February 19, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 2

~ sambungan ~


LAMPU tidur dinyalakan. Lampu yang lain-lain semua sudah dimatikan suisnya. Nur Najwa menapak keluar dari bilik sambil menutup perlahan daun pintu. Dia terjengkit-jengkit menuruni tangga. Tangan membetulkan lengan baju yng tadinya dilipat hingga ke paras siku. Jam tangan dibelek....mak Ai! Dah dekat pukul 12.00 tengahmalam.

            Beg tangan ditarik dari atas sofa. Dia membuka begnya untuk mencari kunci kereta. Kemudian dia melangkah keluar ke pintu utama. Tan Sri dan anak sulongnya Najmi sedang duduk berbual entah apa di bawah pergola yang menempatkan bunga seri pagi dari pelbagai warna yang bergantungan di situ. Mengimbau kenangan  selama dia meninggalkan rumah agam itu barangkali atau mungkin Tan Sri sedang memberi penerangan tentang apa yang harus dia lakukan tentang projek-projek yang tertangguh semasa menunggu kepulangan Najmi untuk mengambil alih tugas mengurus syarikat.

            "Saya balik dululah Tan Sri," ucap Najwa minta kebenaran.

            "Eh? Dah tengah malam ni...tak tidur sini ke?" Tanya Tan Sri pula sambil mengerling Najmi di sebelah.

            "Isy! Taklah....tapi adik dah tidur."

            "Kalau dia terbangun cari mummy dia macam mana?"

            "Encik Najmi kan ada?"

            Najmi yang duduk bersandar itu tidak bersuara langsung. Cakaplah terima kasih kerana menghantar dia balik tadi ke? Kerana tolong jadi baby-sitter anaknya ke?

            "Ha...okeylah...terima kasih," ujar Tan Sri. Lama betul hendak menunggu anak lelakinya itu bersuara. Macam tak ada bahasa pulak.

            "Assalamualaikum."

            "Waalaikumsalam." Hanya suara Tan Sri sahaja yang kedengaran. Najmi menjawab dalam hati.

            Dua kepala tadi hanya memandang kereta Kelisa itu bergerak keluar dari perkarangan rumah agam itu.

            "Ayah rasa, ayah ada idea untuk kamu dan Najwa." Tan Sri bersuara tiba-tiba.

            Najmi beralih pandang dari jalan besar ke wajah ayahnya yang sedang menggosok-gosok dagu.

            "Why don't you marry her?"

            "Ayah!" Najmi rasa hendak tersungkur mendengar idea yang dianggap mengarut dari ayahnya itu.

            "What?"

            "It's not that easylah...."

            "Apa yang susahnya? Kamu duda dan dia pun janda. Tengok Najwa pun sayang padanya. Macam dah tertulis bila kamu balik ke sini ada orang yang menanti. Tak payah susah-susah nak mencari. Dia perempuan bangsa kita Jimi....senang nak bentuk sebab dia tahu akan hukum hakam agama. Cuma kamu ajelah yang kena didik dia dengan betul."

            "Biar dululah ayah...Jimi belum bersedia lagi."

            "You can take as much time as you can Jimi....tapi Najwa tu macam mana? Dia perlukan belaian dan kasih sayang seeorang ibu. Kamu mampu nak beri dia itu semua?"

            "Mak Cu kan ada? Tu!...cik Tipah pun boleh jaga kalau Mak Cu keluar ke kelas."

            "Habis tu...kenapa siang tadi dia menjerit mahukan mummy dia?"

            "Tadi tu first day ayah...dia baru kenal dengan Mak Cu dan Cik Tipah tu..."

            "Kalau pasal first day...kenapa dengan Najwa tu dia boleh terus terima jadi mummy dia?"

            Najmi sudah hilang idea hendak menjawab. Betul juga....baru pagi tadi jumpa dengan Najwa tu, dia dah sibuk lantik orang tu jadi mummy dia. Kenapa dengan Mak Cu dia tak mahu? Kenapa dengan Cik Tipah juga dia tidak mahu?

            "Tak apa kot? Esok pagi dia bangun, dia lupalah tu..." jawab Najmi penuh yakin.

            "Bagaimana dengan kamu sendiri?"

           "Kenapa dengan Jimi?" Dia bertanya balik.

           "Tak teringin nak cari pengganti?"

           "Ayah ni..." Najmi memberikan senyum segaris. "....ayah tu pun masih solo samapai sekarang, tak kisah pun?"

           "I am an old man Jimi...awak tu yang masih muda, yang masih memerlukan seorang isteri. Nasib baik anak dara Datin Rogayah tu dah kahwin....kalau tidak mungkin Datin Rogayah tu akan datang sini cari kamu lagi."

           "Ayah, that's not funny okay?" Najmi mengangkat kedua-dua tangan. "....just stop it." Najmi memang alergi dengan anak gadis Datin Rogayah tu. Kalau bercakap siap tangan semua menjalar naik ke muka. Habis semua misai dan janggut sejemput Najmi hendak dirabanya. Hisy!

           Tan Sri Azizan dah nak pecah perut mengingatkan peristiwa Najmi yang memang mengelak untuk dijodohkan dengan anak gadis Datin Rogayah itu. Tiap-tiap pagi dia akan mengikut ayahnya ke pejabat. Merengek meminta pertolongan agar memberitahu mamanya Puan Sri Normah untuk membatalkan niatnya itu. Dia rasa dirinya masih belum bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami.
           Tapi akhirnya apabila Tan Sri memberi peluang dia untuk melarikan diri buat seketika ke California, cepat pula dia mengambil keputusan untuk berkahwin. Ibu manalah yang tidak makan hati? Menikah entah di mana-mana. Sedangkan Najmi itu merupakan anak lelaki tunggalnya. Kalau boleh Puan Sri Normah mahu mengadakan majlis perkahwinan yang gilang gemilang sebagaimana majlis rakan taulan yang pernah dihadirinya. Tan Sri Azizan itu sendiri pun teringin melihat anak lelakinya itu bersanding di atas pelamin. Tapi apakan daya....

          "Forget it....pergilah tidur. Esok nak kerja," arah Tan Sri bila melihat wajah anaknya yang sudah berubah rupa.

          Najmi angkat punggong. "Sorry yah...maybe later, who knows," katanya sambil menapak meninggalkan ayahnya yang masih senyum melebar ke telinga.

          Tan Sri yang masih bersisa tawanya itu hanya menanggukkan kepala.

          "Goodnight and assalamualaikum."

         "Waalaikumsalam."

         Najmi menapak perlahan ke biliknya. Dia senyum sendiri mengingatkan kisah pagi tadi bila dia menyergah Najwa untuk membawa anaknya ke tandas. Tidak disangka pula, wanita itulah yang terus menjadi pilihan anaknya. Teringat Najwa, Najmi berundur beberapa tapak ke belakang. Pintu bilik anaknya itu dikuak perlahan. Dia masuk memerhati wajah tenang itu dalam kelam suram cahaya lampu tidur. Mudah-mudahan nyenyak tidurnya hingga ke siang esok, bisik hati Najmi sambil membongkok mengucup pipi anaknya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...