April 4, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 12

~ sambungan ~

SEMENTARA di ruang tamu tingkat bawah tadi.........

            "Begini kak..." Tan Sri Azizan terus straight to the point...malas nak corner sana corner sini. Tak kuasa dia hendak mengajak berbalas pantun bagai, banyak lagi benda lain yang harus dilakukannya. "....saya datang ni nak melamar anak akak, Nur Najwa binti Sallehuddin untuk anak lelaki saya Irfan Najmi bin Azizan." Hah! Ambik engkau....bunyi orang nak menikah gayanya.

            Pak Hussin sama terkejut dengan ayat Tan Sri itu.

            Mak Zah yang dari tadi masih tersipu-sipu segan dengan kesudian Tan Sri Azizan menjejakkan kaki ke pondok buruknya itu, dah rasa nak pitam. Manalah perginya laki aku ni, dalam hatinya berkata. Kalau Pak Din ada sama mendengar, bukankah senang?

             Tan Sri yang menunggu sudah rasa tidak sabar, "...urusan semua saya tanggung. Kita nikahkan mereka di masjid kawasan rumah akak ni. Majlisnya nanti saya tempah dekat dewan atau dekat hotel aje...senang. Akak dengan suami akak nanti pilih tarikh yang sesuai dan masjid mana pilihan akak. Nanti saya suruh Pak Hussin datang sini selalu tanyakan keputusan akak. Saya tak nak tunggu lama-lama...kesian cucu saya tu perlukan Nur Najwa sebagai emaknya."

             Mak Zah yang biasa becok mulut itu, kali ini kalah teruk dengan Tan Sri. Tak sempat langsung dia hendak memikir mencari jawapan...tak sempat juga dia hendak mencelah membangkang. Dia hanya mengangguk macam burung belatuk.

             "Buat masa ni...saya pinjam Nur Najwa dulu. Bila dah dekat-dekat harinya nanti, bolehlah dia berulang alik untuk persiapan majlisnya itu."

             Mak Zah masih belum dapat bersuara, dia masih terangguk-angguk.

             "Minta maaflah...budak tu tak boleh nak dipisahkan lagi dengan Nur Najwa. Kalau akak tak puas hati ke...perlukan apa-apa....beritahu aje. Saya akan suruh Pak Hussin uruskan."

             Mak Zah dah naik risau, anaknya Nur Najwa masih belum nampak bayangnya. Tetamu yang datang dari tadi ni dah nak berdarah tekak bercakap pot pat pot pet, masih belum dihidangkan air. "Saya kedapur dulu Tan Sri..." ujar Mak Zah setelah Tan Sri senyap seketika.

             "Tak payah susah-susah kak. Panggil aje Najwa turun...dia kena ikut saya balik."

             Ewah! Suka-suka hati Tan Sri mengarah. Macam anak ayam disambar helang aje gayanya dibuat anak aku tu, hati Mak Zah berkata. Namun dia sendiri pun tidak terkeluar kata mahu membantah malah bangun menapak ke arah mata tangga.

             Nur Najwa pula sudah berada di tengah tangga sambil mendukung si kecil dan menjimbit beg bajunya. Dia ibarat ditelah mati emak, diluah mati bapak. Segala biji butir bicara Tan Sri tadi singgah masuk ke cuping telinganya. Disangka emaknya dengan rela hati mengizinkan kerana tiada kata bantahan dari emaknya yang biasa tidak sempat orang lain bercakap, dia sahaja yang hendak menang.

             "Mari dengan nenek.." pujuk Mak Zah menghulurkan tangan ke arah si kecil.

             Si kecil sama menghulurkan tangannya minta didukung oleh Mak Zah pula.

             Tan Sri dan Pak Hussin sama menoleh ke mata tangga melihat bagaimana si kecil sangat mesra dengan keluarga Nur Najwa.

             "Mak..Wawa ikut Tan Sri dulu...esok lusa Wawa balik," ujarnya penuh yakin dapat pulang ke rumah menjengok emak dan ayahnya.

             "Pandai-pandai bawa diri Wa..."

             "Wawa ingat mak," jawab Nur Najwa sambil membongkok mencium tangan emaknya. "Emak kirim salam ayah. Nanti dah sampai, Wawa telefon mak."

             "Jangan lupa pulak," kata Mak Zah sedikit tinggi nada suaranya menghilangkan rasa sayu di hati. Masakan tidak...kasihan dengan nasib anak perempuan tunggal yang berat sungguh jodohnya.

             "InsyaAllah tak," sahutnya sambil mengambil si kecil dari dukungan emaknya tadi.

             Pak Hussin sudah mendahului keluar menghidupkan enjin kereta.

           
             Tan Sri yang sudah berdiri terpacak di muka pintu menunggu Nur Najwa dan cucunya itu bersuara meminta diri. "Saya minta diri dulu kak. Terima kasih kerana membenarkan Nur Najwa mengikut saya balik. Kirim salam saya pada suami akak dan jangan lupa dengan permintaan saya tadi," ujar Tan Sri lancar.

              "InsyaAllah Tan Sri..." ucap Mak Zah pula.







No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...