April 18, 2012

Memories Remained....

Hi peeps!

Kita rehat sehari untuk mengimbau kembali kenangan lama. Jom! ku bawa kalian ke waktu aku dikelilingi anak-anak yang sedang membesar dan tercampak untuk hidup di daerah yang asing.

Ladang Gedong, Bagan Serai Perak.

Makanan di sini masih murah dan mewah. Hari-hari kita boleh jumpa udang galah dan yang paling bestnya tu, udang galah yang ditangkap sendiri oleh Inche Somi kita...hihihi...bangganya.

Teman dan kenalan sangat baik dan peramah. Sempat bertukar-tukar lauk dengan jiran tetangga yang tinggal paling hampir dengan kita....(eh! tertukar ganti nama pulak)


Abang & Angah yg membesar di situ bersama Polly, kuda padi belaan mereka....

Abang Long sempat bersekolah di Semanggol, sementara Angah pula bertadika di Kelab Bell Belia Tamil. Hehehe...sorry Ngah, itu aje yang ada dan yang paling dekat. Alaa....Azlan Shah dan Ahmad Shah pun sekolah di situ juga. Dapat juga masing-masing jadi doktor dan engineer, kan? Cuma sekarang ini Angah sudah tidak pandai lagi menulis dan bertutur dalam bahasa Tamil.

Berikut adalah gambar kakak (anak ketiga dari 4 adik beradik) semasa kami tinggal di Ladang Devon, Jasin Melaka.


di batas jagung....

Xtvt kami waktu ptg...bercucuk tanam...

Kebelakangan ini kami asyik berbual mengungkit kisah lama. Anak-anak ni kalau tak kita ingatkan waktu kecil-kecil mereka dulu, mereka ingat mereka dilahirkan terus sebesar itu agaknya. Maka itu, album lama yang disimpan itu dibongkar semula untuk memulakan al-kisah.

Nak ditunjukkan gambar masa baby karang malu pulak sebab badannya memang macam Incredible Hulk. Apa yang boleh ditunjukkan di sini, hanyalah gambar yang nampak sedikit 'slim' ~ muahaha.....

Kemudian kami berpindah ke Ladang Mengaris di Sandakan Sabah........

Dua beradik perempuan yg dibawa tinggal di Sabah ketika itu....

Abang Long dan Angah ditinggalkan bersekolah di Kluang, Johor di bawah jagaan nenek mereka. Masalahnya.... perjalanan ke sekolah itu mengambil masa yang panjang kerana tempat tinggal kami di Ladang Mengaris itu lebih kurang 42 batu jauhnya untuk sampai ke bandar Sandakan. Agak-agaklah...nak bangun pukul berapa untuk ke sekolah tu? Huisy! Pengalaman betul.....

Berkat sabar tadi, kami berpindah pula ke Kuching, Sarawak dan anak-anak berjaya dikumpulkan kembali kerana tinggal di kawasan paling hampir dengan sekolah. Sekolahnya depan batang hidung je tau? (bidaah je...mana ada)



di Green Road, Kuching Sarawak....


di Ladang Tennamaram, Bestari Jaya...

Dari Kuching, kami ke Batang Berjuntai ...(Ooo! sudah tukar ka?)  Semenjak ada ura-ura untuk menubuhkan Universiti Industri Selangor di daerah yang tak berapa nak femes pada suatu ketika dulu, nama pun sudah ditukar ke Bestari Jaya ~ cer klik sini. Kita siap tengok peta tau masa dengar kena tukar ke sana tu. Macam pelik aje namanya,kan? Tapi memang wujud....

Peratusan penduduknya dikuasai oleh kaum India. Sorry to say la...toleh sana gelap...toleh sini malap. Tapi  mereka tak kacau kita kalau kita tak kacau mereka, betul tak?

Untuk itu pemaju-pemaju perumahan mengambil inisiatif menamakan Taman-taman Perumahan mereka dengan nama-nama yang yang berkait rapat dengan majoriti bangsa yang terdapat di situ seperti Taman Kilauan, Taman Sinaran to name a few. Selebihnya kena ronda ke sana...tengok sendiri....hehehe


Pondok Indah, di Chokropolitan, Simpang Renggam....

and the list goes on and on....sehingga kita minta pulang ke tempat sendiri kerana anak-anak sudah mula membesar dan ada yang mahu menghadap peperiksaan yang tidak memungkinkan kita mengikut Inche Somi berpindah randah lagi.

Bahagianya pulang ke rumah sendiri yang telah ditinggalkan....*jap nak kira*. Lamalah....mujur je batu, kalau rumah kayu ke...pondok buruk ke...dah lama tinggal bekas je.

Habis tu...pindah lagi ke?

Masih ko!

Anak-anak yang tak berapa kerat tu semuanya pulak nak blajo kat Kay Hell (KL), maka dengan emak-emaknya sekali berangkat sama. Kang nak ulang-alik ke Johor tu bukannya dekat.

Makanya tercampaklah kita di sini....sekarang ini....buat masa ini. Sekian dimaklumkan.


Setia Impian, Setia Alam.....

N3 khas ini adalah untuk tatapan anak-anak yang berada di luar mahupun di dalam negeri. Semoga anak-anak semua berada di dalam lindungan Allah.

Alhamdulillah....di sini bermula kerjaya ku sebagai penulis. Semoga hidup dirahmati Allah selalu. Amin!




Junie Octovian ~ Di mana bumi dipijak.....di situ langit dijunjung.





Oooops! Ketepi! Ketepi!..........ada PENGUMUMAN penting.



My dear pengunjung....tolong vote untuk adik sorang ni yang masuk bertanding pilihanraya DIGIWWWOW Awards  2012 ni......


Untuk keterangan lebih lanjut, kalian boleh ke blog beliau seperti yang tertera dalam gambar. Peramah dan baik budi bahasanya...(akak tolong jualkan saham sekali) hehehe.

Mohon jasa baik kalian untuk vote dia setiap hari mulai 23 April nanti sehingga 13 May, 2012. Kalau dia menang nanti, kita yang tolong promote dia ni dapat kain sarung batik dari Terengganu, boleh pakai buat mandi manda kat sungai...hehehe.

*Sambil pegang loud speaker chekgu beso sekolah Seri Kencana* "Liesa! Ajak kawan-kawan vote abang Eqbalzack ni! Nanti balik SAMEPUNK mama andak belanja 'ngodi' kedai cik Nab."








6 comments:

  1. hehehe..seronok je saya baca entry Kak Jun tetiba di ganggu dengan banner pilihanraya tu.
    Thanks Kak sebab sokong saya dan kawan2 yg lain yg join DiGi awards ni. Persaingan yg sihat..
    Doakan saya Kak..

    -eqbalzack-

    ReplyDelete
  2. kelakar la kak Jun ni..hehehe moh kite VOTE ye! *nk dpt kain sarung punye pasal..tp kita tunggu hadiah dr brisbane..ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mel...thanks 4 dropping by. Hadiah dari Brisbane lambat lagilah. Akak sempat pakai balik kampung raya nanti...kih..kih..kih

      Delete
  3. Mandak, kite ngodi ye! Balik samepunk nanti kite ngodi ye. Haha. Akak promote eqbal zack nanti!

    ReplyDelete
  4. Dah janji dgn mama nak ngarak, ngodi + ngumpat = cukup sifat.
    Ha! Bagus la tu...tolong ajak kawan2 yg berbelas ribu tu sekali.
    Lap U!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...