April 1, 2011

April Fool...

Aisehmen...April already la...
Sejak kebelakangan ni aku asyik ketinggalan hari dan waktu aje...mungkin tak sekolah lagi agaknya. Dulu masa di sekolah, tugasku mencatit haribulan di papan hitam. Jadi aku sentiasa alert anytime, everyday.  Aku have all the time to prepare for any occassion.

Setakat April Fool ni, aku dah ready seminggu lebih awal. Mengumpul segala cicak kering yang mati tersepit di celah pintu atau tingkap. Aku bungkus elok-elok...macam orang bungkus ikan terubuk masin dari Sarawak tu la lebih kurang. Lepas tu masukkan dalam envelope bersama mesej 'APRIL FOOL' yang ku tulis sebesar alam di atas kertas yang bersaiz A4.

Selalunya, orang yang menjadi target aku tu akak aku sendiri la. Aku dah dapat mengagak berapa hari surat yang ku kirim padanya akan sampai. Jadi aku kirim la sehari dua lebih awal, agak-agak sampai pada tarikh 1 April tu.

Uda yang pulang hujung minggu masa tu dah mengejar aku pusing keliling rumah. 'Kurang asam engkau Andak..'

Emak yang tak tahu hujung pangkal beliak mata memerhati anak dara dia dua orang bekejar keliling rumah. 'Kenapa kamu berdua ni? Tak malu... dah boleh kawin, masih dok main kejar-kejar lagi.'

'Andak ni...' Uda berhenti di tingkap di mana Emak menjengolkan kepalanya menunggu dengan senduk kayu di tangan. '...ada ke dia kirim cicak kering?' Uda mengadu pada Emak sambil tercungap-cungap. Ada hati dia yang berbadan gempal tu nak mengejar aku yang comel loteh masa tu. Silap orang la...aku kan pelari jarak jauh masa zaman sekolah dulu? Cross-country? Road relay? Tiga ribu meter - yang berkeliling padang entah berapa round tu?

'Kirim cicak kering?' Emak berkerut dahi bertanya.

Aku yang mendengar dah berhenti jauh di pinggir jalan...agak-agak Emak keluar dari dapur tu nak kejar dengan senduk kayu, aku sempat la lari. Uda tu kan anak perempuan kesayangan dia?

Tiba-tiba...pecah ketawa Emak di tingkap dapur tu.

Uda dan aku berpandangan. Susah nak tengok Emak ketawa mengekek macam tu. Muka dia selalunya ketat aje. Uda jadi geram kerana aduannya tak laku petang Sabtu itu.

'Emak ni....ketawakan pulak dia.' Uda dah muncung sekaki.

Emak masih di tingkap menahan perut gelihati.

Ayah yang datang dari melawat reban ayamnya di belakang menegur Emak. 'Apa yang lawak sangat ni?'

Emak hanya menunjuk ke arah ku dengan senduk kayu. Tawanya masih bersisa.

'Andak tu Ayah...dia pos surat kat Ita, siap ada cop URGENT message inside, pulak tu. Ingatkan apa yang urgent sangat, rupanya cuma cicak kering. Habis satu Maybank tu budak gelakkan.' Uda mengadu pada Ayah pulak.

Dia ingat mementang dia anak Ayah...Ayah nak back-up dia...rupanya Ayah pun sama gelak sampai keluar air mata.

Aku yang masih menunggu reaksi Emak dan Ayah dari pinggir jalan tu dah senyum melebar. Ahh! Selamat tak kena marah. Apa la Uda ni...kan dah tulis April Fool?

Junie Octovian: Aku memang tau, Uda tu penakut dengan cicak. Mujur aku tak kirim cicak yang hidup kan? Cuba bayangkan kalau dia bukak envelope tu, cicak tu melompat keluar? Heheheh....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...