November 20, 2012

Mentari di Ufuk Barat ~ part 3

JENDELA bilik itu yang menghala ke Ufuk Barat memang tempat aku menekur melihat terbenamnya sang mentari. Cantik sungguh kejadian Allah ini...begitu ralit aku memandang sehingga azan Maghrib berkumandang, mengejutkan aku dari lamunan yang panjang. Daun tingkap ku tarik rapat dan ku kunci.

Aku menapak keluar ke bilik mandi, berwuduk untuk menunaikan rukun Islam kedua. Usai solat aku menarik Yasin dari hujung katil dan ku baca ku sedekahkan untuk ayah, nenek dan emak. Kini orang-orang yang ku sayang semua telah pergi meninggalkan aku. Pada siapa lagi tempat aku mengadu? Yang tinggal hanyalah kenangan hidup susah dan senang bersama emak yang terpahat kukuh di dalam ingatanku.

"Siti sekolah dekat sini ajelah mak."

Aku suarakan pada emak malam itu bila sudah ku fikir seribu kali untuk tidak menerima tawaran ke sekolah berasrama penuh.

"Kenapa?" tanya emak garang. "...dekat sini dah ada boyfriend?"

Aduh! Jauh tersasar tembakan emak itu. aku sebenarnya tidak mahu meninggalkan dia sendirian. Siapa yang akan membantu dia membuat kerja-kerja itu semua?

"Mak ni...ke situ pulak."

Emak cepat angkat muka dari kerjanya mengelap daun pisang bila mendengar aku seakan sudah berani bersuara.

"Nanti sapa nak tolong emak buat kuih semua ni? Dekat sini pun sekolah juga...dapatlah Siti temankan emak hari-hari." Jawabku pula tanpa memandang wajahnya. Tanganku ligat menggelek karipap. Sekarang ini, setelah lebih tiga tahun berkecimpung dengan kerja-kerja membuat kuih jualan, aku sudah mengambil alih kerja membuat karipap. Memang inti dan dohnya itu masih emaklah yang memasak dan mengulinya....tapi emak sudah percaya menyerahkan kepada aku untuk membuatnya.

"Emak dah macam orang nak mati ke?" 

Ada ke situ perginya...aku tambah pening kepala. Orang cakap lain, emak jawab lain pula."Kalau Siti tak ada, emak macam mana?"

"Emak dah terima tawaran Mak Minah tu untuk memasak di warungnya...Siti tak payah risau. Orang lain semua suka bila anak mereka dapat masuk sekolah asrama, Siti pulak dah dapat tawaran tu nak ditolak." Leter emak.

Masa Mak Minah buka cerita untuk mengambil emak jadi pembantunya di warung itu, aku ada sama mendengar. Mak Minah cakap dia sudah tidak kuat lagi berdiri lama-lama jadi dia perlukan seseorang untuk membantu dia di situ. Sayang nak tutup warung tu, kata Mak Minah kerana sudah ramai pelanggannya yang menunggu setiap hari.

Dengan persetujuan emak itu, aku mati kata-kata. Bermakna emak sudah mendahului aku di dalam membuat keputusan.

"Encik Taufik kirim salam kat Siti...dia ucap tahniah." 

 Encik Taufik tu adalah pak cik yang sering membeli karipap buatan emak.

"Anak lelaki dia yang suka makan karipap tu pun tengah tunggu nak keluar negeri. Dapat ke UK, katanya...buat engineering." Tiba-tiba emak berhenti menggunting kertas yang hendak dibuat lapik daun pisang itu.

Aku sama memandang wajah emak. Kenapa?

"Tengok! Orang senang pun tak tolak tawaran. Lagilah dia kena belajar keluar negeri meninggalkan emak dan ayahnya. Ini dah dapat sibuk nak tolak...nak sangat hidup susah macam emak ni sampai tua ke?"

Aku diam tak terkata. Memanglah dia suka nak pergi luar negara sebab ayahnya ada ibu yang menjaga. Tapi kalau aku pergi, sudah tentu emak tinggal sendiri.

"Pergi aje...bukan lama sangat. Masa cuti sekolah nanti baliklah."


Aku perolehi 8A untuk keputusan PMR dan ditawar ke Sekolah Menengah Sains. Emak gembira sangat bila aku pulang memberitahu dia akan keputusan peperiksaan yang aku terima. Petang itu dia mengajak aku keluar ke bandar untuk membeli satay. Aku terharu sungguh dengan penerimaan emak. Kalau sahaja aku dapat kongsikan kegembiraan itu dengan ayah dan nenek, tentu bagus.

Emak mengarahkan aku menunggu pak cik yang sedang membakar satay untuk dibawa pulang petang itu, manakala emak pula beritahu ada barang yang hendak dibelinya. Tiba-tiba ada suara memanggil aku dari belakang.

"Siti!"

Aku menoleh ke belakang. Lelaki itu senyum dan menghulurkan sebungkus barang yang berisi di dalam beg kertas kepadaku.

"Apa ni?" tanyaku cuak. Sekarang ni jangan suka-suka nak terima barang pemberian orang, ada kemungkinan dia hendak mengenakan kita.

"Hadiah untuk awak. Tahniah kerana berjaya dapat 8A." Kata lelaki itu.

"Siapa yang beri ni?" tanya aku lagi tak puas hati. Kenapa tiba-tiba ada hadiah dari orang yang tidak aku kenali?

"Pak cik Taufik," jawab lelaki itu. "...ada surat dalam tu, baca tau?" katanya dan terus meninggalkan aku di situ.

"Ooo...nak celebratelah ni ye?" boleh tiba-tiba pak cik yang sedang membakar satay itu berkata. "Tahniah!" katanya lagi sambil membungkus satay pesanan emak sebanyak tiga puluh cucuk dan dua biji ketupat. "Pak cik kasi free sepuluh cucuk lagi sebagai hadiah." Dia menghulurkan bungkusan satay itu kepadaku.

Aku terpinga-pinga kerana tidak tahu mahu cakap apa. Takut emak marah pula kerana emak tidak suka orang belanja, bahaya katanya. Tetapi pak cik itu sudah membungkusnya sekali dengan pesanan dari emak tadi.

"Berapa pak cik?" tanyaku sambil mengira duit yang emak beri tadi. Maklumlah hasil duit kuih, jadi duitnya berbentuk dalam helaian satu ringgit.

"Secucuk tiga puluh sen...tadi emak awak cakap dia nak tiga puluh cucuk, jadi semuanya sembilan ringgit. Ketupat tu tak apalah...pak cik sedekah aje."

Free lagi? Adoi! Mati aku nak menjawab dengan emak nanti...

"Eh! Jangan takutlah...pak cik ikhlas ni. Pak cik tumpang gembira dengan kejayaan anak ni....pak cik doakan anak akan terus berjaya." Ujar pak cik itu yang melihat muka takutku bila dia nak bagi sedekah ketupat itu tadi.

"Terima kasih pak cik, saya juga doakan semoga perniagaan pak cik akan terus maju," jawabku terharu dengan rezeki yang ku peroleh petang itu. Nenek cakap rezeki ni datang dengan bermacam dan berbagai cara...bukan semata-mata duit sahaja. Jadi yang ini dianggap sebagai rezekilah juga, kan?

"Terima kasih dan sama-sama." Jawab pak cik itu setelah menerima wang kertas satu ringgit sembilan helai dariku.

Kesian pak cik tu...dia jual satay, tapi badannya kurus aje. Kalau aku jadi anak dia tentu sambil bakar tu sambil ngap agaknya...hehehe


~ bersambung ~





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...