April 1, 2012

Sentuhan Kasih 11

~ sambungan ~

"DAH call Wawa suruh balik?" Tanya Pak Din yang baru pulang dari warung Pak Ya petang itu.

          Dia dicari oleh Pak Hussin yang bertanyakan tentang Nur Najwa. Kali ini Najmi yang minta dia tanyakan kerana setiap kali anaknya celik mata, dia akan mencari Nur Najwa. Hilang rasa sabarnya bila si anak asyik minta benda yang payah hendak dicari. Kalau dia minta permainan, dengan senang hati dia mencarinya biarlah berapa pun harga yang perlu dibayar. Ini....ada dia minta orang yang punya kehendak dan keinginan sendiri? Bagaimana hendak dipaksa?

          "Saya call beritahu Nazri aje...pandai-pandailah dia nak menyampaikan berita tu pada adik dia," jawab Mak Zah yang sedang menguli donut, pesanan sekolah tadika KEMAS taman perumahan di situ.

          "Kesian saya dengar Pak Hussin tu cerita. Najmi dah hilang sabar melayan kerenah anaknya...bila celik mata aje tanyakan Wawa," beritahu Pak Din lagi akan cerita yang didengar dari mulut Pak Hussin. "Kata Pak Hussin, Tan Sri beritahu dia. kalau cucunya sampai sakit rindukan Wawa, dia nak jodohkan aje anaknya dengan Wawa, senang cerita," sambung Pak Din lagi.




           "Hendak ke si Najmi tu dengan anak kita?"

           "Laaaa...awak kan tengok sendiri, bila anak dia dengar nama Wawa aje terus sihat?" Terang Pak Din mengingatkan peristiwa di hospital semasa dia dan isterinya melawat si kecil yang dikatakan sedang tenat.
         
           "Itu anak dia....habis bapaknya yang nak disuruh menikah dengan anak kita tu? Sebab apa? Sebab anaknya aje?" Tanya Mak Zah sedikit marah kerana anak bongsunya itu macam hendak dipaksa berkahwin dengan Najmi hanya kerana si kecil anaknya itu sukakan Nur Najwa.

           "Lama-lama nanti sayanglah Zah....apa yang awak nak risaukan? Wawa tu kan pandai serba serbi, cuma di rumah ni dia ada emaknya. Tambah lagi dia perempuan sorang. Anak bongsu pulak tu. Itu yang manja semacam."

           Mak Zah memang tahu Nur Najwa anak bongsunya itu pandai dalam mengurus rumahtangga. Cuma bila rumahtangga yang baru mahu dibinanya itu dulu gagal, dia terus menerus tinggal di bawah ketiak emak dan ayahnya. Makanya Mak Zah pula bila terasa sangat kasihan dengan nasib yang menimpa anaknya itu, dia tidak pernah menyuruh atau mengarah Nur Najwa membuat kerja itu dan ini di dalam rumah itu.
           Tapi kalau malam, waktu sama-sama menonton TV, disuruhnya juga mengurut kaki atau mencari uban sambil dia sendiri berbaring menegakkan tulang belakang. Nur Najwa pun bukan buat dengan rela hati, mulutnya aje pot pat pot pet membebel.

            "Ini tak lain, emak terlebih makan ikan kering?" Tembak Nur Najwa bila Mak Zah minta diurutkan kakinya sambil dia duduk berlunjur. Mak Zah pun perasan juga, bila dia terlebih makan ikan kering, mulalah kakinya rasa sengal-sengal bila malam. Masa sibuk ke hulu ke hilir siang hari tu tak pulak rasa sakitnya?

            "Emak ni...asyik suruh cari uban aje...orang lain pun beruban juga..." leter Nur Najwa bila Mak Zah minta dia mencari uban sambil dia berbaring melengkar. Mungkin seharian bertudung, kulit kepalanya berpeluh dan bila tudungnya di buka waktu berehat malam, mulalah rasa macam ada kutu merayap atas kepala.

            Teringatkan itu, Mak Zah jadi rindu dengan Nur Najwa. Kalau dia ada boleh juga disuruh...nak suruh Pak Din? Kirim salam aje....

             "Saya bukan apa....bimbang dia mahukan Wawa untuk anaknya aje. Habis tanggungjawab yang lain-lain tu macam mana?"

             "Eh! Sampai ke situ pulak dia." Pak Din membetulkan silanya. Dia memang suka duduk di bawah kalau menonton TV. Kalau di sofa tu karang, cerita entah ke mana, dia pula entah ke mana. "Kita dulu pun bukan ada dating-dating macam budak zaman sekarang? Elok aje sampai tua?"

             "Dia orang berpangkat bang...tak sama macam awak," tegur Mak Zah.

             Eh? Pak Din merenung isterinya. Apa maksudnya tu? Elok aje aku beri dia tiga orang anak...apa yang tak samanya?

             "Maksud saya, dia ada duit...boleh pasang tiga empat orang."

             Oo...Pak din lega. Ingatkan apa maksud isterinya tadi. Kemudian Pak din teringat akan anaknya Nur Najwa yang pernah ditinggal pergi semasa hari pernikahannya. "Dia orang tu dah tau ke pasal anak kita tu?"

              "Pasal apa?" Tanya Mak Zah cuak.

              "Statusnya?"

              "Entah! Tan Sri dah tau kot?" Agak Mak Zah. Dia bangun membawa besen berisi adunan donut yang baru diuli untuk di bawa ke dapur.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...