March 15, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 8

~ sambungan ~

SALAH siapa sebenarnya sekarang ini? Najmi yang menyandar di wad kanak-kanak itu mengkaji kesilapan yang berlaku. Adakah ini balasan bagi dosanya pada arwah mama yang terpaksa ditanggung oleh anaknya? Bagaimana jika sampai membawa maut? Baru 'eye for an eye' kata orang putih. Menangis dah tak berlagu.

            Airmatanya menitis jua mengenangkan si anak yang baru mahu melihat dunia telah diduga dengan pelbagai musibah. Dari perpisahan dengan ibu kandung hingga kehilangan kasih dan belai manja Nur Najwa. Demamnya masih belum mahu kebah. Doktor sendiri pun kelam kabut mencari punca dari permasalahan itu.

            "Dia merana Jimi...rindukan orang yang selalu membelainya. Rindukan kasih sayang. Dia budak, tidak pandai hendak meluahkan perasaannya. Apa yang dia tahu...manangis ajelah," terang Tan Sri semasa datang melawat cucunya.

            "Habis Jimi nak buat apa ayah? Tak kanlah setiap perempuan yang dia suka, Jimi nak kena jadikan isteri?"

            Tan Sri merenung wajah anak lelakinya. Geram pula dia mendengar jawapan yang tidak menggunakan otak itu. Mau aje disekeh kepalanya itu kalau ikutkan hati.  "Dah berapa ramai perempuan Najwa ni suka sejak kamu tinggalkan Christine tu?"

            Najmi angkat muka sama merenung wajah ayahnya yang tadi baru meninggikan suara.

            Tan Sri angkat kening bertanya.

            Najmi kemudian menggeleng.

            "Kalau tidak kamu call ibu kandungnya, kalau dia ada perasaan sayang pada anaknya ini, lambat laun tentu dia akan datang. Itu pun kalau sempatlah...."

            "Apa maksud ayah?"

            "Kamu tengok ajelah sendiri......besar mana anak kamu itu? Larat ke dia hendak menanggung beban yang begitu berat? Terpikul ke dia? Semua ini kerana sifat sombong dan ego orang tuanya sehingga menyusahkan anak yang baru hendak mengenal erti hidup. Tidak terfikir ke kamu Jimi? Dia tu amanah Allah untuk kamu. Kalau dah ibunya tidak faham tentang agama kita, kamu yang telah dididik dan dibesarkan di dalam agama Islam, tak kan tak tahu?"
            Marah benar Tan Sri petang itu. Lama sudah dia menyimpan sabar. Kini dia tidak boleh berdiam diri. Biarlah besar mana, tinggi mana dan pandai mana pun si Najmi, namun dia masih seorang ayah kepadanya.
            "Sedangkan lidah lagi tergigit, Jimi. Gaduh sikit-sikit tu biasalah....kalau salah seorang tak boleh beralah, memang inilah jadinya. Masa sayang dulu tak agak-agak. Sesuai ke tak sesuai ke...semua tak sempat dikaji. Main redah aje. Kalau tak melibatkan anak-anak, ayah tak kisah...pi lantak koranglah!"

            Najmi menerkam memeluk lutut ayahnya. Dia menangis mendudu. Takut dengan tafsiran ayahnya tentang si anak yang sedang tenat itu. Ayahnya tidak akan marah sebegitu kalau dia sendiri tidak rasa takut dengan telahan doktor padanya. "I'm sorry......I'm sorry....I'm sorry ayah....."

            "Tidak akan jadi miskin hanya dengan mengalah sedikit dan tidak akan jatuh papa hanya dengan memberikan sedikit ruang kebahagian untuk seseorang yang kita sayang..."

            "Ampunkan Jimi ayah......" tangis Najmi berlagu sambil mengangguk faham kata-kata ayahnya.

            Tan Sri sama sayu hati mendengar tangisan sendu Najmi. Dia jadi gamam. Tidak pernah dia mendengar Najmi menangis begitu. Semasa dia pulang menghadiri majlis pengkebumian mamanya Puan Sri Normah dulu pun dia tidak menangis. Sahaja aje wajahnya, macam orang tidak bersalah. Padahal orang keliling semua menyalahkan dia atas kematian mamanya itu.
            Rambut Najmi diusap perlahan. "What can I do for you Jimi?"

            Najmi menggeleng kepala.

            "Okay...you call Christine."

            Najmi masih menggeleng.

            "Kenapa?"

            "I don't think Najwa needs her."

            "No...you should. Just incase anything should happen to her, Christine still has to come."

            Najmi mendongak memandang wajah ayahnya dengan pernyataan itu. Dia terus bangun dengan menyapu lelehan air mata di pipi dengan belakang tangan. "Ayah! Is it that bad?"

            "It is Jimi...the doctor told me so."

         
           Najmi memegang kepalanya dengan dua tangan. Rasa nak melalak meraung di situ juga. Hell with you Christine! Jeritnya dalam hati.





           

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...