April 29, 2011

Murderer In d'House...

'Siapa tu Yah?' aku bertanya ayah satu pagi bila melihat ada seorang lelaki handsome di dalam rumah ku.

'Sedara,' jawab ayah pendek.

Aku kerut kening mengingat...sedara yang belah mana pulak tetiba dah berpuluh tahun aku hidup ada yang datang ke rumah mengaku sedara.

'Atok dia dengan atok ayah sepupu...bla...bla...bla..' ayah membuka sejarah.

Namun aku langsung tak dapat nak mengaitkan tang belah mana bunyi sedara tu. Belah Islamnya barangkali...sedara sesama Islam. Tapi handsome la pulak mamat tu...serius!

Petang balik sekolah aku lihat dia ada di tangga rumah petik gitar. Abang-abang aku mana ada yang sibuk nak petik-petik gitar segala...mereka semua jenis yang main lumba-lumba kereta. Sebut F1...sebut Japan GT...rela menyimpan duit untuk beli tiket.

Mamat ni ala-ala berjiwa romantik nampak gayanya.

Aku menoleh ke arahnya sambil lepas lalu untuk mengikut pintu belakang. Tak kan lah saja-saja nak ikut pintu depan tu dah tahu dia tercongok dekat tangga.

Dia senyum. Aku pun senyum sambil sedikit menganggukkan kepala.

'Berapa lama dia nak tinggal kat rumah kita mak?' aku tanya emak yang sedang menggelek karipap untuk minum petang.

'Katanya nak cari kerja dekat sini,' emak beritahu.

'Lama lagi la tu,' aku bersungut.

Yalah...kalau ada orang lain dalam rumah tu selain adik beradik sendiri kan susah? Lelaki pulak tu! Dah biasa balik sekolah nak melengkar macam ular sawa pun tak boleh. Apatah nak berskirt dan berseluar pendek?

Emak pun faham sebab tu dia diam aje. 'Sediakan kuali, dah boleh goreng ni.' emak mengarah.

Selama mamat tu tinggal di rumah kami, nampak emak dan ayah suka padanya. Berbudi bahasa dan sopan bila bercakap dengan orang tua. Tapi aku memang tak berani lagi nak bertegur sapa. Biarlah...dah ayah cakap sedara dia, tak kan nak dihalau pulak?

Satu hari entah apa emak bebel-bebel di dapur dengan ayah. Mamat tu tak kelihatan.

'Eee...segan la aku nak ke rumah orang kaya tu..' terdengar emak bersuara.

Aku menapak perlahan ke dapur ingin mengetahui apa yang mereka berdua itu bualkan. Saja-saja nak pasang  telinga? Siap...mau kena baling dengan rolling pin yang dekat rak pinggan tu. Naya!

'Tak ada hidung ke?' bunyi suara ayah pula.

Nampak emak menjeling tajam.

'Pergi aje la...lepaskan hajat dia. Kalau orang kaya tu terima, alhamdulillah....'

'Macam-macam aje la...tak cermin muka dulu ke? Ada hati hendakkan anak orang kaya,' bebel emak lagi.

'Dah...anak orang kaya tu pun sukakan dia, nak buat macam mana?' jawab ayah pula.

'Kerja tak berapa hari...kalau dia letak belanja yang bukan-bukan, ada duit ke?'

'Ada la tu...tu sebab dia berani suruh kita tanya.'

'Ye la...lepas maghrib nanti kita pergi,' jawab emak setuju.

Ooo...mamat tu nak suruh emak dan ayah pinang anak orang kaya. Hasnah anak Penghulu Bakar tu memang cun. Kurus tinggi...kalau tinggal di KL, tentu boleh jadi model. Mamat tu pun lebih kurang model la gaya dia cuma badannya tak jenis yang tegap ada six packs aje. Jadi model baju Melayu Tradisional untuk Butik Salikin Sidek rasanya sesuai.

Aku bayang-bayangkan wajah mereka berdua, memang macam pinang di belah dua. Sama cantik sama padan. Bila pulak mereka berdua berkenalan?

                                                                                                         ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...