March 29, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 11

~ sambungan ~

TAN SRI menolak daun pintu bilik wad itu bersama Pak Din yang tadi keluar untuk pekena secawan kopi, katanya.

           "Tok ayah!" Jerit si kecil.

           Tan Sri tambah tercengang. "Ei? Cucu tok dah sihat ke?" Dia mendekati cucunya dan mengucup sayang pipi comel itu.

            "Ayah! Ni emak Nur Najwa..." Najmi memperkenalkan.

            Mak Zah hanya melebarkan senyumnya.

            "Najwa mana?" Tanya Tan Sri.

            "Dia ke KK rumah abang Ngahnya. Kami ni Pak Hussin yang beritahu, tu sebab kami datang," cerita Mak Zah ramah.

             "Ooo...ingat dia ada sama tadi. Tengok cucu saya dah mula duduk bercakap ni?"

             "Dia kenal dengan emak Najwa ayah. Itulah dia ingat Najwa pun ada," jawab Najmi pula.

             Lama mereka berbual dan melayan si kecil petang itu yang sudah mahu makan dan bercakap. Tan Sri dapat melihat wajah Najmi yang sudah kembali ceria walaupun ditutupi dengan jambang yang menghitam di pipi.
             Suara Mak Zah mungkin ada iras suara Najwa, maka itu terus sahaja terubat kerinduan cucunya yang lebih seminggu berkampung di wad hospital kanak-kanak itu. Patutlah menurut kata doktor, cucunya itu tidak ada sakit apa-apa...cuma sehari dua ini dikatakan mendapat asthma kerana sering menangis.

             "See...I told you, she wants her mother," terang Tan Sri sebaik Mak Zah dan Pak Din bergerak pulang. Itu pun tunggu cucunya tertidur dahulu...jika tidak mahu meraung hendak mengikut balik.

             "I'd promised to take her to see her mummy."

             "You better do so."

             "But how?"

             Tan Sri sama memikir caranya. Christine yang dipanggil untuk datang melihat anaknya pun tidak nampak bayangnya hingga sekarang ini. "Nanti ayah usahakan untuk memanggil Najwa ke mari," pujuk Tan Sri.

            Najmi berpaling bila nama Najwa disebut. Bermakna ayahnya memahami. Puas sudah dia memujuk Christine untuk datang menjenguk anaknya yang sedang sakit itu, namun perempuan itu memang keras kepalanya.
            Najmi teringat kembali bagaimana dia berusaha untuk menjadikan Christine sebagai seorang isteri sebagaimana yang dimahukan. Mungkin kerana dia telah dibesarkan di dalam suasana mewah dan bebas selama hidupnya, maka payah untuk Najmi membentuknya.
            Anak itu juga hasil dari perjanjian yang dibuat bersama Christine. Najmi mahukan anak untuk memujuk hati ibunya Puan Sri Normah agar dapat menerima kembali dia dan Christine. Tetapi Christine pula tidak mahu terikat memelihara anak di rumah.
            Namun apakan daya, belum sempat dia membawa anak itu pulang berjumpa neneknya, Puan Sri Normah telah menghembuskan nafas terakhirnya. Maka dengan berat hati, Najmi terpaksa menyerahkan anaknya kepada Kak Lina yang sudah berkahwin selama hampir lima tahun tapi belum dikurniakan dengan seorang anak pun itu untuk menjaganya. Apabila suami Kak Lina yang menyambung pelajaran itu pulang ke Malaysia, kerana telah tamat belajar, Najmi tidak ada cara lagi melainkan menyerahkan kepada isterinya Christine untuk menjaga anak mereka.
            Dalam keterpaksaan, anak yang sedang nakal itu dipelihara dengan tengking herdik. Satu penampar sulong hinggap di pipi Christine satu malam bila anaknya telah memecahkan sebiji pasu yang dibeli oleh Christine semasa percutiannya ke Beijing.
            Mujur Najmi sudah pulang ke rumah ketika itu apabila dia mendengar Christine memaki hamun dan memukul teruk anaknya.

            "How dare you!" Jerit Christine yang sedang menahan perit kesakitan. Dia meluru untuk memukul lagi si anak.

            Najmi cepat merangkul anaknya dan membawanya keluar dari rumah itu untuk mendapatkan rawatan. Christine kemudian disabit kesalahan kerana mendera anaknya dan mereka akhirnya mengambil keputusan untuk berpisah. Apabila Tan Sri mula campur tangan, Najmi diarah pulang sahaja memandangkan anak itu perlukan jagaan dan bimbingan untuk membesarkannya.

            "Sabar itu separuh daripada iman Jimi. Ingat! Kita ni orang Islam?"


            Najmi mengangguk.

            "Brace yourself and pray hard."

            Najmi mengangguk lagi.

            "You want her or you just needed her?"

            Najmi memandang pelik ayahnya. apa punya soalan pulak ni? Bukan want dengan need tu sama ke? Najmi berkerut dahi memilih.

            Tan Sri Azizan mengangkat kening bertanya.

            "Both?" Tanya Najmi balik.

            Tan Sri menarik senyum. Bahu anaknya ditepuk sayang. Semoga kesilapan semalam tidak akan lagi berulang, begitu harapan Tan Sri untuk anak sulongnya itu. Memang kita merancang, namun Allah jua yang menentukan...walaupun kita tahu semuanya sudah tertulis sejak azali. Terpulanglah kepada individu itu untuk menerima qada dan qadar Allah dengan cara yang bagaimana.
             Jika seseorang itu percaya apa yang berlaku itu atas kehendak Allah, maka dia akan menerimanya  dengan redha. Sudah tentu ada hikmah di sebalik kejadian kerana hanya Allah sahaja yang tahu apa yang DIA turunkan kepada makhlukNYA yang menjadi pilihan.












       

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...