenda tersendiri. Kalau tidak pun saja nak lepak di rumah bermalas-malas.
     Lepas dapat permission, baru aku ke nursery di mana Hana di tempatkan kalau papa dan mommynya bekerja. Haa...puas hati dapat bersama Hana sepetang itu. Si kecil ni pulak tengah gatal kaki nak belajar berjalan. Habis si Kaka dan Ogy dikejarnya. Tapi aku dan adik la yang pegang dia bertatih satu rumah mengejar kucing-kucing tu. Kalau Toby, memang awal-awal dia dah surrender. Bab dengan orang lebih sikit dalam rumah tu dia dah tak nak masuk. Baik dia lepak dekat luar aje. Tapi kesian si Toby, semalam hari hujan. Dia tak dapat nak melepak di luar, rupanya dia tidur menyorok dalam kuali tempat Angah membakar bekas telur yang masih terlupa untuk dibuang.
     Semasa terdengar bunyi dentuman kuat petir, Toby berlari masuk dari belakang. Ambik engkau! Macam lepas terjun dalam longkang rupa si Toby. Bulu badannya dah bertukar warna, dah macam si Kaka pulak. Kata adik, barangkali si Toby tu jealous dengan Kaka sebab orang semua puji Kaka kerana bulunya yang berkilat dan berbelang harimau. Kalau manusia tu kategori handsome la.
     Lepas Hana balik dijemput oleh papa dan mommynya, aku dan adik mengadu sakit pinggang. Apa tidaknya kami terpaksa membongkok menatih si kecil Hana yang tengah seronok nak berjalan? Babai Hana! Cepat jalan tau? Nanti Tok mommy bawak pergi shopping pulak.

Junie Octovian: Bersyukur kerana masih sempat melihat cucu........

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...