August 18, 2011

Jemput makan...

Salam Aidlfitri..........

Ha...tetamu yang dihormati sekelian, sila jamu selera anda....biasalah orang Johor, ketupat mesti ada.
Esok-esok kita masak Laksa Johor pulak ye?

"Eh? Ko kat mana sekarang ni? Baru 18 Ramadhan la Jun...ko dah raya dulu eh?" *muka pelik
 kengkawan aku*

"Aiseymen!" aku tepuk dahi macam Hindu. "Awal pulak aku masukkan N3 ni...patut masa raya 
nanti, kan?"


Tapi ni sebenarnya kenangan terindah aku beberapa tahun lepas........saksikan seterusnya..........

Ooi! Anyam sendiri ni Kak Bedah....
Mintak maaf la...kalau kat umah Atok...memang penuh..semua pakat-pakat nak jenguk Atok kan?
Makanya...korang yg muda-muda ni portnya kat belah dapur la ye?
Cop! Cop! Sorang sehengget je...bebudak tak leh duit bebanyak...
kang dah sibuk berlari ke kedai...
Jom raya umah Mak Andak Jijah pulak....
Ni umah Mak Ngah Faredah...
pergh! caya la Ngah...raya ada asam pedas ar....
Rumah Uteh pulak...dah bertemu malam dah...
tengok Pak Uteh tu dah tukar kekain sarung...

Tamu yang lain balik....aku dan anak-anak menebeng sampai malam sebab Pak Uteh ajak main
bako-bako....



Angah apa lagi? Minat dia sejak kecik tu.......
Teh!! Tu anak ko la...mana aci kasi duit raya?


Dua N3 yang ku poskan hari ini adalah rentetan dari rakaman-rakaman sekitar Hariraya ketika
masih bersama anak-anak.
Tahun-tahun sudah tu...aku belum galak berblog...nasib baik peristiwa itu dirakam dan disimpan
kemas....maka dapatlah dipaparkan kembali sebagai nostalgia sempena menyambut raya yang akan
datang.
Tahun ni? Wallahualam...dimana bumi dipijak...di situ langit ku junjung.

Junie Octovian: Kind words can be short...but their echoes are endless.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...