September 27, 2012

Hibernasi..

Greetings to all......

Tak ada apa yang menarik hendak dikongsikan bersama dalam minggu ini kerana kami terpaksa berperap di dalam rumah sahaja akibat sudah sampai musim hujan.

Aku masih dengan tugas menulis selagi idea untuk menulis cerita itu ada. Adik sibuk dengan assignment yang perlu dihantar pada Jumaat nanti. Sepatutnya minggu ini sudah masuk 'study week' kerana peperiksaan semesternya akan berlangsung pada minggu hadapan.

Kakak dah puas enjoy di Korea, jadi hatinya sudah senang kerana dapat juga akhirnya dia melancong ke sana bersama teman-teman seangkatan.



Kakak di Seoul Korea........

Cuma si Adik lagi yang belum hendak ke mana-mana kerana masih sibuk menumpukan perhatian pada pelajarannya.

"Law ni banyak nak kena bacalah ma," rungut si Adik.

"Baca ajelah..siapa yang nak marah? Bukan ada adik kecik yang nak kena jaga pun. (Anak saudara yang sorang tu pun datang sekali tak sekala...yang sorang lagi dah tentu payah nak jumpa) Adik nak tukar course ke?" Aku tanya dia yang muka macam berarak mendung kelabu itu.


Hana

"Buat apa? Membazir masa aje," jawabnya sambil berguling-guling depan TV dengan buku Legal System, Law of Contract dan Principal of Account memenuhi ambal seluas 6' x 8' yang berwarna merah itu.

"Tau tak pe..." kataku padanya yang dulu tu memang tidak minat membaca. Kerja-kerja penulisan ku pun dia tidak peduli hendak membacanya. Sedangkan anak-anak saudaraku yang datang bercuti ke mari sibuk mahu membaca di kala masih lagi percuma selagi belum dicetak untuk dijadikan novel.

"Lepas exam ni...pergilah bercuti ke USS ke...Legoland ke..." ku pelawa dia.

"Adik nak pergi Jepun la....."



Oh my....banyak-banyak tempat di Malaysia yang belum dijelajahi, dia pilih untuk ke Jepun? Rupanya dia tersampuk dek rancangan Zizan Raja Lawak yang ke Jepun baru-baru ini. Ish...ish...ish....



Maryam & the grandmas.....
Teringat arwah emak...pantang betul bila ada cucu-cucunya sukakan negara yang pernah menjajah Tanah Melayu semasa usia remajanya. Tidak seperti cucu-cucunya yang bebas ke sana ke mari di dalam negara Malaysia yang sudah aman ini. Emak tidak berpeluang merasai kebebasan itu kerana masih dicengkam dengan adat resam orang dulu-dulu yang tidak membenarkan anak gadis keluar bersekolah. Kesian emak tidak dapat merasai kesenangan dan kemudahan seperti yang diperolehi anak cucu yang ditinggalkan. Semoga emak mendapat tempias dari kebaikan yang dilakukan oleh anak cucunya di di dunia ini. Aamiin!



Junie Octovian: Jauh berjalan, luas pemandangan dan bertambah ilmu pengetahuan.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...