November 21, 2012

Mentari di Ufuk Barat ~ part 4

TIDAK tersuap nasi yang ku makan malam itu bila teringatkan waktu makan satay bersama emak untuk meraikan kejayaanku memperoleh 8A untuk PMR.

Pulang dari bandar, aku terus mengisi satay ke dalam pinggan tanpa memberitahu emak ada sepuluh cucuk diberi secara percuma dan dua biji ketupat itu disedekahkan oleh pak cik penjual satay tadi. Takut gila aku nak beritahu emak, kot dicampaknya, macam mana? Entah apa masalah emak yang tidak suka makan belanja orang, aku pun tidak tahu. Kira dosa ni aku tanggung sampai matilah...atau akan aku beritahu bila emak sudah lembut sikit hatinya nanti. Ya Allah! KAU ampunkanlah dosa hambaMU ini, dalam hatiku memanjat doa.

Aku tengok emak makan sikit-sikit aje, jadi aku pun tanyalah... "Mak! Tak makan ke? Banyak lagi ni..."

"Siti makanlah...nanti dah duduk asrama, siapa yang nak pergi belikan?" Kata emak sambil mengira duit baki dari berjimba-jimba ke bandar tadi. "Ini...emak beli dua pasang kain untuk Siti...esok emak upah kat Mak Melah suruh jahitkan baju kurung untuk Siti nak ke asrama tu." Emak menghulur bungkusan plastik kepadaku. "Siti suka tak corak kain tu?"

Aku terus menarik isi dari dalam bungkusan dan ku kirai kain yang dikatakan oleh emak itu. "Cantik tak Siti mak?" tanyaku sambil melilit kain itu ke badanku. Aku berpusing-pusing dan berjalan ke hulu ke hilir seakan model yang sedang memperagakan diri di atas pentas.

Emak senyum melihat gelagatku. "Pak cik Taufik kasi hadiah apa?" tanya emak ingin tahu kerana tadi dia sudah bertanya apa yang ku beli di dalam beg kertas yang ku jimbit.

"Haahlah...lupa pulak nak tengok." Aku terus duduk menarik beg kertas kecil itu. Ku amati isi kandungannya dan menarik kotak kecil yang berada di dalam.

"Bukaklah," pinta emak sama ingin tahu apa yang terkandung di dalamnya.

Aku membuka perlahan reben yang cantik disimpul dan kertas yang membungkusnya ada bertulis Congratulation. Cantik...sayang aku nak koyakkan begitu sahaja...maka aku membukanya dengan berhati-hati.

Emak sama memanjangkan leher hendak tahu apa isi di dalam kotak itu.

"Pen Parker mak!" ucapku gembira kerana tidak pernah seumur hidupku dapat pen semahal itu.

Emak sama senyum gembira. "Alhamdulillah!" ujar emak sambil meraup wajahnya. Aku hairan juga kerana emak tidak pula marah dengan hadiah yang diberi oleh pak cik Taufik sedangkan dia memang tidak suka kalau ada orang yang suka hendak belanja atau diberi makan percuma.

Malam itu aku tidur lewat dari emak untuk membaca surat yang disertakan di dalam beg kertas tadi. Aku tak berani nak cakap dengan emak pak cik Taufik tu ada sertakan surat sekali, aku tidak mahu dia hilang sikap ceria dan gembiranya hari itu. Sudahlah hanya kerana hendak meraikan aku, dia siap cuti satu hari bermakna esok emak tidak menghantar kuih dan nasi lemaknya ke warung. Itu sudah emak beritahu pada mamak Mydin, Pak Janggut dan Mak Minah pagi semasa menghantar jualannya.

Semenjak aku bertukar ke sekolah sesi pagi, aku siap berpakaian sekolah mengikut emak menghantar kuih. Aku disuruh tinggalkan sahaja bakul di situ kerana emak tidak mahu nanti baju sekolahku kotor kena sambal dan minyak.

Walau aku tidak banyak masa di waktu pagi untuk membantu emak mengemas rumah dan membersihkan segala pinggan mangkuk dan periuk belanga seperti dulu, namun aku masih dapat membantunya di sebelah petang. Telah aku pesan pada emak semenjak aku beralih ke sesi pagi supaya membiarkan kerja-kerja yang biasa ku lakukan itu untuk ku buat selepas balik dari sekolah nanti. Emak pun sudah mulai senang sikit kerana aku sudah pandai melakukan banyak perkara.

"Jangan tidur lambat-lambat sangat Siti," pesan emak sebelum dia masuk beradu.

"Ya mak!" jawabku sambil mengemas dan mencuci pinggan dan mangkuk yang diguna semasa menjamu satay.

Siap sahaja, aku mendekatkan lampu pelita dan membuka surat yang dikatakan pemberian dari pak cik Taufik tadi. Berderau-derau darahku kerana tidak pernah menerima surat dari sesiapa sebelum ini dan terasa sangat ingin tahu apa yang ditulis oleh lelaki itu. Tapi kenapa pak cik Taufik suruh budak lelaki itu yang menyampaikan hadiahnya? Siapakah budak lelaki itu dengannya?

Surat itu ku buka dan ku baca..........

Dear Siti,

Saya susun sepuluh jari memohon ampun dan maaf kerana mengirim surat ini. First and foremost, saya kenalkan diri saya S..........

"Siti!" 


Cepat aku melipat kembali surat itu bila terdengar suara emak memanggil. Ku susupkan kembali ke dalam beg kertas tadi. Adoi! Aku gosok dada kerana terkejut. Buatnya emak dapat tangkap aku tengah baca surat tadi tentu haru dibuatnya. "Saya mak!" aku sahut panggilan emak.

"Bawakkan emak segelas air dan panadol dekat dalam beg emak tepi tingkat pinggan tu. Sakit kepala pulak...lupa mak tak boleh makan kuah kacang." 

Aku terus ke tingkat pinggan mencapai gelas dan menuangkan air dari dalam cerek atas dapur minyak tanah yang sudah suam-suam kuku itu. Beg emak yang tersangkut di tepi tingkat pinggan ku raba untuk mencari panadol. Aku kemudian bergegas menapak lima mata tangga kayu ke bilik di sebelah atas. Aku lihat emak sudah duduk bersila di atas katil.

"Ni mak," aku menghulurkan gelas yang berisi air dan mengeluarkan dua biji panadol. "Kenapa mak tiba-tiba sakit kepala?" tanyaku. Tadi semasa emak beritahu puncanya aku kelam kabut benar sehingga tidak mendengar apa yang dikatakan olehnya.

"Emak lupa...emak alah dengan kacang tanah. Tu yang terus menangkap kepala." Cerita emak setelah meneguk habis airnya.

"Mak baringlah, biar Siti picit-picitkan kepala mak," ujarku risau bila emak sakit. Dulu aku dah tengok masa nenek yang tidak pernah jatuh sakit itu tiba-tiba sakit dan terus membawa maut. Harap-harap janganlah sampai emak pun jadi macam itu sehingga harus meninggalkan aku hidup sendiri sekarang ini.

Aku selimutkan emak dan memicit kepalanya sehingga aku sendiri entah berapa kali menguap dan akhirnya tertidur di sebelah emak.


~bersambung ~






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...