November 25, 2012

Mentari di Ufuk Barat ~ part 6

PETANG itu aku membersihkan keliling rumah usang nenek. Aku tidak mahu rumah itu dibiarkan tinggal macam rumah jiran-jiran yang lain bila anak mereka sudah berjaya, mereka sama ikut tinggal di kota. Aku ingat akan pesanan dan kemahuan emak agar rumah pusaka itu dibina baru dimasukkan letrik dan air untuk kemudahan sendiri. Tak usah lagi memasang getah mengambil air dari rumah Pak Yahya. Tak usah lagi menggunakan api pelita. Jika sudah ada letrik, semua peralatan boleh dibeli walau dengan cara bayaran ansuran pun.

"Anak perempuan Mak Melah yang kerja kat JB tu belikan mesin basuh dari Courts Mammoth....bayar bulan-bulan." teringat emak cakap macam tu satu hari masa aku pulang bercuti.



"Nanti Siti dah kerja, Siti belikan emak ye?" aku pujuk hati emak semasa emak mengadu akan perubahan yang berlaku sekitar daerah itu semasa ketiadaan aku. Walau baru ku tinggalkan tak sampai setahun, tetapi di situ sudah mula nak dibangunkan setesen bas baru menggantikan yang lama di tengah-tengah bandar yang menjadikan bandar itu seakan sesak pula.

Apatah lagi sekolah Teknik yang baru dibuka itu menyebabkan kemasukan orang luar ke daerah situ yang datang dengan kereta yang berbagai rupa. Emak kata mereka juga sibuk mencari rumah-rumah untuk disewa...habis rumah-rumah yang lama ditinggalkan kosong itu juga menarik perhatian mereka.

"Ala...emak pun kalau setakat bayar bulanan tu mampu juga...cuma rumah ni tak ada letrik dan Mak Melah cakap dia orang dekat Courts Mammoth tu nak tengok slip gaji." 

"Lepas SPM ni Siti terus kerjalah mak...kalau nak tunggu sampai masuk U tu, memang lambat lagilah."

"Tak usah nak beranganlah Siti...emak pun bukan terdesak sangat nak basuh guna mesin. Baju emak sorang aje pun. Cuma emak tengok Mak Melah tu dah senang sikit...masukkan kain baju kotor dalam mesin tu, letakkan sabun dan tekan aje. Bila dah berhenti, kain tu dah siap berperah, tinggal dijemur." 

"Dia ada buat demonstrasi ke mak?" aku tanya emak kerana pelik sikit. Emak selalunya memang tak ambil tahu apa-apa tentang jiran tetangga. Dia orang beli TV LCD ke...pasang Astro Beyond ke...beli peti sejuk dua pintu ke...emak tak kisah langsung. Tapi pasal kisah mesin basuh ni, dia siap tunggu sampai dijemur.

"Masa mak pergi rumah dia nak tadah air tu, dia tengah cuci baju. Mak Melah yang tunjukkan cara-caranya...itu yang emak tau." 

"Bila kamu balik Siti?" Panjang umur Mak Melah, baru teringatkan dia...sudah muncul pula.

Aku menegakkan badan dari membongkok menyapu laman tadi. Wajah tua yang sedang menapak mendekati aku dengan membawa pinggan yang berisi entah apa itu ku renung. Sihat lagi orang tua ni...sedangkan emak aku pun sudah pergi menemui Ilahi. "Balik petang semalam... Siti dah habis belajar...tunggu dihantar mengajar kat mana aje."

"Tak mintak mengajar di sini aje ke? Kan senang dah ada rumah tak payah nak menyewa," ajar Mak Melah. "...mintak mengajar di sekolah teknik tu...Siti kan ada ijazah. Rumah-rumah kosong deret sini semua cikgu-cikgu dari sekolah teknik tu dah booking nak sewa. Untung dia orang tu daripada ditinggalkan semak samun, kalau ada orang yang sewa, riuh juga. 

"Memang dalam borang tu ada Siti tulis untuk mengajar di sini, tengoklah rezeki Siti macam mana." Aku pula memberitahu...yalah...di kementerian tu aku bukan ada kabel besar yang boleh minta ke mana kita suka?

"Baguslah...sementara tu boleh bersihkan rumah ni. Sejak emak kamu tak ada sunyi benar...kalau tidak sudah tentu ada juga dapat teman Mak Melah berborak." 

Aku mencapai pinggan yang dihulur.... "Hurmmm...wanginya," kataku sambil menghidu kuih bakar pandan buatan Mak Melah. "Kak Lina ada balik ke?" tanyaku kerana nampak macam Mak Melah rajin benar membuat kuih bakar pandan untuk minum petang. Aku tahu kerana kuih itu kuih kegemaran Kak Lina. Tapi semenjak kejadian, Kak Lina tidak berapa mahu menegur aku macam dulu.


"Haah...dialah yang sibuk nak makan kuih bakar pandan ni. Jomlah ke rumah...malam ni ada anugerah AIM...boleh tengok sama-sama dari kamu tinggal sorang-sorang kat rumah tu." ajak Mak Melah ramah.

"In sha Allah..." jawabku untuk tidak menghampakan. Masakan aku mahu menebeng di rumahnya macam dulu. Tentu Kak Lina pandang aku berbulu.


Ku renung kelibat itu sehingga hilang di sebalik pintu dapur rumahnya. Untung Mak Melah...sempat dia merasa kesenangan hidup di dunia berbanding emak yang tidak sempat hendak tinggal di dalam rumah yang punya letrik pun.

Mungkin kerana emak susah hati dan banyak menanggung beban hidup sendiri, sebab itulah dia cepat menemui Ilahi. Ditambah pula dengan perangai aku yang seperti kacang lupakan kulit pada satu waktu itu menjadikan emak makan hati berulam jantung. Tapi salah siapakah sebenarnya? Mengapa mereka harus berahsia denganku?

Tiba-tiba sahaja dadaku berombak kencang bila mengenangkan berita yang menyambar gegendang telingaku hari itu....cepat-cepat aku longgokkan sampah dedaun kering dan ranting-ranting kayu itu di pangkal pokok durian yang sudah mati dipanah petir. Ku hidupkan api dan ku perhati agar dedaun dan ranting kayu itu habis dimakan api. Waktu petang begini memang bagus kalau ada bau-bau asap sikit, biar nyamuk Aedes pembawa demam Denggi itu tidak berani mendekati.

Tetapi kalau menurut kempen Perangi Denggi yang aku ikuti itu, katanya nyamuk jenis ini bukan calang-calang nyamuk. Ia tidak membiak di air keruh. Sebab itu di setiap rumah dipastikan tidak ada takungan air bersih. Kolah rumahku juga sentiasa emak bersihkan untuk mengelak nyamuk Aedes yang dikatakan tinggi citarasanya kerana mahukan air bersih untuk membiak. Malah pihak dari Jabatan Kesihatan juga ada menghantar kakitangannya ke kampung-kampung untuk membuat fogging atau semburan kabus bertujuan  untuk membunuh nyamuk Aedes dewasa yang membawa virus agar penyakit Denggi dapat dikawal daripada merebak.

Aku masih menyangkung menghadap api yang membaham rakus dedaun dan ranting kering yang rangup itu. Nampak macam tanah yang ku pijak itu sudah lama tidak disimbahi hujan. Aku memang bercadang untuk balik tinggal di rumah usang itu jika permohonanku untuk mengajar di daerah itu diterima. Aku akhirnya memilih untuk menjadi guru sahaja bila aku gagal menunjukkan prestasi yang baik di dalam SPM. Waktu itu aku merasa kecewa sungguh bila diberitahu bahawa pak cik Taufik itu sebenarnya adalah ayah kandungku. Aku tidak dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran. Aku yang tidak pernah melawan dan membantah cakap emak itu, pada hari itu telah mengamuk seakan tidak sedarkan diri kerana aku merasa malu sungguh kerana telah mencintai abang kandungku sendiri.......

~bersambung~




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...