March 22, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 10

            "LEMAK cili api ikan tenggiri ni dah dimasukkan asam keping ke?" Tanya Nur Najwa kepada Kak Ngahnya yang sibuk menggoreng karipap pula.

            "Wawa tolong rasakan asam garamnya, Kak Ngah lupalah," jawab kakak iparnya.

            Nur Najwa sedang sibuk membantu kakak iparnya menyiapkan lauk pauk untuk majlis jamuan perpisahan sebuah syarikat swasta. Ikan kering bulu ayam sudah siap digorengnya dan disusun ke dalam bekas. Timun dan kacang panjang mentah untuk dibuat ulam dengan sambal belacan juga sudah siap disusun. Ayam goreng berempah, daging masak kicap dan pajeri terung juga sudah siap. Cuma menunggu ikan tenggiri masak lemak cili api yang dicampur dengan kobis jeruk itu sahaja lagi.
            Nur Najwa kini memotong agar-agar santan pula sementara abang Ngahnya sibuk membancuh air sirap limau dan teh tarik. Lepas ini rehat dua tiga hari, kata Kak Ngahnya. Kebetulan Nur Najwa datang, dapat dia membantu. Kakak yang selalu diupah untuk datang membantu bila Kak Ngah mendapat pesanan makanan itu demam pulak minggu ni, masih belum kebah lagi sehingga terpaksa ditahan di wad hospital.

            Kak Ngah yang tidak bekerja itu mengambil upah memasak jika ada pesanan. Dia yang memang anak tempatan itu asalnya tidak pandai memasak juga, tapi setelah menjadi menantu Mak Zah, dia sama suka belajar dari mentuanya itu. Walaupun mulut orang tua itu pot pat pot pet riuh menegur, tapi dia ikhlas mengajar sehingga menantunya itu pulang ke Sabah boleh hidup dengan mengambil upah memasak.

            Seperti yang dijanjikan sebuah van datang untuk mengambil makanan yang telah siap itu. Fuh! Lega. Tapi lepas tu tengoklah dapur Kak Ngah, macam tongkang pecah. Tapi hatinya senang, duit masuk pun lebat juga. Siapa yang nak marah? Bersepah pun rumah sendiri, hilang penat karang, kemaslah. Untung Kak Ngah tak payah nak buka warung ke, kedai atau restoran. Orang datang ambil di rumah lagi.

         
            Sementara menunggu hilang lelah, Nazri dan Najwa menonton TV. Kak Ngah dah naik ke atas, nak melelapkan mata sekejap, katanya. Telefon rumah yang berdering mengejutkan Nazri dan Najwa yang tekun menonton rancangan Melodi tengahari, hari Minggu itu.

            Nur Najwa memang tak ambil pusing sebab dia tahu bukan ada sesiapa yang akan menghubungi dia menggunakan telefon rumah abang Ngahnya. Kalau nombor hensetnya tu memang lebat panggilan masuk mencarinya. Mujur nama pemanggil dan nombornya tertera di skrin, bolehlah ditapis yang mana perlu diangkat atau sebaliknya.

            "Waalaikumsalam, mak..."

            Nur Najwa berpaling memandang. Oh! Emak.

            "Baru aje nak berehat mak....hari ni tadi dia tolong masak untuk catering tu."

            Nur Najwa senyum mendengar pernyataan abang Ngahnya.

            "Hah?"

            Nur Najwa membeliakkan mata mendengar suara Nazri yang bunyi macam orang terkejut.

            "Emak ni risau sangatlah...Wawa okey aje duduk sini. Mak ingat Ayie buli dia ke?"

            Nur Najwa senyum lagi.

            "Ya lah...nanti Ayie confirmkan dengan dia."

            Apa yang nak diconfirmkan?

            "Okey mak....bye....assalamualaikum." Nazri meletakkan telefon ke gagang.

            "Kenapa dengan emak, Ngah?"

            "Dia beritahu, ada orang datang meminang Wawa," usik Nazri.

            "Siapa?" Nur Najwa menegakkan badannya. Biar betul!

            "Entah siapa emak sebut tadi...bos ke hapa?" Nazri kerut-kerut dahi konon terlupa nama.

            "Habis tu...emak terima ke?" Tanya Najwa cuak.

            "Itulah dia suruh confirmkan dulu dengan Wawa..." si Nazri masuk bab berlakun, bila si adik percaya seratus peratus.
            Nazri bukan tidak tahu adiknya itu melarikan diri ke rumahnya kerana kecewa. Apatah lagi sekarang ini siap berhenti kerja. Kesian adiknya sudah masuk usia dua puluh lapan tahun, tapi masih hidup bersendirian. Dia perempuan....kalau lambat kahwin nanti, macam mana dia hendak meneruskan zuriatnya?






         

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...