February 12, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 1

~ sambungan ~


"KAMU memang dah kenal dengan Najmi tu ke?" tanya Tan Sri yang memandu sendiri ke pejabat pagi itu. Kasihan dia melihat Pak Hussin yang sudah ke hulu dan ke hilir beberapa kali pagi itu untuk mengurus anaknya Najmi dan membawa pulang cucunya. Namun, menurut Pak Hussin, cucu Tan Sri itu tidak mahu berenggang dari bapanya.



            Najwa berkerut muka mendengar pertanyaan Tan Sri. Najmi mana? Tan Sri ni tanya aku ke? Tapi manalah ada orang lain lagi dalam kereta ni selain si kecil cucunya itu?

            "Najmi mana Tan Sri?" Najwa bertanya perlahan.

            Tan Sri Azizan mengerling cermin pandang belakang. "Hai? Dah keluar sama-sama tak tahu Najmi mana pulak?" Perli Tan Sri.

            Najwa di belakang hanya kaku. Nak mengangkat muka pun rasanya dah tak mampu.

            "Najmi tu anak sulong saya, dia pengganti pengurus kita yang
 berhenti hari tu..." jelas Tan Sri. "...cucu saya ni..." Tan Sri memuncungkan bibirnya ke sebelah. "....nama dia Najwa juga."

           Ooo...baru aku tahu itu bos baru rupanya. Najwa terangguk-angguk. "Tapi kenapa di ke pejabat bawak anaknya Tan Sri?" Najwa terus bertanya hairan.

           "Dia berdua ni baru sampai sini dari US, hari minggu semalam. Isy! Kalau nak cerita panajang sangat ni...abaikanlah kisah dia orang tu," ujar Tan Sri bila keretanya sudah membelok masuk ke perkarangan rumah agamnya.

           "Nak dikejut ke Tan Sri?" Tanya Najwa si setiausaha apabila dia melihat si kecil Najwa sudah terlentuk tidur di tempat duduk bahagian depan.

           "Kamu pergi ke belakang sana cari Pak Hussin, mintak dia hantar kamu balik ke pejabat. Najwa ni biar saya yang angkat masuk ke rumah. Penat lagilah tu...tak cukup rehatnya," bebel Tan Sri sambil mengangkat perlahan cucunya.

           "Baik Tan Sri."

NAJWA sedikit berlari anak masuk ke pejabat. Dia sudah tahu kini siapa lelaki yang berada di dalam bilik pengurus itu sekarang ini. Nampak tadi macam sombong benar orangnya...mentang-mentang dia anak Tan Sri yang empunya syarikat ini. Sehinggakan anaknya hendak ke tandas pun, main paksa orang lain yang membawanya.

            "Nur Najwa!" Cepat Najmi memanggil bila dia nampak kelibat Najwa yang melintas lalu di hadapan biliknya.

           "Ya encik?" Najwa menjawab sambil menjengokkan kepalanya di muka pintu.

          "Masuk sini sekejap."

          Najwa menolak daun pintu lebih lebar dan meloloskan dirinya ke dalam. Dia berdiri tegak dengan tangan disilangkan ke belakang macam gaya askar kena court-martial.

          "Mana contract latest yang tak siap dibuat oleh bos lama awak tu?" Tangan Najmi sibuk menarik laci kiri dan kanan mencari surat contract mengenai pinjaman dengan pihak bank. "Tadi pihak bank dah call saya pasal pinjaman untuk projek Bina Ceria tu."

          "Laaa...kalau fail tu pada Tan Sri, encik," jelas Najwa.

          "Tan Sri bawak balik rumah ke?" Tanya Najmi pula. Dia memang tidak tahu apa-apa pasal projek Bina Ceria tu. Dia belum lagi sempat duduk berbincang dengan ayahnya bertanyakan tentang perkembangan tugas yang diambilalihnya itu.
          Ayahnya, Tan Sri Azizan mengarahnya agar pulang ke tanahair untuk menguruskan syarikat mereka sendiri dan juga untuk mengelak bekas menantunya dari merebut hak penjagaan anak. Tan Sri tidak mahu cucunya yang satu itu jatuh ke tangan wanita Inggeris, bimbang akan kedudukan agamanya. Siapa yang akan membimbing cucunya itu ke arah agama Islam?
          Entah salah siapa agaknya? Irfan Najmi dihantar ke California atas urusniaga dengan rakan kongsi Tan Sri Azizan untuk menguruskan satu projek di sana. Namun, anak lelakinya itu cepat terperangkap dengan keindahan dan terus menikahi gadis Inggeris anak rakan kongsinya itu walau tanpa persetujuan dari Tan Sri Azizan apatah lagi isterinya, Puan Sri Normah.

         "Manalah saya tau...cuba encik call dia tanya," arah Najwa. Terlupa dia ketika itu dia sedang mengarah bos barunya.

         Najmi mengangkat wajah memandang Najwa. Siapa setiausaha sekarang ni?

         Najwa terkebil-kebil memandang lelaki itu tidak memahami maksud renungannya.

         "Awak tak boleh tolong call?"

         "Saya?" Najwa menunjuk ke mukanya sambil membeliakkan mata.

         "Kenapa?"

         "Tan Sri tu kan bapak encik? Lebih senang kalau encik sendiri bertanya pada dia," jawab Najwa memberi alasan. Namun apabila dia baru mahu mencapai gagang itu terkejut bila telefon itu terlebih dahulu sudah berdering. Dia mengurut dada.

         Najmi yang memandang gelagat setiausahanya itu rasa nak gelak tergolek dibuatnya, namun dia hanya menahan dalam hati sahaja.

         "Encik tak nak jawab ke?"

         "Awak yang berdiri dekat situ, jawab ajelah."
       
         "Yess  boss." Lalu dia menjawab panggilan. "Hello, Mega Bina Holdings, may I help you."

         "Najwa...saya i. Najmi mana?" Suara Tan Sri di seberang talian. Najwa cepat menghulurkan gagang kepada Najmi.

          Najmi menyambut sambil mengangkat kening bertanya.

          "Tan Sri," bisik Najwa.

          "Ayah, what's up?" Tanya Najmi tanpa salam.

         "Daddy! I want my mummy..." terdengar tangisan di sebelah sana talian. Kata tadi Tan Sri, tapi suara anaknya yang sedang menangis mencari ibunya.
         Pelik? Mana dia rapat dengan ibunya? Semasa di California dulu lagi anaknya sering ditinggalkan dengan kak Lina yang mengikut suaminya menyambung pelajaran di sana. Kebetulan kak Lina masih belum dikurniakan dengan cahaya mata, maka Najwa itu dibela seakan anak sendiri.

         "Adik! Behave okay? Daddy will be home soon. Mak Cu kan ada?"

         "I want mummy, daddy. Please?" Suara anak itu mendayu minta dikasihani.

         "Mana ada mummy...adik kan ada daddy aje?" Pujuknya mengingatkan.

         "Dekat ofis tu tadi kan ada mummy?" Rayunya lagi.

         "Okey...adik jangan nangis lagi. Nanti daddy balik bawak mummy, ye?"

         "Promise?" Si kecil Najwa seberang talian kesukaan.

         "Promise...if you promise me to behave until daddy gets home."

         "Yes daddy...I love you," jerit si kecil Najwa.

         "Love you too, sayang. Give the phone to Tok ayah, please. Daddy wants to speak to him."

         "Tok ayah! Daddy wants to speak with you!" Terdengar jeritan si kecil Najwa memanggil Tan Sri.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...