December 18, 2010

Me, myself & Mohammad Micheal.

     Tersebut la kisah...sorang mamat ni nak berkenalan sesangat setelah menonton rancangan Apa Khabar Selangor di Youtube. Dia suka tengok segmen tu tapi yang kesiannya dia tak faham apa yang kami bualkan. Melalui e-mail yang diperolehi dia pun hubungi la orang yang kena interview dalam segmen itu tadi.
     Mula-mula introduce la dirinya yang tinggal di London tu. Mamat yang mengaku masih bujang ni adalah seorang construction engineer, kata dia la. Suka juga chatting dengan dia sebab kami gunakan bahasa inggeris. Dia ni pun memang pure Englishman, kalau kutuk pun mesti dia senyum aje.
     Aku pun hairan juga la....punya la ramai perempuan dalam dunia ni, kenapa tetiba dia terpanggil suka nak berchatting dengan aku? Adakah kerana aku punya e-mail address tu aje yang dia ada? Dengan selamba dia balas - my search and Allah led me to you -
     Bila dia sebut-sebut Allah ni aku seram juga la...gaya serious aje. 'I am' dia jawab.
     Dia mintak aku ajar bahasa ibunda kita ni la...mak ai! Bila nak mula dan bila pulak nak khatam kalau belajar terus melalui e-mail aje ni? Dah la bila aku siang, dia pulak dah malam. Aku ni pesen buruk mata pulak tu. Pantang lampu malap-malap aje mata dah layu semacam.
     Tapi dia nampak minat betul.... Kebetulan minggu ni Latifah, bekas madu aku dan anaknya baru sampai dari Pontianak. Dia nak buat urusan dengan pihak Imigresen berhubung dengan statusnya yang tinggal di Malaysia ni. Maka, aku pun sibuk sikit dan tak online. So, dia took all the trouble to call. Aku rasa dia ni tak minat geografi, kot? Dia tak tau ke London tu belah mana dan Malaysia tu sebelah mana? Dia call aku pepagi buta jam 2.25 masa aku tengah sedap mimpi pergi makan kenduri, guna nombor private. Aku pun main angkat dan lekap ke telinga. Bimbang waktu begitu ada saudara mara yang nak menyampaikan berita yang kurang enak didengar.
     Mujur aku tak tergolek dari katil dengar suara mat salih macam tidur di sebelah. Gila la! Dia marah la kenapa tak online sebab masa tu dia dah balik kerja dan nak mulakan 'kelas belajar bahasa melayu'. Aku beritahu aku rasa dah tak boleh nak celikkan mata waktu tu. Tak tau ke perbezaan waktu kita, aku tanya dia. Dasar degil agaknya dia nak juga...
     So, aku janji dengan dia, kalau nak belajar menerusi e-mail dengan aku kena start hari Sabtu dan Ahad sahaja sebab kalau dia terkena waktu malam pun, esoknya dia tak kerja. Maka dia pun setuju dengan cadangan aku tu. Conclusionnya...aku rasa dia nak baca Diintai rindu. Agaknya boleh ditranslate ke bahasa inggeris ke cerita tu?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...