April 11, 2011

Hutang budi...

Assalamualaikum.........

Di entry hari ini aku nak minta maaf banyak-banyak pada teman dan pengunjung blog kerana telah membisu buat beberapa hari. Terutama pada Along Cik Nab yang rajin berkunjung.

'Patut la...Along check pagi tak ada, petang pun tak ada.' Cerita Along semasa aku ketemu dengannya di warung Cik Nab petang itu.

'Maxis lembab la dekat situ,' aku beritahu.

'Dia selalu cerita bila balik rumah,' beritahu Nab pula.

'Minggu ni sibuk sikit...nanti Andak isi dua tiga sekali, eh?'

Along angguk senyum.

Nab sekeluarga dah ku anggap macam sedara sepusat sepusing, cuma emak bapak je lain-lain. Dia pun tak rasa canggung langsung bila datang ke rumah ku. Dia memang ringan tulang......tak payah bersuruh kalau dia datang ke rumah ku. Apa saja yang ada sebagai bekalan tu habis digunakan. Tiba-tiba dah tersedia meehoon goreng...tiba-tiba dah siap hidangan tengah hari. Aku memang kenang budinya.

Dulu aku memang suka lepak dekat rumah Nab semasa menunggu anak-anak pulang dari sekolah. Anak sulungku dulu ke sekolah pun menumpang kereta suami Nab sampai ke Kluang sana. Rumah Nab tu jadi tempat transit kami. Setakat makan minum, Nab memang tak berkira.

'Nanti Along kahwin 29 Oktober ni datang tau?' pinta Nab.

'InsyaAllah...nanti ingatkan aku la.'

'Tema biru tau Dak?'

'Okey,' jawabku sambil menyuap nasi goreng ayam.

'Bila nak terbang?' Nab bertanya tentang tarikh Angah yang nak berangkat ke Brisbane.

'InsyaAllah 2 Mei nanti,' jawabku.

Nab angguk. 'Andak tak nak duduk sini ke?' sempat dia bertanya.

'Aku ni sorang Nab....anak-anak semua dekat sana,' aku menberitahu mengingatkan. '....tengok la, kalau aku nak cari idea menulis nanti, aku balik sini.'

Minggu tu aku happy sebab dapat jumpa Jude dan anak-anaknya yang gembira melompat berkejar bermain bola keranjang di depan rumah. Jude seperti biasa di dapur dengan Huda menggoreng meehoon. Berhenti berehat mereka berjamu selera untuk terakhir kalinya. Entah bila jumpa lagi.

Malam tu, Jude balik dengan anak-anak lelaki aje. Aku tahan Liesa bermalam denganku kerana aku nak mintak tolong dia upgrade blogku.

Akhirnya..........
Apa yang anda lihat sekarang ini, adalah sentuhan dari tangan Liesa Azemi. Thanks Liesa!

Junie Octovian: Hutang emas boleh dibayar...hutang budi dibawa mati.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...