April 12, 2012

sentuhan Kasih ~ Bab 14

~ sambungan ~

NUR NAJWA memimpin si kecil menuruni tangga dan menapak perlahan ke dapur. Dia kemudian mencari Cik Tipah di bilik bahagian belakang.

           Cik Tipah yang sedang menggosok pakaian di bilik dobi itu mengangkat wajahnya apabila mendengar derapan tapak kaki menuju ke bilik tersebut. "Ada apa puan?" Tanya Cik Tipah yang hendak sangat rasanya sama mendengar dan melihat apa yang berlaku di ruang tamu rumah agam itu. Namun kedudukannya tidak membenarkan dia berbuat demikian.

            "Adik ni mengadu lapar, ada benda yang boleh saya sediakan untuk dia?"



            "Ada...tadi Cik Tipah masak Kurma Ayam...orang semua macam tak suka aje nak makan dekat rumah? Kalau tak masak karang, ada pulak yang minta dihidangkan nasi?" Leter Cik Tipah sambil menutup suis seterika. Dia pun memang cari peluang nak keluar dari situ. Kalau di ruang dapur tu dapat juga memanjangkan leher mengintai siapa yang datang atau memasang telinga mendengar apa yang berlaku di dalam rumah itu.
            Sejak kebelakangan ini banyak berita terkini yang diketahui oleh Cik Tipah. Macam petang tadi semasa dia sedang menyediakan minum petang untuk Najmi dan kebetulan Noor Azizah pula baru pulang dari kelasnya. Dia terdengar dua beradik itu berbincang di meja makan....

             "Siapa bang?" Tanya Noor Azizah setelah Najmi mematikan hensetnya dengan wajah pucat lesi.

             "Christine."

             Noor Azizah yang sudah mengetahui kisah sebenar abangnya itu angguk faham. "Dia nak apa?" Soalnya lagi kerana melihat wajah abangnya yang berubah benar.

             "She's at the airport right now dan suruh abang jemput dia di sana," jawab Najmi menyinga.

             "What seems the problem?"

             "Masalahnya....dia nak datang tak bercakap...tiba-tiba dah sampai sini aje," marah Najmi.

             "Cu tak nampak salahnya?"

             Najmi merenung adiknya dan kemudian menjeling tajam. "Dia dah tak ada hubungan apa-apa lagi dengan abang...datang sini nak buat apa?"

              "Bukan sebab nak tengok anaknya yang dikatakan sakit dulu ke?" Noor Azizah masih mahu menyebelahi bekas isteri abangnya. Yalah...apa salahnya seorang ibu mahu menjengok anaknya sendiri, kan?

              Najmi terdiam. Mungkin benar kata-kata adiknya itu. "So, what should I do now?"

              "Just go...pick her up!"

              "Abang suruh dia ambil cab ajelah..."

              "You are so impossible la bang...dia kan baru first time jejak kaki kat sini? Kang entah ke mana-mana aje dibawa lari orang, lagi haru," Noor Azizah sedikit menakutkan abangnya.

              "Lecehlah!" Marah Najmi sambil meneguk rakus nescafenya.

              "Eh? Nak ke mana Jimi tu?" Tanya Cik Tipah yang tiba-tiba muncul.

              "Jemput bekas bini dia," jawab Noor Azizah lurus.

              "Huh?" Beliak mata Cik Tipah mendengar pernyataan itu.

              "Bekas bini dia tu orang putih Cik Tipah...yang Najwa tu bakal isteri dia," Noor Azizah menerangkan. Kalau Cik Tipah masih belum faham juga...tak taulah.

              Cik Tipah termangu-mangu merangka cerita yang baru didengarnya sambil berkerut kening. Dia kemudian menarik kerusi sama duduk di situ. Bubur kacang durian yang minta dibuat oleh Tan Sri tengahari tadi yang tidak dijamah oleh Najmi ditarik ke depannya. Kalau dengan anak-anak Tan Sri, Cik Tipah memang berani duduk dan makan semeja. Mereka berdua beradik itupun tidak kisah.

              Noor Azizah sesekali mengerling Cik Tipah yang kini sama menyudu bubur kacang durian bersamanya di situ.

              "Orang putih biasa makan apa?" Tanya Cik Tipah.

              "Ala...masak ajelah cara kita," ujar Noor Azizah. "...kalau kita ke tempat dia pun bukan dia sibuk nak hidangkan nasi dan sambal belacan, kan?"

              Cik Tipah angguk. Seolah dia juga pernah melawat negara barat. "Betul...betul...betul," jawab Cik Tipah meniru gaya Upin Ipin.

              Noor Azizah yang melihat wajah selamba Cik Tipah yang ada iras Didie Alias itu dah rasa nak gelak tergolek.

              "Cik Tipah! Tak kan nak panaskan sampai kering kot?" Tegur Nur Najwa yang sudah menunggu lama di meja makan dengan si kecil tadi.

              Cik Tipah terkejut dari lamunannya. "Ya ampun!" Cepat Cik Tipah mematikan api dapur.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...