November 19, 2012

Mentari di Ufuk Barat ~ part 2

sambungan......

AKU mengatur langkah yang laju bila melepasi jambatan sungai yang memisahkan antara bandar dan kampung kawasan tempat tinggalku. Ramai yang tinggal sebelah kampung ini ke sekolah berbasikal, dihantar dengan motosikal ataupun menaiki bas sekolah.

Aku mana ada basikal...siapa yang hendak menghantar dengan motosikal dan naik bas sekolah tu memang jauh sekali. Jadi aku memang berjalan kaki sejak dahulu. Semasa emak belum sibuk membuat jualan kuih, dia akan menunggu aku di seberang sungai kerana di situ sedikit sunyi apatah lagi aku yang bersekolah di sebelah petang itu akan sampai di situ ketika mentari sudah sampai di ufuk Barat. Emak bimbang juga barangkali, sebab itu dia menunggu aku di situ.

"Dah habis sekolah tu, terus balik aje...jangan nak melilau sana sini. Orang lain semua ada kenderaan." Macam tu emak selalu pesan.

Tetapi semenjak dua tiga hari ini ada seorang budak lelaki berbasikal yang ada bersama aku setiap petang. Tapi dia tak pakai baju sekolah pun? Ke mana dan dari manakah budak lelaki itu? Aku meneruskan perjalanan pulangku walau di hati ingin menoleh dia yang mengekor aku dari belakang dengan berbasikal berjarak hanya sepuluh meter jauhnya itu. Selepas masuk ke simpang jalan yang menuju ke rumahku, bunyi basikal itu sudah tidak kedengaran lagi. Maka aku menoleh ke belakang dan nyata, budak lelaki itu sudah tiada lagi mengekori aku.

Malam itu seperti biasa aku akan membantu emak dengan kerja-kerja mengelim karipap. Setelah siap, emak  menyambung kerja menumis sambal tumis untuk nasi lemak pula. Dari siang tadi semasa aku ke sekolah, emak telah siap menggiling cili yang ku gunting. Sementara aku akan meneruskan dengan kerja-kerja menggentel kuih keria.

Esok paginya aku mengikut emak lagi macam biasa. Semasa aku di warung Mak Minah sedang mengatur kuih masuk ke dalam bekas, seorang pak cik yang segak berpakaian untuk ke pejabat mendekati aku.

"Kuih ini emak awak yang buat ke?" 

Aku memandang wajah yang bertanya lalu menganggukkan kepala. Bimbang juga bila tiba-tiba ada orang yang bertanya. Tak sedap ke? Ada yang tak kena ke? Emak pula di warung Pak Janggut sedang menunggu duit kuihnya.

"Anak pak cik pesan beli karipap dari warung ni sebab dia sukakan intinya."

Aku melemparkan senyum bangga. Memang emak pandai memasak inti karipap walau hanya menggunakan ubi keledek sahaja. Ada sesetengah orang menggunakan ubi kentang dan ada juga yang menggunakan sardin sebagai inti karipap. Tapi emak cakap, kentang dan sardin tu mahal, nak kena besar belanjanya. Jadi emak besarkan sikit karipap tu sebab menggunakan inti keledek sahaja.

"Hari tu pak cik dah beli kat sana..." pak cik itu menunjukkan warung Pak Janggut. "...dia tak nak sebab intinya sardin." Pak cik yang ramah itu memberitahu.

"Emak saya pun ada hantar kat warung tu," aku yang bangga tadi cuba memberitahu. "tapi kuih keria dan nasi lemak aje." Aku jadi promoter untuk memperkenalkan hasil air tangan emak.

"Oo...ni kuih keria emak awak jugalah ye?" soal pak cik itu yang sedang memasukkan karipap ke dalam plastik. "Awak ni tak sekolah ke?" tambah pak cik itu lagi kerana melihat aku dengan pakaian biasa di waktu pagi begitu.

"Saya sekolah petang pak cik."

"Rajin tolong emak...untung pak cik kalau dapat anak perempuan macam awak." Kata pak cik itu pula.

Aku hanya memandang kelibatnya yang melangkah ke depan untuk membayar harga karipap yang dibelinya tadi sehingga dia melangkah pergi. Kesian pak cik ni tiada anak perempuan barangkali atau anak perempuannya suka bangun meninggi hari? Aku bermonolog sendiri mengatur cerita dari apa yang dinyatakan oleh pak cik itu tadi.

Setelah selesai, aku beritahu emak untuk pulang. Semalam cikgu ada memberi kerja-kerja sekolah yang harus aku siapkan kerana malam semalam memang tidak larat aku hendak membuatnya. Kalau siang ni terang sikit berbanding malam yang menggunakan lampu pelita untuk menerangi rumah kami itu. Emak cakap rumah nenek tu usang sangat, jadi orang TNB tak berani nak salurkan letrik ke situ melainkan setelah dibaiki. Tapi manalah emak ada duit yang banyak untuk membaikpulih rumah nenek itu?

"Itulah....Siti kena belajar pandai-pandai. Esok dapat kerja yang baik, boleh bina rumah batu dan masukkan letrik." Macam tu emak beritahu setiap kali aku timbulkan soal letrik.

Bila ada cerita menarik di TV, Mak Melah akan beritahu. Emak malas juga nak menebeng tumpang menonton di rumahnya. Tetapi kadang-kadang tu nak ambil hati Mak Melah, emak ajak aku ke sana. Sekarang ini pula, banyak kerja yang nak kena buat waktu malam, jadi kami memang tak berkesempatan untuk tumpang menonton TV.


AKU di rumah sedang membuat kerja-kerja sekolah semasa emak pulang dari membeli barang-barang keperluan untuk membuat kuih jualannya. Kerja-kerja rumah, membasuh periuk dan kuali semua sudah ku bereskan. Tinggal menunggu untuk kerja-kerja membantu emak mengopek ikan bilis, menggunting cili kering dan juga mengopek kulit keledek yang akan dijadikan inti karipap. Bila aku membantu kerja-kerja itu, emak tinggal menyiapkannya sahaja. Tengahari nanti semasa aku ke sekolah, emak dapatlah melelapkan mata dan merehatkan badannya pula.

"Ni roti canai yang Siti nak sangat semalam." Emak mengeluarkan bungkusan roti canai dari dalam bakul. "Emak tak suka mamak Mydin tu nak beri Siti makan percuma, bahaya!" 

Macam tu aje emak kata dan aku terus tidak berani bertanya kenapa. Aku terus bangun dari menjalar di atas tikar dapur itu ke tingkat pinggan. Plastik yang berisi roti canai itu ku buka. Ada dua keping di dalamnya dan sebungkus kuah dal. Pasti yang sekeping lagi itu untuk emak, fikirku.

"Kenapa tak habiskan tu?" tanya emak yang melihat masih ada sekeping lagi berbaki di dalam pinggan.

"Itu untuk emak...Siti dah makan satu," jawabku yang sudah mulai bersila untuk mengopek ikan bilis.

"Makan jelah...Siti kan nak ke sekolah nanti? Emak ni kat rumah kang boleh je makan apa-apa yang ada. Lagipun hari ni emak ada beli sekor ayam."

Aku pandang wajah emak. Ini mesti emak dapat pulangan yang lumayan dari hasil jualannya semalam. Tapi aku tidak berani pula hendak bertanya. Selalunya emak beli ayam kalau hari nak raya tapi hari ini ada majlis dan sambutan apa?

"Esokkan harijadi Siti...emak nak masak pulut kuning dan buat rendang ayam." Emak memberitahu bila aku tidak bertanya mengapa dan kenapa.

Aku terus senyum melebar ke telinga. Sukanya hati macam tak sabar-sabar nak beritahu kawan-kawan esok harijadi aku dan emak dengan berbesar hati akan memasak pulut kuning dengan rendang ayam. Pasti akan menjadi bualan semasa ke kelas mengaji itu nanti kerana biasanya ibu-ibu akan memasak pulut kuning dan dihantar ke rumah tempat mengaji untuk dibacakan doa selamat. Adoi! Seronoknya.

` bersambung ~


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...