April 30, 2011

Murderer In d'House...(part 2)

Aku yang di bawah umur masa tu hanya memandang sahaja ruang tengah rumah yang dipenuhi oleh kawan-kawan emak yang sedang membuat gubahan hantaran majlis pertunangan mamat tu dengan Hasnah anak penghulu Bakar.

Pandai mak cik-mak cik tu mengubah, kalau sekarang ni kita orang panggil DIY la... dari bahan mentah seperti tuala mandi tu dilipat-lipat , digumpal-gumpal jadi kodok. Kain telekung pulak boleh jadi kapal. Sireh junjungnya tiga tingkat... ambik engkau! Siapa yang nak bawak masa berarak ke rumah pengantin perempuan itu nanti? Isy! Aku memang kagum la.

Emak sibuk di dapur menyediakan juadah untuk para teman yang bergotong-royong membantu dalam kerja-kerja menyiapkan dulang hantaran. Dulu, bukan ada butik-butik andaman yang boleh diupah untuk membuat itu semua.

Aku mengikut rombongan membawa dulang hantaran untuk dibawa ke rumah perempuan menjelang hari pertunangnan itu. Mamat tu entah ke mana...

Di rumah sebelah perempuan aku mengikuti kakak iparku masuk ke dalam bilik si perempuan kerana kakak iparku merupakan diantara kawan rapat si perempuan. Maka aku berkesempatan melihat si perempuan dari dekat. Cantik...memang cantik. Pakaian dia di majlis hari pertunangannya pun lain dari gadis-gadis di kampung itu ketika majlis pertunangan.

Dulang hantaran balasan dari pihak perempuan memenuhi bilik beliau. Dia yang berpakaian gaun labuh rona biru bersulam itu senyum di kerusi. Pandai dia pilih warna biru...tema kami sebelah lelaki kebetulan warna biru.

'Eh! Kenapa dia pilih tema putih ye? Reben yang mengikat barang hantaran semua berlilit reben putih. Hingga songkok pun dililit dengan reben putih macam orang berkabung aje gayanya.' Suara seorang mak cik membelah kesunyian.

Kini semua mata memandang ke arah songkok di dalam dulang hantaran yang berlilit reben putih.

Mak cik ni kalau tengok aje tak boleh ke? Mesti nak tegur itu nak tegur ini...mulut tak berinsurans langsung, bisik hatiku. Biarlah! Dia nak lilit dengan reben hitam pun...itukan majlis dia?

Majlis berjalan lancar dan kami menapak pulang dengan dulang hantaran dari pihak perempuan pula.

Sejak itu, aku memang jarang melihat mamat itu di rumah aku lagi...

'Mana anak sedara ayah tu mak?' aku bertanya emak satu pagi.

'Dia dah dapat rumah sewa kot?'

Aku mengangguk, dalam hati mengucap syukur. Pelik kan? Mana pergi entah emak ayah dia...sampai majlis pertunangan dia pun suruh emak dan ayah aku yang uruskan.

                                                                                                         ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...