April 13, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 14

~ sambungan ~

NAJMI masuk ke dapur ketika Nur Najwa masih sedang melayan anaknya makan. Tadi dia nampak juga Nur Najwa melintas memimpin anaknya ke dapur. Tetapi si kecil langsung tidak datang menerpa mencari ibu kandungnya.

           "I want to see my baby," ujar Christine setelah puas menangis meminta simpati dari isi rumah.

           Tadi yang melintas depan matanya dia tak kenal?

           Najmi menarik kerusi sebelah anaknya yang malam itu makannya bersuap. "Adik," panggilnya perlahan sambil tangan mengelus rambut halus si kecil yang sudah ditocangkan menyerupai ekor kuda. "...adik ingat mummy adik lagi tak?"

           Si kecil cepat mengangkat wajah memandang Nur Najwa.

           "I mean Christine," beritahu Najmi mengingatkan tentang ibu kandungnya yang dari dahulu memang tidak mahu dipanggil mummy oleh si anak.

           Si kecil memandang wajah ayahnya pula. Dia terus menunjuk ke arah depan tanpa suara kerana mulutnya penuh dengan nasi yang disuap oleh Nur Najwa.

           "She's your mummy, remember?" Tanya Najmi lagi kerana bila disebut dengan nama Christine dia cepat menunjuk ke depan bermakna dia masih kenal lagi dengan wanita itu.

           Si kecil menggeleng. Tangan kanannya menepuk-nepuk dada yang bermakna dia takut. Hanya Najmi yang mengerti maksud si kecil kerana dia dibesarkan oleh Kak Lina, cuma bila Kak Lina terpaksa pulang ke tanahair mengikut suaminya yang habis tempoh pembelajarannya, Najmi tiada pilihan dan terpaksa membawa anaknya balik dan mengarahkan Christine untuk menjaganya.
           Kemudian si kecil membesar dengan ibu kandungnya yang garang mengalahkan singa betina. Najmi sedar itu semua silap dan salahnya. Perjanjian dengan Christine untuk memperoleh seorang anak itu hanya untuk menyejukkan hati Puan Sri Normah agar dapat menerimanya kembali, malah mamanya telah pergi sebelum sempat ditemukan dengan cucu pertamanya pula.

           "Najwa, I'm sorry. Saya memang tak sangka dia akan ke mari..."

           Nur Najwa mengangkat tangannya. "It's okay boss, I understand," jawabnya yang sudah mulai memahami cerita.

           "You don't hear a thing, do you?"



           Nur Najwa menggeleng. Memang tak kuasa dia hendak memasang telinga mendengar perbualan antara Najmi, Tan Sri, Christine dan Noor Azizah di ruang tamu itu. Tetapi telinga yang tajam pendengarannya itu sesekali terdengar juga esak tangis dari arah sana.

           "My dad told me everything about his plan for me and you...." ujar Najmi berani merenung wajah wanita yang sedang tekun melayan anaknya.

           Nur Najwa tidak mengangkat muka langsung. Dia melayan si kecil seolah Najmi yang ada sama di situ seakan patung bernyawa.

           "What say you Najwa?"
         
           "I'll leave," jawabnya selamba. Yalah...apa yang hendak diharapkan? Yang datang itu sudah tentu bekas isteri dan ibu kandung kepada anaknya.

           "Najwa, nanti jumpa saya di kerusi laman sana, saya nak bincang dengan kamu," suara Tan Sri tiba-tiba datang dari arah belakangnya.

           Nur Najwa mengerling Najmi yang masih merenung wajahnya.

           "Daddy bawak adik masuk tidur ya?"

           Si kecil pula cepat memegang lengan Nur Najwa yang sudah mula bangun. "No daddy...I want my mummy," katanya yang tidak mahu ditinggalkan lagi oleh Nur Najwa.

           Nur Najwa bangun mengangkat anak kecil itu dan dibawanya ke singki untuk mencuci mulut. Air matanya laju menuruni pipi. Apalagi yang Tan Sri hendak bincangkan dengannya? Dia rela menarik diri kalau itu sudah ketetapan Ilahi. Tetapi hati ini payah pula hendak dipujuk, ia sedih dengan sendirinya. Kenangan bersama Jalal mengintai ruang hati. Mengapakah kasihnya sering tidak kesampaian?

           Najmi hanya duduk memerhati. Alangkah bagusnya kalau Christine juga bersifat keibuan seperti Nur Najwa, bisik hati kecilnya. Kini, dia juga dalam dilema. Hati sebulat suara memilih Nur Najwa tetapi dia terpaksa mempertimbangkan rayuan Christine untuk menerimanya kembali. Kali ini Christine yang sedang menghidap kanser payu dara itu berjanji untuk menjadi isteri yang diingini oleh Najmi dan mahu mendalami ilmu agama Islam yang dianutinya itu sebelum dia menutup mata.










No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...