September 1, 2012

The New Edition...

As-salam to all.........

The title sounds like I'm having a new car for Hariraya, aite? Hehehe..
Bukanlah...aku sebenarnya telah dianugerahkan dengan seorang lagi cucu perempuan yang lahir tanggal 1Ramadhan bersamaan 21 Julai, 2012.

Maryam Mohd Fairouz


Cucu kini berada di rumah nenek sebelah mummynya di Cheras sehingga habis waktu berpantang sebelum pulang ke Brisbane Australia.

Aku?

Sempatlah menjaga untuk beberapa hari kerana sibuk dengan urusan menyiapkan tempahan biskut raya dan telah berjanji untuk pulang beraya di Johor tahun ini.
Jika tidak berjanji harus juga aku berhariraya di sini sahaja memandangkan pada tahun ini dua orang anak lelaki yang sudah berumahtangga itu kebetulan beraya bersama.

Berlalulah sudah Ramadhan...sebulan berpuasa. Syawal juga sudah mula hendak mengundurkan diri. Lihatlah betapa cepatnya masa berlalu. Anak-anak sudah kembali ke tempat masing-masing dan pagi ini aku menekur di meja makan merenung masa depan. Terasa-rasa macam hendak mengadu, bertelefon dengan Emak macam selalu....tetapi apakan daya....Emak sudah pergi buat selamanya. Hendak ku ceritakan pada Emak bahawa kami adik beradik telah menunaikan janji pulang sehari lebih awal dan menziarah pusara Emak beramai-ramai.

Hendak ku tunjukkan padanya cicit yang dinanti, bagaimanakah rupanya, siapakah namanya?

Emak memang suka dengan sambutan Hariraya. Dia suka melihat anak-anakku yang bertungkus lumus membersihkan rumah dan laman setiap kali menyambut kedatangan Syawal. Aku yang sibuk dengan tempahan biskut raya itu juga sambil-sambil menjahit langsir dan sekali gus memanjat dan memasangnya terus.


Kerjasama dari Abg Long & Angah ini sudah bermula sejak mereka kecil lagi...

Angah yang bercuti sebulan telah pun pulang ke Australia untuk meneruskan pengajiannya. Hari ini si Kakak pula akan ke Seoul Korea. Dari malam tadi sibuk mengemas kain baju dan barang-barang keperluannya.

"Bawaklah Maggie tu, kalau malam-malam lapar rendam je dengan air panas," arahku.

"Kalau bawak Maggie, kena bawak mangkuklah. Kalau tak nak rendam dekat mana?" katanya pula.

"Sachet 3 in 1 tu pun bawak...jajan-jajan hamper tu isi je dalam beg. Mesti lapar je kalau dah tak puasa ni," tambahku mengingatkan.

Risau juga mengingatkan si Kakak yang belum pernah bergerak sendiri. Selalunya kami akan pergi sekeluarga, bimbang kelam kabut nanti dia tertinggal barang itu dan ini.


Kakak bersama grup peminat K-Pop... di Seoul Garden, One Utama........


Kakak bersama Zaki dari 8TV....

Di Putrajaya menonton persembahan Super Junior....

Kakak peminat K-pop nombor satu. Setiap ada sahaja kumpulan Super Junior tu datang ke Malaysia, berusaha dia bercuti untuk menonton persembahan mereka.

"Jangan fanatik sangat kak," aku mengingatkan. "Kita berhabis duit, dia orang kaya-raya," aku mengingatkan.

Sampai juga hajatnya hendak ke Korea. Aku sama menghantarnya ke LCCT untuk penerbangan jam 1.00 pagi 1 September 2012. Berbagai-bagai perkara aku ingatkan padanya.

"Kamera, henset semua jaga baik-baik kak, kalau hilang tu macam mana nak berhubung?"

Dulu akak pernah hilang kamera semasa kami bercuti ke Penang. Puas bergambar, akhirnya tiada kenangan yang dapat ditatap.

Semoga akak gembira  dan berpuas hati dengan percutiannya kali ini sempena menyambut ulangtahunnya pada 29 Ogos yang lalu. Dalam kesibukan berhariraya, ulangtahunnya tidak sempat hendak dirai. Harap kakak mengerti.

Junie Octovian: Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri...untuk jawapannya..."Lu pikirlah sendiri!"


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...