March 3, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 7

            "ADIK dah sihat kan?" Tanya Najmi.

            Anaknya mengangguk. Takut tadi masih bersisa. Entah masuk hantu apa agaknya daddy dia hari ini.

            "Duduk depan sini," arah Najmi sambil membukakan pintu kereta.

            Anak itu menggeleng.

            "Adik! Daddy bukan driver tau...ni yang semua nak duduk belakang apa hal?"

            "Excuse me?" Nur Najwa menyampuk. "Tadi dia tak nak ikut, encik sibuk nak bawak. Benda kecik macam ni pun nak jadikan masalah ke?" Berasap rasa telinga Nur Najwa mendengar ayat dari majikannya itu. Masakan aku nak duduk depan dengan anaknya? Ingat ni iklan INNOVA ke?

             "Ya lah...habis dia sibuk nak duduk di belakang dengan awak, ingat saya ni driver ke?"

             "You can sit with your daughter at the back, I don't mind driving the car, okay?" Nur Najwa pun dah naik berang dengan perangai Najmi. Hilang rasa takutnya dengan lelaki itu.

              Si kecil yang mendengar pertengkaran itu sudah mula ketakutan. Dia pernah menyaksikan pertengkaran diantara daddynya dengan Christine pada usia sekecil itu. Memang menakutkan bila dua orang dewasa bertengkar. Sebiji macam Nur Najwa memarahi daddynya tadi.....dalam bahasa Inggeris.

             "Mummy..." pujuk si kecil. "...don't scold my daddy please?" rayunya yang sudah mula menangis.

             "See...what have you done?" marah Najmi. "Come to daddy, sayang!"

             Si kecil menghulurkan tangan minta didukung. Sedih! Bila pertengkaran terjadi, Christine sering meninggalkan rumah berhari-hari. Daddynya yang tinggal akan terus bermurung sepanjang hari. Itu sebab, payah hendak melihat daddynya ketawa riang ria walaupun tanggungjawab terhadap anak seorang itu dipikulnya juga.

            Nur Najwa beristigfar dalam hati. "I'm sorry," ujarnya dan menapak masuk semula ke rumah. Air mata sama merembes laju selaju langkah yang diayun. Tidak tersangka celupar mulutnya memarahi majikannya itu membuatkan si kecil pula merayu.

         
            Nur Najwa keluar lagi dengan beg baju di tangan. "I'm leaving," katanya tanpa memandang ke kiri dan ke kanan lagi.

            Najmi memandang tanpa kata. Dua-dua pun sama keras kepala. Dua-dua pun pernah melalui pengalaman yang mengusik jiwa.

            Si kecil juga memandang.

            Deja Vu.

            Kejadian yang sama pernah berlaku dalam hidupnya hanya beberapa bulan yang lalu.

            Nur Najwa menghidupkan enjin Kelisanya yang sudah lama berpakrir di laman rumah agam itu. Dia langsung tidak mengangkat wajah memandang orang dua beranak yang terpacak macam tunggul kayu memerhati setiap langkahnya dari tadi. Dia malu dengan perangainya sendiri.

            "Mummy!" Si kecil mula memanggil apabila Kelisa itu mula bergerak meninggalkan perkarangan rumah dan menghilang di sebalik pagar bertembok batu itu.

            "She's not your mummy, sayang," jelas Najmi sambil memeluk sayang anaknya dan mengucup pipi si kecil. Airmatanya sama tumpah ke bumi mengenang nasib malang anaknya. Padah kerana menghampakan hati ibunya dahulu barangkali, maka Allah membalas perbuatannya itu kepada si anak pula agar dia merasai pedihnya hati. Entah siapalah yang bakal dipanggilnya mummy selepas ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...