October 17, 2012

Rindu Itu Indah....


"Kau tulislah kisah masa jaman kita sekolah dulu," ujar si Mamat padaku.

Apa kisah zaman sekolah aku dengan dia? Aku bukan campur sangat dengan mereka pun. Kenal gitu-gitu aje kerana laluan ke sekolah kami tidak sama. Selalu yang bersaing dengan aku dari rumah, Che Em, R. Fauziah dan budak lelaki sorang tu yang memaksakan dirinya meninggalkan basikal di rumahku kerana hendak bersaing berjalan kaki ke sekolah.

Tapi waktu balik kekadang dia balik dulu sebab aku ada mesyuarat badan pengawas. Tapi Wong Hoi Sim, anak tokeh kedai tayar depan Balai Bomba tu memang setia menunggu menemani perjalanan pulangku. Entah di mana dia sekarang?

Dari sekolah untuk melepasi Setesen Keretapi itu agak sunyi sikit waktu tengahari. Ada sebuah gudang tempat penyimpanan barang di situ. Kadang-kadang aku berfikir yang bukan-bukan bila lalu di situ sendirian. 

Lama aku fikirkan, memang tak ada yang menarik. Pergi sekolah, balik sekolah, itu aje. Cuma aku aktif di sekolah, memegang segala pangkat dalam persatuan.


Kawan karib aku dari Tingkatan Satu, cuma Anne Kay sorang.... ke hulu hilir dengan dia. Bila naik Tingkatan Empat, entah macam mana aku baik dengan Amy pula. Entah bila bertukar kawan pun aku tak berapa nak ingat. Tapi Anne Kay tak kisah sebab dia masa tu ada teman baru yang baru masuk berpindah ke sekolah kami dan di tempatkan di kelas yang sama dan kebetulan pula dalam kelas itu duduk bersebelahan dia.


Aku masih ingat budak berspec mata gaya old skool itu. IQ dia tinggi sikit dari kami semua dalam kelas sebab setiap kali ujian, dia akan berada di tempat teratas.

Abd. Rahman Isa cakap, "...tulislah kisah aku kena bantai kerana sekodeng tandas perempuan."

Ada ke kisah tu? Kenapa aku macam tak pernah dengar pun? Padahal aku kan pengawas sekolah?

"Tuan Sheikh tu salah orang...bukan aku, ada budak lain yang namanya Rahman juga." Rahman gelak-gelak telefon aku beritahu.

Selepas kejadian itu Rahman telah bertukar ke sekolah lain, jadi aku memang tidak lagi berjumpa dengan dia sehingga tamat sekolah.


Kesian Rahman...jadi orang juga dia akhirnya. Walau sekarang kami sudah dapat berhubung semula, tapi masing-masing bertaburan di serata tempat. Rahman kini bertugas dengan Kastam DiRaja Malaysia yang bertempat di Tanjung Pelepas, Johor. Facebook inilah yang telah menyatukan kami kembali mengenang kisah lalu selepas sama-sama meninggalkan sekolah.

Entah mengapa, sepanjang hidup aku membina keluarga serata pelosok tanahair, aku tidak bertemu dengan salah seorang pun dari teman sama sekolah. Tidak seperti suamiku....sana sini ada kawan dia. Ooo...patut la... dia kan dulu ahli sukan mewakili Maktab Sultan Abu Bakar di JB tu hingga ke peringkat MSSM? Dia jaguh lompat jauh...entah ada lagi ke tidak rekodnya tidak pernah aku periksa.

"Rindu Itu Indah," kata Mamat memberi nama tajuk novel yang disuruh aku tulis selepas pertemuan kami yang pertama di kaki Gunung Lambak bertempat di daerah Kluang, tempat kami membesar dan belajar mengenali erti hidup sebenar.

"I'll see about that," aku jawab memberikan dia sedikit kepercayaan. Bukan senang sebenarnya hendak menulis cerita untuk dijadikan sebuah novel. Aku harus ada idea yang lancar mengikut syarat-syarat dan terma yang telah ditetapkan oleh penerbit. Kalau sehari aku pastikan aku dapat menulis satu muka surat, sudah tentu ia akan makan masa lebih setahun untuk menyudahkan sebuah cerita. Itu pun kalau lancar perjalanannya kerana mereka mahukan 500-600 muka surat untuk menghasilkan sebuah novel. Makanya aku ini menulis sambil-sambil buat kerja...bila cuti perayaan, aku cuti juga. Bila anak-anak ajak berjalan, aku ikut juga.



"Gilalah! Kita nak tulis 360 patah perkataan pun sampai nak luruh rambut," kata sorang dari anakku.

Aku banyak idea dan aku banyak aje cerita yang hendak disampaikan....cuma aku tidak tahu sama ada sempat atau tidak, masihkah ada lagi masa yang panjang untukku zahirkan ke dalam bentuk hitam putih sebagai bacaan anak cucu?

Apakah yang akan aku tulis untuk dijadikan permulaan cerita untuk mengingatkan aku kepada kisah zaman persekolahan kami di sebuah daerah yang bernama Kluang di dalam negeri Johor itu agar dapat ku kongsikan bersama teman-teman yang amat menyokong usaha aku di bidang penulisan ini?

Harapanku agar Allah permudahkan segala yang aku lakukan....semoga dilimpahi idea untuk ku bukukan sebagai sejarah di dalam era kami. Aamiin!

Junie Octovian: Life is like an ocean, it can be calm and still or rough and rigid. But in the end it's always beautiful ~ from Best Quotes.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...