December 3, 2010

Kedamaian yang membangkitkan nostalgia.

     Di pagi yang indah dengan cuaca yang redup dan menyegarkan, seawal jam 9.00 pagi aku sudah menyiapkan kerja rumah. Yang nak kerja dah pergi...Toby, Kaka dan Ogy dah keluar bermain. Adik entah apa dibuatnya dekat atas tu...mentang-mentang hari ni tak de kelas.
     Anak lelaki dua-dua dah ada keluarga sendiri tak payah nak diingatkan tentang solat Jumaat. Harap mereka patuh pada perintah agama yang wajib itu.
     Cerita tentang kedamaian ni...dulu masa anak kecil-kecil lagi nak dapatkan kedamaian tu, jauh panggang dari api. Sampai aku sendiri pun terlupa diri. Tak ingat langsung aku pernah melalui usia sehingga sekarang sudah masuk setengah abad. Sibuk semedang kata orang Perak. Tapi bila dah punya kedamaian yang tiada batasnya itu...aku dihantui nostalgia. Macam terdengar suara orang yang mengarah menyuruh 'bubuh nasi!' Tapi suara itu memang tak akan aku dengari lagi.
     Banyak perkara yang telah aku lalui sepanjang usia itu. Pahit manis semuanya tersimpan segar di kotak ingatan. Bermula dari 13 Jalan Anggerik tempat aku dibesarkan hingga rumahku yang dibina di dalam sebuah kebun di Simpang Renggam juga beralamatkan Jalan Anggerik. Pernah di Kota Kemuning aku tinggal di alamat 13 Jalan Anggerik juga dan akhirnya aku menetap di Bandar Anggerik. Wallahualam.
     Empat orang anakku memang dua tangan inilah yang membesarkan. Kalau urusan sekolah mereka juga memang aku yang lakukan dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan sehingga masing-masing menjejakkan kaki ke Institut Pengajian Tinggi. Alhamdullilah.
     Segala kenangan bersama teman-teman semasa di sekolah, bersama isteri-isteri Pengurus Ladang tak kira lah di ladang dalam daerah mana pun masa tu memang sangat happening. Padahal orang dah ke mana-mana dan bercerita tentang apa sahaja yang menarik, tapi kami yang menemani suami di ladang tu pun tak kurang seronok dengan cara kami sendiri. Kisah di Ladang Craigielea, Bukit Pasir, Muar banyak menyimpan kenangan indah. Setiap sudut memorinya ku simpan kemas sehingga kini. Hanya aku yang mengerti betapa sayangnya ikatan persahabatan ketika itu. Tali silaturahim itu pun masih kekal lagi walau kisah itu sudah tertinggal lebih dua puluh tahun dahulu.

 Berikut adalah luahan rasa yang mahu dikongsi bersama:
                          
                            Bersama teman aku gembira
                            Bersama anak-anak aku bahagia
                            Bersama suami, ada derita yang  
                            menghimpit jiwa.............
                            Entah apa hikmahnya tak dapat nak ku
                            baca..........
                          
                            Datang dan perginya BELIAU ikut suka
                            Terlupa akan cerita lama  
                            Namun aku masih menerima
                            Walau pernah dikeji dinista

                            Siapa yang bersalah sebenarnya?
                          
                             Aku? Masih begini dan di sini
                             Siang dan malam sahaja yang berlalu pergi
                             Bulan dan tahun pula silih berganti
                             Meninggalkan aku untuk mencipta namaku sendiri.......Amin!

Junie Octovian: May my life be blessed........


        
                                                  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...