December 19, 2010

Me, myself & Mohammad Micheal. (part 2)

     Semalam dia call cepat dari sepatutnya. Aku kerling jam dekat meja makan tu baru pukul 11.26 malam. Dia cakap dah Saturday sebab tu dia call nak start lesson. Oh...rupanya dekat tempat dia half-day la kalau dia kena kerja hari Sabtu kan? Maka aku pun tanya la khabar dulu ke apa yang patut...tapi lepas tu teringat pulak yang member kita tu ber 'call' dari London. So, aku pun suruh dia log-on dia punya e-mail.
     Aku pulak dengan baik hatinya tanya dia dulu, apakah ayat mudah yang dia selalu sebut dan nak tahu sangat?
     What a stupid question?
     'How to say I love you in your language?' tanya dia.
     Mak aih! Menatang tu yang dia nak belajar dulu? Tapi aku kan sekarang dah jadi cikgu dia, maka aku pun cakap la.. 'Hm..that's very easy.' Aku pun taipkan. Tapi masa tu automatik aku teringat kisah Ain Zuraidah yang menyuruh Daniel Ariff menyebut tiga patah perkataan itu. Maka aku pun masukkan babak lucu sikit bagi mamat ni tergeliat lidah.
     'Saya cinta/sayang kamu' - that's in Malay, my language.
     'Gue cinta sama lo' - that's in Indonesia. Idea ni datang sebab madu aku orang Indon tu kebetulan ada dekat rumah.
     'Wo ai ni' - that's in Mandarin/Chinese. Aku pun 'send'
     Lepas tu dia balas balik.
     'Saya cinta/sayang kamu'
     'Gue cinta sama lo'
     'Wo ai ni' Semua tu dia taip balik dan send pada aku.
     Aku beritahu dia, kalau taip memang senang nak ikut, tapi kalau sebut tu tak tau pulak dia boleh buat ke tidak.
     'I said all those three languages to you' dia cakap.
     'What do you mean?' Aku taip balas balik.
     'I love you' dia balas dekat aku.
     Ni nak belajar apakenamanya? Kalau depan aku dah kena sekeh kepala mamat ni.
     'I think you better get your shower first because you don't think straight right now.' Aku beritahu dia. Nasib baik dia tu sebelah sana dunia, tak la dia nampak aku yang dah rupa udang kena bakar ni. 'We'll start lesson again tommorrow.'
     Aku pun cepat-cepat sign-off dan naik ke bilik. Ni muka tak tau nak letak dekat mana. Katil aku jenis yang tak ada ruang nak letak barang di bawahnya. Kalau tidak mau jadi ostrich aku malam tu. Tapi tak lama kemudian dia call aku lagi.
     Aku capai henset bawah bantal. Private number. 'Yes Micheal' aku terus aje tembak.
     'How do you know its me? Are you expecting my calls?' dia tanya.
     Nak kena mamat ni. Dah dua kali dia malukan aku. Ni siapa yang nak jadi cikgu sebenarnya? Panas dah pipi aku yang tak berapa nak cantik ni dikerjakannya. Malu tau? Malu tahap gaban dah.
     'There's nobody here wanted to call me at this hour.' Aku balas balik.
     Malam tu aku jawab juga la soalan-soalan dia, dah tu kesian pulak call dari jauh kan? Aku beritahu dia bab cintan jiwang karat ni tak masuk otak aku yang dah tua ni. Dia salah orang la kalau nak jatuh cinta pun. Tapi dia degil, macam cerita dalam novel aku juga. Ni baru la fantasy jadi reality. Macam karakter Aaron Zafwan. Tapi aku ni jadi Ain Zuraidah versi tua ke?
     Aku ambil wuduk dan buat solat isyak yang tadi terleka berbual dengan madu aku semasa di meja makan kerana mendengar cerita dia mengharung banjir sepanjang dia berada di daerah Pontianak sepanjang musim cuti sekolah itu. Aku tepuk pipi sendiri ingin menyedarkan aku tentang kisah ku sendiri. Terngiang-ngiang di lubang telinga akan suara mamat tu. Kata seberang sana dunia, tapi macam dekat sebelah aje bunyinya. Nasib baik slang British dia aku faham, kalau tidak kita orang macam ayam dengan itik agaknya.
    Sebelum saying goodbye malam tu dia beri aku nombor dia yang panjang dekat dua puluh digit, macam nombor nak top-up handphone. 'That's include the country code number' dia cakap macam faham aje apa yang melintas dalam fikiran aku.
     'Missed call me, I'll call you back' dia dah jadi pengarah pulak.
     Entah bila aku lantik dia entah. Dia ingat aku tak ada duit la tu...eleh! sapa yang nak call dia tak pepasal?
     'You better go to bed now...I don't want you to stay-up chatting with someone else.'
     Aik? Dia ni betul dah menjiwai watak Aaron Zafwan la... ke dia memang pandai bahasa melayu dan dah baca novel aku Diintai rindu?
  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...