April 3, 2012

Sentuhan Kasih ~ Bab 12

~ sambungan ~

"JEMPUTLAH masuk Sin, Tan Sri..." pelawa Mak Zah. "Silakan duduk."

            Si kecil Najwa yang melekapkan kepalanya di bahuu Tok Ayah itu cepat mengangkat muka memandang suara yang macam pernah menembusi cuping telinganya. "Nenek!" Jeritnya.

            "Saya cu..." sambut Mak Zah bangga kerana anak kecil itu bersemangat sungguh walau hanya dapat bertemu dengannya. "....pergi naik atas panggil mummy awak," suruhnya. Anak kecil itu kini dijadikan umpan. Kalau tidak mahu karang si Nur Najwa tu berkurung bertapa di dalam biliknya macam kes lepas kematian suaminya di hari pernikahan mereka dulu. Naik bengkak mata Nur Najwa menangis...nasib baik tak buta macam Kassim Selamat.

            Tan Sri Azizan dan Pak Hussin sama berpandangan. Anak kecil itu macam reti bahasa pula...dia terus memanjat tangga naik ke atas. Masing-masing yang duduk di tingkat bawah hanya memerhati dan mendengarkan.

            Terdengar pintu bilik diketuk. "Mummy!" Suara si kecil yang memanggil dah naik serak. "Mummy!" Dia terus memanggil sambil mengetuk pintu bilik.

            Terdengar pintu bilik itu kini dibuka. "Adik?" Nur Najwa terkejut kerana tidak menyangka anak kecil itu akan mencarinya sampai ke muka pintu bilik. Matanya melilau mencari kalau ada orang yang meneman si kecil memanjat tangga. "Datang dengan siapa ni?"




            Si kecil hanya menunjuk ke bawah.

            Mak Zah yang mendengar, mengurut dada senang hati. Dia dah naik rimas dan risau dengan perangai si anak yang tidak mahu bercakap dan terus menerus mengurungkan diri itu. Bagus juga si kecil itu datang, dapat dia dijadikan umpan. Jika tidak mahu sampai bersawang pintu biliknya kerana tidak mahu dibuka.

             Nur Najwa cepat mendukung si kecil dan menjengah ke bawah dari tengah tangga. "Tok Ayah?" Nur Najwa berbisik bertanya si kecil.

             Si kecil mengangguk.

             Nur Najwa merenung wajah si kecil yang sudah bengkak matanya menangis. Badannya juga nampak susut benar. Kesiannya dia, hatinya berkata sambil mengucup sayang pipi cengkung yang dulunya comel itu. "Daddy mana?" Tanya Nur Najwa perlahan bimbang didengar oleh Tan Sri pula nanti.

             "At home."

             "Adik nak tinggal dengan mummy dekat rumah nenek ni?" Soal Nur Najwa lagi kerana sangkanya anak itu dihantar ke situ untuk dijaga olehnya.

             "I want daddy too, mummy," suara serak si kecil bunyi tersekat-sekat.

             Kasihannya anak ini, bisik hati Nur Najwa lagi. Tetapi bila mengenangkan daddynya yang besar sangat egonya itu membuatkan dia geram. Kelmarin tu elok aje dah boleh bergelak besar dengan emak dan ayahnya?

             "So...adik nak mummy buat apa?"

             Si kecil merenung wajah Nur Najwa. Tangan kecil itu meraup wajah Nur Najwa lalu hidung kecilnya yang mancung itu ditemukan dengan hidung Nur Najwa yang hanya rupa jambu air itu. Nampak si kecil tak kisah...mungkin dia belum pandai memandang pada paras rupa. "I want you to come home with me mummy," ajaknya.

             Serta merta Nur Najwa menitiskan air mata. Sedih hatinya bukan kepalang. Pandai betul anak itu menunjukkan sayangnya. Mana pergi hati perut ibu kandungnya yang tidak kisahkan akan keadaan anak ini?

             "Mummy don't cry," kata anak itu sambil menyapu air mata yang meleleh laju di pipi Nur Najwa.

             Nur Najwa cepat menarik senyum melindungi sedih hatinya. "I am so happy to see you sayang," ujarnya menyenangkan hati anak kecil itu. Mahukah dia mengikut Tan Sri balik ke rumah agam itu untuk menjaga si kecil di sana? Mampukah dia memandang wajah Najmi lagi?
             Nur Najwa teringat SMS yang dikirim oleh Najmi kepadanya semasa dia berada di rumah abang Ngahnya dulu. Teks itu berbunyi begini.....

             < Najwa pls come home. I need U 4 my daughter...please! >

             Ada ke patut? Sudahlah kerana kehadiran lelaki itu dia kehilangan kerja. Kini dia diminta pulang untuk menjadi penjaga anaknya sahaja? Cakaplah minta maaf ke...pujuk-pujuk sikit ke? Tak romantik langsung.

             Si kecil pula cepat mendakap sayang Nur Najwa. Apa yang harus dia lakukan sekarang? Kalau Najmi yang datang menjemput, sudah tentu dia akan jual mahal. Nur Najwa mahu mendengar kata-kata maaf dari mulut Najmi sendiri. Pandai sungguh dia menghantar ayahnya bagi pihak dia, sangka Nur Najwa.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...