February 25, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 4

~ sambungan ~

         
            "Nur Najwa!" Najmi memanggil sambil tangan memicit remote Astro mencari siaran entah apa untuk mengalih debar di dada.

            Nur Najwa yang sedang tekun menonton drama Spectra tadi terganggu tontonannya. Tetapi masakan dia boleh marah? "Ya encik," sahutnya perlahan.

            "Marry me," ujarnya dengan mata yang tegak memandang ke skrin besar TV Sony Bravia itu.

            "Seganlah saya," jawab Najwa yang menyangka minta digorengkan mee. "...nanti cik Tipah ingat saya nak ambil alih tugas dia pulak."

            Najmi spontan menoleh. Aku cakap lain, dia jawab lain. Pekak badaklah pulak...atau dia ada sound trouble? Najmi yang berdebar ketika mengutarakan lamarannya tadi rasa nak gelak tergolek pula.

            "Pergi makan dekat luar ajelah encik. Saya boleh jaga adik ni...no problem."

            Najmi menggaru kepala tak gatal. Nak kena rewind ke? Adoi! Ni yang aku tak berapa nak pandai. Kemudian Najmi mendapat idea untuk memulakan perbualan. "Malam ni awak kena tidur sinilah."

            Najwa memandang si kecil di ribaan. Bila dia pasti anak itu tidak melihatnya, cepat dia menggelengkan kepala.

            "Kalau tengah malam nanti dia terjaga?"

            Nur Najwa terperangkap. Kini dia cuba memberanikan diri merenung lelaki itu. "I need to change," katanya perlahan.

            "Alright...saya hantar awak balik, pack some clothes dan tinggal sini dua tiga hari,"

            "Dua tiga hari? This weekend?" Bulat mata Najwa bertanya minta kepastian. Ini memang kes kerja gila.

            "Why? Awak dah buat appointment nak jumpa dengan Dato' Kay tu ke?" Sengaja Najmi menyebut nama tersebut.

            "Oo.....please...." jawab Najwa sedikit mencebik.

            "Habis tu kenapa?"

            "Awkward la encik..."

            "Itu sebab saya tanya tadi....will you marry me?"

            Nur Najwa menelan liur. Ini lagi betul punya direct.

            "Untuk kebaikan awak...untuk kebaikan saya juga, supaya saya tak susah-susah nak kena cari mummy untuk anak saya." Najmi tunjuk berani membicarakan soal kahwin siap dengan alasannya sekali.

            "Untuk kebaikan saya?" soal Najwa ingin tahu.

            "Yalah...kalau mak datin tu dah tau awak dah ada suami, mesti dia tak berani nak datang cari awak bertanyakan pasal suaminya yang gatal itu," ujar Najmi panjang lebar lebih kepada menakutkan sebenarnya.

            "Encik jangan nak buat lawak pasal nikah kahwin dengan saya encik. Encik bukan sayang saya pun. Cuma hendak selamatkan keadaan aje kan?" Nur Najwa juga sama berani memberi pendapat.

            "Habis tu awak nak jadi nanny anak saya? Saya tak rasa anak saya akan lepaskan awak," jelas Najmi penuh yakin. Haru betul anaknya kalau bangun tidur mencari Nur Najwa. Masakan dia hendak ke rumah Nur Najwa pagi-pagi buta?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...