December 14, 2012

Chokropolitan...

Greetings to all......

N3 ku kali ini adalah luahan rasa rindu kepada saudara-saudara kandungku yang telah lama tidak berjumpa. Walau kami sering ber SMS, WhatsApp dan bertelefon bertanya khabar, namun suara-suara mereka masih belum dapat mengubat rindu.

Cer tengok gambar yang bergerak di tepi yang telah dikumpulkan sebahagiannya untuk dijadikan album pengubat rindu...*:D big grin



Masa berlalu dan tahun berganti, perubahan hidup mengikut peredaran masa. Anak-anak sudah bertebaran di bumi Allah ini yang payah hendak disatukan kembali. Yang tua sudah payah hendak memandu sendiri, harus memerlukan seseorang untuk membawa mereka pula.


Aku rindu untuk berkumpul, bercerita dan terkekeh-kekeh ketawa macam dunia ini kami yang punya. Aku rindu makan setalam, tarik sana tarik sini, berebut-rebut macam baru pulang dari misi bantuan kemanusiaan di Gaza aje gayanya.*:)) laughing

Aku rindu waktu anak-anak buat unggun api dan mereka ramai-ramai ber BBQ di laman membakar entah apa.

"Eh! Korang makan lidah lembu ke?" tanya Uteh yang melihat besen berisi perapan daging dan ayam telah habis dibakar. Manakala anak-anak dan anak saudara tadi sudah menyandar mengipas badan akibat kepanasan.

"Tak lah," menjawab salah seorang dari mereka.

"Ni dah habis semua yang dalam besen...mana perginya?" tanya Uteh senyum mengena.

"Ada lidah ke tadi?"

Uteh angguk. "Korang tak perasan sebab Uteh dah rebus dulu dan potong kecik-kecik," katanya lagi.

Masing-masing kemudian berpandangan sesama sendiri sambil meraba perut. Nak buat macam mana? Tak kan nak dimuntahkan balik? Redha ajelah!

Kebetulan masa tu lepas Hariraya Haji dan aku ada membuat korban seekor lembu. Adik-adik iparku yang membantu melapah dan mengerjakan dagingnya di surau berdekatan menerima habuan yang banyak. Anak-anak saudara yang kegembiraan minta dibuat BBQ untuk meraikannya malam itu. Memang bahagia sungguh!

Kini, kenangan hanya tinggal kenangan...entah bila kami dapat berkumpul kembali dengan suasana yang meriah begitu. Dalam aku kesepian, ku coretkan rasa hati dan ku titipkan buat kalian yang berkesempatan membaca luahan rinduku ini...........

Wajah-wajah indah itu menari di layar mata...
Suara-suaramu berbisik-bisik di cuping telinga...

Itu suara ayah yang berpesan, 'baik berpada-pada'...
Itu suara emak...'sembahyang jangan lupa...ia adalah tiang agama'.

Aku ingat setiap ketika...saban masa...
Lantang kedengaran bila sepi melanda...

Mereka tinggalkan aku bila sudah sampai masanya...
Tetapi...
Terasa baru semalam kami bersenda.


Junie Octovian: "Then, did you think that WE created you USELESSLY and that to US you would not be RETURNED?" (23:115) 




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...