December 22, 2010

Me, myself & Mohammad Micheal. (part 3)

     Sepanjang mengenali Micheal di maya, aku layan aje la mamat cintan jiwang karat ni. Lagi pun bukan dekat-dekat kalau kebetulan dia nak datang kan? Boleh dikatakan tiap-tiap hari dia akan menelefon, kalau tak percaya tanya pada madu aku yang masih hidup lagi tu.
     Aku suka aje melayan kerana terpaksa menggunakan bahasa inggeris. Alamak! Terlupa sudah! Sepatutnya dia yang nak belajar bahasa melayu kan?
     Hari minggu dia hantar mesej mengatakan di sana salji tebal dan network sangat lembab. Jadi tak boleh nak masuk kelas bahasa melayunya. Aku okey kan aje kebetulan memang aku tak berkesmpatan nak menggunakan PC di bilik bawah ni kerana sepanjang madu ku berada di sini anaknya meng 'occupy' bilik tu dari celik mata.
     Pagi Isnin, 20hb Disember, aku teringat akan tarikh lahirnya. Aku hantar mesej ucap selamat hari jadi. Tengahari dia terus telefon.
     'I got your message at 12am.'
     'Oh sorry...it was 8am Malaysian time.' Aku gelak tergolek. Cantik la tu kan? Aku wish dia elok aje dah masuk hari Isnin dekat tempat dia.
     'Where are you now?'
     'At a parking lot, in front of a shopping mall,' aku beritahu sebab memang masa tu aku tengah tunggu madu aku yang sedang berurusan dengan Jabatan Imigresen di Wisma PKNS dan aku berada di petak parkir SACC Mall.
     'How do you celebrate your birthday Micheal?' aku tanya dia sebab dia pernah cerita dia sebatang kara.
     'I'm going to France to meet a friend.' jawabnya. 'Wish you can come with me.'
     'I'll be glad to...' aku jawab nak happykan dia. Kan hari ni Happy Birthday dia? 'Have a happy Birthday Micheal an enjoy!'
     'Thanks my love.'
     Malam itu, ketika aku baru nak meletakkan kepala ke bantal. Nokia N93 aku berbunyi...
     'What happen my dear?' dia tanya aku tetiba dalam suara yang macam lepas dengar berita aku kena langgar dengan lori tanker.
     'Nothing happen...' aku jawab pelik.
     'Oh my God!'
     'What's going on?' aku tanya sambil terus duduk di tubir katil.
     'Who is Fazieda?'
     'Fazieda?' Aku tanya balik sebab dia sebut dengan betul sekali dan aku memang belum pernah bercerita tentang keluarga ku dengan dia.
     'My youngest daughter...why?'
     'She's like a daughter to me..'
     'She is...why Micheal?' aku tanya dia.
     'I feel like crying...'
     Isy! ada ke lelaki nak menangis? Malunya. 'What about my daughter Micheal? She said anything bad to you?'
     'It's okay....' sayu suara dia menuturkannya. '...are sure nothing happen to you dear?' dia tanya lagi.
     'I'm okay Micheal...what's going on?'
     'Just go back to your bed...I just want to make sure nothing happen to you.'
     'Okay then, bye bye.'
     'Bye bye my love.' dia balas balik.
     Terkebil-kebil mata aku tak mau nak lelap malam itu memikirkan apa sebenarnya yang terjadi diantara Micheal dan anakku Fazieda. Apa yang telah dia katakan kepada lelaki itu sehingga menyebabkan seorang lelaki berbangsa Inggeris yang sepatutnya sangat cekal hati, yang selama ini telah lama tinggal bersendiri itu merasa sangat sedih?
     Aku menyimpul-nyimpul sendiri cerita tadi. Apa yang perlu aku buat? Nak tanya pada si anak? Kalau dah dia boleh buat lelaki tadi rasa nak menangis, kalau dengan aku, mau aku bungkus kain baju terus lari ikut Micheal tinggal di London aje.
     Maka aku pun bangun mengambil wuduk, melakukan sembahyang sunat. Minta Allah lorongkan ke jalan yang benar sahaja. Minta Allah sahajalah yang menentukan segalanya. Aku dah beritahu pada Micheal siapa diri aku sebenarnya. Tapi dia kata dia terima segalanya kerana dia percaya pada kuasa Allah dan dia mahu terus mengenali diri aku. Aku rasa pun tak salah kan?
     Esoknya aku terus mesej dia.
     ~ I'm sorry on behalf of my daughter. Whatever she said to you,
        I was to be blamed because I'm the mother. I'll accept whatever
        action you'll take after this. My apology. ~
  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...