December 13, 2011

Harimau Jadiankah?

Morning peeps!

Thousand apologies! Sengaja aku tak berblogwalking dalam Disember ini kerana sedang mencekalkan
hati untuk menyiapkan karya yang sedang dikemaskini dan dibaikpulih ini. Kalau berblogwalking nanti
aku terkhayal dan sedikit membuang masa.

Tapi entah macam mana semalam tu selepas seorang teman menelefon bercerita...terungkitlah kisah
anak-anak yang sedang bercuti dan tahun 2012 nanti anak-anak akan memulakan kelas yang baru...
naik darjah dan naik tingkatan. Seorang anak lelakinya bakal menduduki peperiksaan UPSR dan
beliau minta tips bagaimana hendak menjadikan anaknya berminat untuk membaca selain dari komik
dan majalah kerana karangan Bahasa Malaysianya agak lemah.

Selepas berborak panjang dengan beliau, aku duduk menyandar mengenang kisah aku sendiri semasa
bakal menduduki peperiksaan tersebut. Kisah ini telah lama tersimpan tanpa ku beritahu pada ayah dan
emak sekalipun kerana aku tahu mereka tidak akan percaya dan akan menyangka aku membuat cerita
pula.

Begini kisahnya........

Aku yang terpilih diantara tiga orang yang dijangka bakal mendapat 5A itu telah diberi tugasan untuk
membuat ulangkaji. Guru yang terlibat telah memaklumkan bahawa kami harus menyiapkannya dan
menghantar kembali kerja-kerja yang diarah itu keesokkan paginya di sekolah.

...gambar hiasan....

Petang itu kami didatangi tetamu di rumah. Adik ayah dalam perjalanannya dari Bukit Kepong telah
singgah ke rumah untuk menemui ayahku kerana ada urusan proses penjualan tanah pusaka yang
memerlukan tandatangan ayah.

Emak mengarah aku menanak nasi. Oleh kerana di ketika itu memang belum terjumpa lagi dengan
rice-cooker, rata-rata orang menanak nasi menggunakan dapur minyak tanah atau dapur kayu arang
atau dapur yang menggunakan kayu api. Ayah ku yang telah terbiasa makan nasi yang ditanak
menggunakan kayu api itu sedikit cerewet. Maka, untuk menanak nasi harus menggunakan dapur kayu
api yang sengaja didirikan sebuah pondok khas untuk menyimpan kayu di sebelah dapur asal namun,
ianya berasingan dari rumah yang bermakna aku harus keluar ke belakang.

Kebetulan, selepas peristiwa banjir besar....gosip masing-masing berkisar tentang lembaga yang merayap
pada waktu malam mencari kedamaian kerana dikatakan mati mengejut. Terngiang-ngiang di telingaku
kisah yang baru ku dengar petang tadi semasa geng-geng emak datang bergosip di anjung rumah semasa
aku sedang sibuk hendak menyiapkan tugasan sekolah. Maka ketika itu memang lari fokus...malah aku
sama memasang telinga dari dalam.

Mak Mah Pak Yahaya tu pulak kalau bercerita siap dengan aksinya sekali macam dia ada sama di waktu
kejadian. Emak dan beberapa temannya yang lain terangguk-angguk macam burung belatuk mengiyakan
cerita Mak Mah. *ampun Mak Mah ~ kerana menyebut nama Mak Mah pada hari ini*

Jadi, ketika aku sendirian sedang menunggu nasi yang ditanak itu kering, aku terbayang-bayang akan
kelibat lembaga yang diceritakan olah Mak Mah siang tadi. Ya ampun! meremang-remang bulu roma
di tengkukku...hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa takutnya aku di ketika itu. Hendak ku panggil
minta pertolongan memang tiada sesiapa di dapur kerana emak dan ayah sudah sibuk bersembang
nun........jauh di ruang tamu di hadapan sana. Manakala aku nun..........jauh di sebelah belakang.

Tak sabar hendak menunggu nasi kering, aku mengacau perlahan. Sambil membuat tap-dancing....
cepatlah kering! cepatlah kering! mulutku berzikir. Aku cepat memadamkan api dan meleraikan bara apabila nasi masak. Aku mengacau meratakan nasi di dalam periuk sebelum menutupnya.

Tiba-tiba.........

Tanpa menjerit dan tanpa banyak cerita, aku mengetuk sekuat hati dengan senduk kayu apabila satu
tangan yang masuk mahu mencapai bahuku dari celah-celah papan pondok kayu yang dibina ala kadar
itu. Tiada pekikan tiada lolongan....tangan tadi hilang begitu sahaja, entah siapa yang empunya!

                                                                                                           ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...