April 10, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 13

~ sambungan ~

SETELAH mendengar penerangan dari Pak Hussin tadi, Mak Zah ke dapur menutup pintu belakang dan menyimpan dulu ikan yang sedang disiangnya tadi. Hatinya sudah tak keruan mendengar cerita Pak Hussin. Kasihan sungguh dengan nasib Nur Najwa, puteri tunggalnya itu, dia memanjat tangga mencari Nur Najwa di biliknya untuk mengetahui sendiri cerita dari Nur Najwa pula.

           Tok! Tok! Tok! Mak Zah mengetuk pintu bilik yang dikunci dari dalam. "Wa! Bukak pintu ni...emak nak tanya sikit," panggil Mak Zah. Selalu tu dia memang tak campur tangan kisah putus cinta ke...kisah pejabat ke...tapi kali ini dia rasa kasihan sungguh dengan anaknya itu.

            "Wa tak nak jumpa sesiapa mak!"

            "Tak ada sapa pun...emak aje ni," jawab Mak Zah yang terpacak di luar pintu bilik menunggu pintu dibuka.

            Najwa yang menekur di meja tulis di dalam biliknya itu bangun membukakan pintu untuk emaknya. "Pak Hussin hendak apa tadi mak?"



            Mak Zah masuk dan melabuhkan duduk di tubir katil. "Ini yang mak nak tanya sendiri dengan Wawa. Selama ni emak malas nak masuk campur hal peribadi Wawa. Tapi kali ini emak kena tahu jugalah sebab kalau emak biarkan Wawa urus sendiri nanti orang ingat Wawa macam tak ada sedara mara pulak."

            Nur Najwa menarik kerusi dan duduk menghadap emaknya. "Wawa tak heran kalau Wawa tak ada jodoh mak...tapi Wawa memang tak mahu kalau kena hidup bermadu. Macam mana baik pun cara yang dibuat tentu orang anggap Wawa yang kacau rumahtangga orang mak," terang Nur Najwa yang sejak semalaman di rumah Tan Sri itu dia tidak dapat melelapkan mata mengenangkan apa yang berlaku malam itu selepas dia sampai ke sana.

            "Kenapa? Cuba cerita dengan emak terus terang," pujuk Mak Zah.

            "Isteri omputih Najmi tu sampai semalam mak...dia menangis-nangis minta maaf dengan Tan Sri atas apa yang telah dia lakukan pada Najmi dan anaknya itu. Dia minta rujuk balik...dia beritahu dia sedang menhidap kanser tahap tiga dan bimbang umurnya tak panjang dan dia mahu hidup berkeluarga dengan Najmi semula," cerita Nur Najwa merah mata menahan sebak.

             Mak Zah menarik tangan anaknya dan diusap perlahan. "Habis tu Tan Sri cakapa apa?"

             "Tan Sri beritahu, dia dah ada calon untuk Najmi....tapi bekas isteri Najmi tetap mahukan Najmi dan dia rela hidup bermadu asalkan dia dapat keluarganya semula dan berjanji akan mendalami agama Islam kalau Najmi mahu menerimanya kembali." Kini air mata Najwa sudah mula berlumba menuruni pipi. "Wawa sedih sangat dengan permintaannya mak...kalau emak di tempat Wawa, apa tindakan mak?" Tanya Nur Najwa meminta pendapat.

             Mak Zah sama terkedu. Betullah tadi cerita yang disampaikan oleh Pak Hussin tadi. Menurut Pak Hussin, Tan Sri tidak kisah kalau Najwa mahu meneruskan rancangan asal mereka kerana bekas isteri Najmi juga sama setuju. Tapi Najmi yang bakal bertanggungjawab atas kedua mereka itu bagaimana? "Najmi cakap apa?"

             Ingatan Nur Najwa menarik dia kembali kepada perbualan empat mata antara dia dan Najmi.....




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...