April 14, 2011

Salah pengertian...

'Ma...ayam gaduh!' jerit anak sulongku yang ketika itu menginjak usia tiga tahun.

'Okey...tengok aje, jangan dekat tau?' aku jerit dari dapur kerana sedang sibuk menyiapkan makan pagi papanya yang bakal pulang jam 10.30 nanti.

'Ma...ayam gaduh!' dia menjerit lagi memberitahu.

Aku yang menyangka dia memanggil untuk sama melihat itu hanya menyahut dari dapur.

'Biarkan aje...jangan dekat nanti kena cakar.'

Kemudian dia dah tak panggil lagi dan aku yang sedang sibuk itu menyangka dia mengerti akan arahan yang diberi.

Tidak lama kemudian, terdengar bunyi suamiku pulang. Aku meneruskan sahaja tugas yang hampir selesai. Tak payah nak bersambut di depan pintu kerana dia juga tahu aku sedang sibuk menyediakan juadah untuknya. Lagipun pintu depan tu ku biarkan tidak berkunci.

'Laaaa...'

Terdengar suara suamiku seakan mengeluh, namun aku masih tak mempedulikannya.

Dia masuk ke dapur. 'Kenapa biarkan dia menyonteng dinding tu?'

'Conteng dinding?' aku berpaling lipat maut.

'Tengok la..'

Aku mengekor suamiku ke ruang makan. 'Laaaa....

Dinding ruang makan tu dah dibuatnya tempat melukis. Aku pandang wajahnya yang merenung kami berdua minta pujian barangkali.

'Ayam gaduh,' dia beritahu sekali lagi.

Aku angguk sambil memandang suamiku. Ini bukan ayam gaduh....ini nak suruh mama dan papa dia bergaduh.

Suamiku masuk ke bilik dan kemudian keluar dengan kertas lukisan dan pensil warna kepunyaannya.

'Sini!' dia memanggil anaknya. '...lain kali kalau nak lukis ayam gaduh kat sini.' Dia menunjukkan kertas lukisan itu dan melakar dengan pensil warna bentuk yang menyerupai ayam. 'Dekat sana....' dia menunjuk ke arah dinding tadi, '...tak boleh tau?'

Anak yang di ribaan itu memandang wajah garang bapanya sambil menganggukkan kepala tanda mengerti.

Semenjak dari hari tersebut, kami sentiasa bekalkan dia dengan drawing block dan pensil warna atau crayon. Dia memang pandai melukis sejak berusia tiga tahun.

Junie Octovian: Lukisan pertamanya aku framekan...mungkin masih ada di stor Pondok Indah. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...