September 23, 2012

Diam-diam ubi...

Greetings to all.....

Lama tak bersiaran kerana musim perayaan ini memerlukan sedikit pengorbanan tenaga dan masa untuk melayan tetamu yang datang dan juga tidak ketinggalan menghadirkan diri ke majlis jemputan perkahwinan.

Kini masa sudah kembali seperti sediakala. Aku ditinggalkan sendirian kerana begitulah lumrah alam. Dalam pada itu aku sempat menyiapkan dua buah novel yang tertangguh sejak tahun 2010 sekali gus. Terpulanglah kepada editor itu nanti bagaimana penerimaannya.





Baby Maryam akan kembali ke Brisbane tidak lama lagi. Aku sempatlah membelanya beberapa hari semasa dalam pantang. Dia banyak dijaga oleh ninda sebelah ibunya di Cheras. Nama aje tinggal sama dalam Selangor, tapi nak berulang alik jauh juga. Jadi aku tidaklah dapat berulit sangat dengan dia macam dengan Hana dulu. Mudah-mudahan dia akan terus sihat sejahtera walau telah bertukar cuaca nanti.



Entah bila dapat berjumpa lagi dengannya. Semasa ziarah dia dalam bulan Syawal tu, badannya sudah mula berisi. Pipinya macam diisi dengan telur. Kepala yang dicukur botak dulu, sudah mula menghitam. Masih kenalkah lagi dia dengan ku nanti?


Jika ada tambang murah dari perkhidmatan Air-Asia, insya-Allah, perkara itu boleh dirundingkan cuma masa sahaja yang bakal menentukan.


Kini masa untuk memantapkan kesihatan yang sudah lama berperam di dalam rumah. Aku mulai dengan berjalan mengelilingi tasik di Western Park beberapa pagi dahulu dan ditambah pusingan itu sedikit jauh dan semakin jauh lagi. Entah mengapa tidak terasa penat pula walau peluh sudah membasahi baju.


Kadang-kadang rasa beruntung bila cuaca redup terus seharian dan kadang-kadang pula tidak berpeluang untuk keluar pagi malah sehingga ke petang juga kerana hujan yang rajin turun membasahi bumi Setia Alam ini.

Semalam Angah Whatsapp aku, "Apa cerita hari ni?"

"X de apa pun. Sini dah mula hujan.....melengkar tengok TV aje la...."
Kebetulan Astro baik hati, kami dapat menonton semua channel free sepanjang hari. Pada hari Sabtu yang kebetulan hujan itu, aku menghadap satu-satu channel yang menayangkan movie yang menarik.

Kemudian angah balas, "Sama la tgk TV jer ni.
                                       Esok pukul 8 nak cycling tepi Brisbane river."

"Ok la tu...mama pun nak ronda sampai keliling Tesco...jauh sikit."

"Kalau x de laluan pedestrian  x yah pergi, Malaysia bahaya sikit tepi jalan tu."

"Ada la...yg bersimen tepi2 jln tu. Mudah2an tak hujan esok."

Yang sulong pulak kalau bertelefon sibuk menanya, "Ada exercise hari ni?"

Ececeh! Macam dia di Seri Hijauan itu pun rajin sangat nak berexercise. Padahal ada je swimming pool disediakan kalau nak berkuak lentang atau nak jadi badak berendam. Ada juga tennis court untuk melompat melenting dan melibas untuk melepaskan geram.  Hisy! Saja nak bina badan....



...by Brisbane River...


Angah dah hantar gambar berbasikal di tepian Sungai Brisbane. Untung la!
Aik? mana angahnya? tinggal basikal aje?

....manakala aku hanya mampu mengelilingi Tesco sahaja....kihkihkih




...Tesco Setia Alam...


Tak apalah...yang penting exercise ikut stamina. Budak muda pergilah cycling ke...mountain climbing ke... asalkan ada usaha untuk keluar beriadah pada pagi yang bercuaca cerah. Pepatah ada mengatakan 'Cegah Sebelum Parah'....kalau kita dah cuba cegah pun...nak terkena juga, itu takdir namanya. Wallahualam.

Junie Octovian: You must remain focused on your journey to success!

                                      


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...