December 23, 2010

Me, myself & Mohammad Micheal. (part 4)




     Pagi hantar adik macam biasa walau aku kekadang geram juga dengan perangainya yang sangat tidak boleh ditegur. Sampai berhari-hari dia tidak akan bercakap. Nasib baik aku ni memang sudah terbiasa buat kerjarumah sendiri tanpa bantuan dari anak-anak. Jadi kalau mereka tak pedulikan aku pun, aku tak perasan. Cuma mereka la yang susah sikit kalau tak bercakap dengan aku kerana selama ini makan pakai mereka memang aku yang menguruskannya.
     Selalunya bila kejadian begitu berlaku dalam rumah ni, aku tidak banyak bercakap kerana aku sedang beristighfar dalam hati, supaya reda kemarahan. Kerana kemarahan mengundang bahasa dan cakap-cakap yang tidak baik. Lagi-lagi la aku ni ibu mereka yang boleh menyebabkan kata-kata marah yang terluah itu sebagai satu doa pula.
     Aku lakukan kerjarumah seperti biasa. Cuma pagi semalam aku terima berrita gembira bila novelku tersenarai dalam list Top 10 Buku Prima. Alhamdulillah! Aku seronok sakan lupa akan kemarahan. Itulah balasan yang ku perolehi dari sifat sabar tadi rupanya. Amin!
     Micheal call sebaik dia dapat mesej aku. Dia sedih betul...
     'Why she hate me so much? I didn't do anything to her?' dia tanya lagi.
     Aku tak tau nak jawab sebab aku tak tau apa yang terjadi antara mereka. Aku tanya Micheal, dia tak nak cakap. Si adik lagi la...muka dah macam tapai terlebih ragi. Biasanya dalam hal-hal begini memang aku tak nak paksa. Siapa yang rasa nak bercakap, cakap la.
     'I don't know what to say because I don't know what's going on here.'
     'She wants to be a lawyer?'
     'I wish and hopefully a good one.' Tapi dalam kepala otak aku mengingat...bila aku pernah beritahu si adik ambil law?
     'I sent her a message, but she didn't reply.' Sedih betul suara dia macam tak pernah kena reject. Patut la mula-mula tadi dia beritahu dia tengah tak sihat badan tapi bila dapat mesej dari aku dia tak sabar nak tanya. Memang bunyi orang tak makan sepuluh hari.
     'She didn't know me yet but she just hate me.'
     Adoyai! Dah dah la tu...
     'She's just like a daughter to me and I might consider buying her a car.' Aku memang ada cerita dengan dia, kerja aku hantar anak aku yang sorang ni yang tak mau tinggal di hostel dan kena dihantar ke kolej setiap hari. Aku pun tak pernah la nak merungut kerana dah itu tanggungjawab aku kan?
     Tapi lepas tu aku berpaling lipat maut. Aik? Dia nak belikan apa tadi? Rasa macam aku dengar 'a car' ke aku dengar dia sebut nama kucing aku Kaka?
     'Sorry?' aku tanya dia pasal tadi macam rasa dah ditimpa penyakit pekak.
     'How old is she?'
     'She's only 18.'
     'She has a license?'
     'Already.' Aku jawab sambil menerawang jauh. Betul ke dia ni? Siap tanya-tanya ada lesen ke tidak? Jangan dia belikan kereta macam dalam cerita bersiri Supernatural tu sudah. Hah! Ambik engkau...sah-sah tak muat nak parking di mana-mana sahaja parking lot yang ada dalam bandar Shah Alam ni.
     'Can I have her phone number? '
     'What for Micheal?' aku tanya. Eh? Excuse me...bukan aku jealous eh?
     'I need to talk to her.'
     'No. I can't just simply give you her number without asking her first.'
     'Can you talk to her about this?'
     'No promises Micheal....' aku dah tak tau nak cakap macam mana lagi. '.......we are just not in the perfect situation.' Kesian pun ada bila kenangkan dia yang baru nak berjinak dengan keluarga 'Muslim - katanya' dah kena sergah macam tu.
     'Love isn't a crime, you know?' dia beritahu aku.
     Macam aku pernah dengar ayat tu...tapi di mana ye? 'I know' aku jawab. 'We'll go with the flow, Micheal.' aku pujuk dia. Lepas tu aku teringat, aku pulak ambil watak Raja Ahmad Rohaizad versi baik. Ini memang kes fantasi jadi realiti...masyaAllah!
     Tapi betul juga la kata Daniel Ariff pun, 'tinggi-tinggi terbang bangau akan hinggap di belakang kerbau juga kan?' Kalau itu yang Allah tentukan, siapa kita manusia yang nak menghalang? Kenapa dia didatangkan dari seberang sana dunia untuk mengenali keluarga aku? Kalau dia buka peta dunia pun dia tak akan terpandang di mana terselitnya Malaysia tu melainkan memang dia sedang betul-betul mencari.
     Aku pun bukan pernah jumpa dia, cuma di maya ni aje la. Itupun lepas kejadian malam tu, dia beritahu aku dia tak akan guna FB atau e-mail lagi. Bimbang kerana dia nanti aku anak beranak berperang pulak. Tapi dia akan menghubungi sekali sekala bertanya khabar...nak tahu kalau-kalau anak aku tu dah boleh terima dia sebagai seorang kawan. Yang selebihnya dia redha, Allah yang akan tentukan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...