April 15, 2011

The Young Travellers...

Semasa suamiku berpindah ke Sabah, anak sulongku di Tahun Enam, persekolahannya. Maka, aku dan anak-anak tinggal untuk melepaskan dia yang akan menduduki peperiksaan UPSR.

Kami di Jasin, Melaka waktu itu dan aku bercadang untuk pulang ke Johor sahaja selepas Abang Long habis periksa. Kalau di daerah aku sendiri memang dah senang sangat. Aku tahu aje selok belok, selekoh semua tu...jadi aku tak perlu menyusahkan dan meminta pertolongan orang.

Namun si Adik, selepas beberapa lama tidak melihat bapanya itu sering pula demam.

'Adik nak papa....adik nak papa...' rengeknya yang ketika itu beusia dua tahun.

Aku tak tahu nak dipujuk yang macam mana, jadi aku main tunjuk aje la semua lelaki yang melintas lalu di depan rumah kami itu.

'Hah! Tu papa dah balik...' aku kira dia kecil lagi...tak berapa nak mengenali bapanya.

Rupanya...bukan merengek lagi, dia semakin menangis menjerit kerana menyangka dia diperbodohkan.

Abang Long yang memandang merasa terharu.

'Adik ni kenapa ma?'

'Dia nak papa...dah lama tak jumpa agaknya,' aku beritahu.

'Lepas Abang Long habis UPSR, kita pergi sana kan?'

'Ha ah...tapi papa cakap sekolahnya jauh la..' aku terdiam memikir. Kesian anak-anak nak kena keluar awal pagi. Balik pula tak tahu nak sampai rumah pukul berapa.

'Kita balik Kluang aje la...sekolah dekat sana,' aku beritahu rancanganku.

'Habis Adik?'

'Tak apa kot? Kalau dia berkawan dengan anak-anak Mak Ucu kat sana nanti, tentu dia lupa.'

Abang Long merenung jauh...pertama kali tidak tinggal serumah dengan bapanya. Selalu tu out-station juga, tapi lepas seminggu balik lagi. Kali ini dah masuk tiga bulan sejak Julai....

                                                                                                                    ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...