November 15, 2012

Salam Maal Hijrah 1434H...

Assalamualaikum to all........

Alhamdulillah......bertemu lagi kita di tahun baru masihi 1434 Hijrah yang membawa tema 'Wasatiyyah
Tonggak Kesatuan Ummah'





Aku pun terpening lalat kejap dengan ayat Wasatiyyah yang pertama kali muncul dalam kamus bahasa. Selama di sekolah dulu belum keluar lagi ayat tu. Maka ku rajinkan diri menggoogle maksud ayat...kang orang cerita kita sibuk nak bercerita tapi apa maksud sebenar Wasatiyyah itu kita tak tahu pula.

Maka menurut Imam Mohamed Baianonie, istilah Arab, wasat, membawa tiga makna, iaitu to be moderate, to be in the middle and to be the best. Therefore when Allah s.w.t describes the Muslim Ummah as a nation that is Wasat, Allah means that we are moderate, we are an Ummah that is in the middle and that we are the best nation. Atawasoot in an Islamic sense means that the Muslim should try his best to be moderate in all of his affairs and he should keep away from extreme practices and making extreme statements.

Firman Allah (maksudnya):

Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (Umat Islam), umat yang wasatun, agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad SAW) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. (Surah al-Baqarah: 143)

Perkataan al-wasatiyyah dalam bahasa Arab adalah dari perkataan al-Wasat yang diterjemahkan dari segi bahasa dengan makna pertengahan. Seterusnya diistilahkan dari segi Islam dengan maksud adil, sederhana dan terbaik.

Fahaman mudahku yang juga membawa maksud berpada-pada. Dulu ayah selalu mengingatkan aku agar baik berpada-pada, jangan sampai kena pijak kepala, jangan sampai bertunggu tangga nanti buruk padahnya (should keep away from extreme practices). Ayah memang tidak menggalakkan kami anak-anaknya yang sudah berkeluarga tinggal sebumbung dengannya untuk mengelak sengketa.

Emak kata: Biar banyak periuk, jangan ramai seperiuk. Aku faham maksud mereka itu kerana manusia ni  rambutnya sama hitam tetapi hati lain-lain. Itu semua adalah untuk menjaga dari berlakunya terguris hati dan tersinggung perasaan di dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia.

Di sini aku tekankan maksud ayat itu mengikut di dalam pentadbiran keluarga, jika ditekankan ke dalam konteks seluruh rakyat Malaysia yang beragama Islam, tentu maksudnya lebih besar dan mendalam lagi. Maka itu untuk memulai tahun baru 1434 Hijrah ini, sama-samalah kita hayati maksud Wasatiyyah yang diwar-warkan oleh pihak kerajaan dalam membentuk Ummah yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.
Wallahualam.

Junie Octovian: Biar rebah jangan berubah...biar terbuang terus berjuang!





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...