November 27, 2012

Mentari di Ufuk Barat ~ part 7

BUNYI DERUAN KERETA yang masuk perlahan ke perkarangan rumah Mak Melah itu menarik perhatianku. Ada kaum kerabat Mak Melah yang datang barangkali...atau teman lelaki Kak Lina yang ku dengar khabar sudahpun masuk meminang dan bakal bertunang masa cuti Deepavali nanti. Patutlah Mak Melah beria-ia membuat kuih bakar pandan untuk minum petang mereka.

Aku yang sudah mula menapak untuk masuk ke dalam rumah berpusing memandang. Namun kereta itu terus juga bergerak perlahan menghala ke arah rumahku. Bukan nak mencari keluarga Mak Melah ke? Bukan teman lelaki Kak Lina ke? Atau mungkinkah cikgu-cikgu yang mengajar di sekolah teknik itu yang mahu bertanya mencari rumah sewa?

Eh? Kalau nak tumpang bertanya pun tak payahlah sampai masuk ke sini, desis hatiku. Bimbang juga ni sebab aku kan tinggal sendirian? Tentu rumah Mak Melah tadi sudah bertutup pintu dan tingkapnya sebab itulah dia orang sampai masuk ke mari. Laman rumahku itu memang tidak pernah dijejaki kereta sebelum ini...tetapi semasa emak meninggal memang mati rumput dekat situ kena lanyak dengan orang ramai yang datang menguruskan jenazahnya. Aku macam dah nak lari masuk ke dalam tetapi bimbang orang di dalam kereta itu nanti terpandang aku dalam ketakutan...maka aku beranikan diri tercegat menunggu di situ dengan penyapu.

Cermin sebelah pemandu itu diturunkan dan aku nampak wajah pak cik Taufik yang tersenyum memandangku.

"Emak kan dah tak ada...nak cari siapa lagi?" aku bersuara garang. Memang tahap kurang ajarlah kalau orang yang tidak tahu sejarah hidup kami itu mendengarnya.

"Ayah tau emak dah tak ada...ayah yang menguruskan pengkebumian dia. Itu sebab ayah datang lagi untuk tengok Siti pula."  Pak cik Taufik masih lembut berbicara.

Memang semasa emak dilapurkan sakit tiba-tiba, pak cik Taufik yang menghantarnya ke hospital dari warung Mak Minah pagi itu. Emak dikatakan asyik memegang dadanya sahaja...macam orang sesak nafas. Kebetulan pak cik Taufik datang untuk bersarapan sebelum ke pejabat.

Hanya beberapa jam dimasukkan ke wad, emak menghembuskan nafasnya yang terakhir. Aku cuma mendapat berita emak sudah meninggal dan mereka mahu kebumikan emak secepat mungkin sebelum waktu Asar. Mana sempat aku nak balik waktu itu? Aku sampai ketika mentari sudah berada di ufuk Barat, ketika itu orang semua sudah berdedai pulang dari tanah perkuburan. Apa yang aku nak cakap? Apa lagi tindakan yang perlu aku buat?

Orang di sebelah tempat duduk pemandu itu langsung tidak keluar menjengukkan mukanya Aku main jeling-jeling aje. "Rumah Siti tak ada letriklah pak cik, nak ajak masuk kang tak selesa pulak," aku beritahu dengan merendah dirinya.

"Jom tinggal dengan ayah ajelah...di bandar tu senang sikit...semua kemudahan ada." Pak cik Taufik mempelawa aku.

"Dulu emak pernah pesan...jangan biarkan rumah ni kosong. Itu sebab Siti balik tinggal sini...lagipun Siti dah biasa dengan keadaan macam ni." Macam tu aku jawab, menolak pelawaan pak cik Taufik. Gila! Ada dia nak suruh aku tinggal serumah dengan abang Mus tu? Memanglah kami adik beradik berlainan ibu, tapi malu aku tu nak diletak di mana? Orang lelaki lainlah...senang bagi mereka untuk beralih arah. Yang dah kahwin pun boleh sempat cari lain...inikan pula yang sedang bercinta.

"Ayah tahu...emak dah cerita pada ayah segala-galanya. Tapi sementara ayah bina rumah yang baru menggantikan rumah lama ni, baik Siti tinggal dulu dengan ayah."

Emak sudah menceritakan segala-galanya? Cerita apa? Aku renung wajah pak cik Taufik. Mengapa semasa aku berkenalan dengan abang Mus dulu aku tak terfikir kami berkongsi ayah yang sama? Sheikh Mohd Taufik, itu nama bapa kami...tapi emak cakap ayahku meninggal akibat retak tulang belakang jatuh dari pokok kelapa kerana mencari daun muda untuk dijadikan sarung ketupat. Mana emak dapat idea yang begitu tragis sekali?

"Siti Nasuha!" suara pak cik Taufik mengejutkan aku dari lamunan.

Aku pandang wajahnya dan kemudian mengerling orang di dalam kereta. Entah mengapa, aku masih belum dapat hendak memanggilnya ayah walau telah berulangkali dia membahasakan dirinya begitu.

"Pergi masuk ambil kain baju...ikut ayah ke bandar malam ni juga." Perintahnya.

"Siti segan dengan orang tu..." ucapku perlahan. Aku pasti dia tidak mendengarnya kerana cermin dan pintu kereta bertutup rapat. Enjin juga masih belum dimatikan.

"Itukan abang Siti..." ujar pak cik Taufik pula kerana dia tidak tahu kami pernah menjalinkan hubungan. "...apa nak dimalukan?" tambah pak cik Taufik sambil sama merenung orang yang di dalam kereta itu. "Lagipun dia dah nak balik ke UK semula. Dia nak sambung buat Master dan kalau ada tawaran kerja dia nak tinggal terus di sana." 

Aku renung lagi wajah pak cik Taufik. Senangnya? Boleh dia nak biarkan anak tunggal lelakinya itu bermastautin di sana? Tapi kalau fikir balik, bagus juga. Tak payahlah aku nak melarikan muka setiap kali terjumpa dengannya. Mungkin dia juga sama malu mahu memandang wajahku yang kini wajib mengaku adik pula. Hisy! Entah apa-apa aje...

~bersambung~





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...