November 1, 2012

Alhamdulillah...

Greetings to all.....

Aku senyum sepanjang hari ini kerana tidak tersangka manuskrip yang ku hantar baru-baru ini terus diterima.

Pandai mama tulis, tak reject langsung. Aku Whatsapp Angah. Puji diri melambung-lambung. Sebab Editor tu pernah beritahu dia akan reject manuskrip yang tidak bersesuaian dengan citarasa pembaca. Bermakna kalau kita sabar, kita akan baiki apa yang perlu tetapi jika kita cepat mengalah, maka penulisan kita akan berakhir di situ.

Alhamdulillah. Balasnya dari seberang sana.

Alhamdulillah, aku sama mengucapnya dalam hati. Sampai juga hajatku agar namaku ada sebaris dengan novelis-novelis yang bukunya memenuhi ruang koleksiku. Nak setanding dengan JK Rowlings tu memang tidaklah....

Sekurang-kurangnya aku ada buku dengan nama aku sendiri...hehehe :) Kisah semalam masih berlegar di minda, macam mana anak muda itu boleh mengeluarkan kata-kata yang dahsyat menusuk jiwa? Cis! Bak kata orang, 'cakap tak serupa bikin'. Kalau dia pernah mengeluarkan novel-novel seperti yang dimaksudkan dan meletop di pasaran, aku mungkin tidak hairan. Ini dia hanya meluahkan rasa kebenciannya kepada penulis-penulis novel wanita yang menghasilkan novel-novel cinta ilusi, katanya.

"Kenapa tak nak buat conflict intrapersonal yang lebih dalam dekat situ? Sebab apa, sebab novelis cinta Melayu pemalas. Semuanya convenient, come in handy, tak payah berusaha."

Hamboi! Enaknya dia berkata-kata. Tak pandang kiri dan kanan pun, mengalahkan ADUN yang merebut kerusi di Parlimen gamaknya.

Tahukah dia untuk melepaskan satu novel untuk satu orang anak Melayu di Malaysia ini pun payah? sesedap oren dia cakap kami ni pemalas.Untung juga aku yang sudah bercucu ni mahu duduk menulis dari membuang masa bersembang di anjung rumah bersama jiran tetangga sebagaimana biasa dilakukan oleh Tok Wan dan Opah di kampung.

Kisah pemuda budak U ini didebatkan di dinding Komuniti Karyawan Buku Prima sepanjang malam semalam. Ada ke orang nak baca kalau kita letak nama sepertimana yang dicadangkan oleh beliau itu? Dah memang nama anak-anak muda sekarang ini memang begitu gayanya, kan? Siapa lagi yang ada di tahun 2012 ini yang nak beri nama anak dia Kuntum?

"Tak boleh ke bubuh nama yang common macam Izati ke, Laili ke, Salmah ke, Fatimah ke, Sarimah ke, Kuntum ke. Nak nampak moden sangat ke letak nama macam nama planet?

Yang laki tak boleh ke letak nama Daud ke,Shuib ke, Idris ke? Apa, kalau letak nama-nama common macam tu akan jadi tak hensem ke?"

Begitulah petikan kata-kata yang ku ambil dari blog beliau yang dapat ku kongsikan di sini untuk refresh memory kalian. Pedih kan?

Kesimpulannya....tepuk dada tanya selera. Jangan jadi anjing yang menyalak bukit, pandai bercakap sahaja tapi abuk pun tak ada. Kami sebenarnya suka menerima komentar kalian, tetapi aku kasihan juga dengan novelis-novelis tanahair yang dipertikaikan akan kebolehan mereka itu.

Jangan putus asa teman-teman seperjuangan semua. Kita sahut cabaran anak muda itu. Kalau dia tidak suka baca novel Melayu tak apa...masih ada anak-anak remaja di luar sana yang masih berminat untuk membeli dan membacanya.

Junie Octovian: Shoot for the moon. Even if you miss, you'll land among the stars ~ Les Brown 

4 comments:

  1. Alhamdulillah mak andak..x sbr nk baca...ala abaikan je komen budak hingusan tu..klu Shasha tulis buku ala2 Twilight je huhu

    ReplyDelete
  2. Adik!!
    Terima kasih atas semangat yang diberi..
    Akan ku tulis lagi dan lagi dan lagi..
    Walaupun ada suara-suara yang membenci..
    Ku bukakan ruang kepada sesiapa yang sudi..

    Hehehe...amekaw!

    ReplyDelete
  3. Mama andak, ade la org sekarang bg name anak die klasik, Chempaka Arissa :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...