April 30, 2011

Murderer In d'House...(part 3)

Satu petang waktu aku pulang dari sekolah, hari sudah menjenguk maghrib. Lambat sikit sebab singgah kedai Apek Jajan yang menjual air batu kepal.

Dari kejauhan di waktu rembang petang itu aku nampak sebuah kereta polis yang lampunya berpusing lip lap lip lap. Macam dekat depan rumah aku aje? Aku berjalan pantas mendekati. Jantung dah masuk tempo lagu arwah Michael Jackson, Thriller. Memang thrilled betul la...depan rumah aku!

Ada dua orang lelaki berpakaian biasa aje...

'Siapa Cu?' aku bertanya Pak Ucu aku yang berasal dari Rembau.

'Polis mato-mato.'

Ada apa ni?

Aku memepercepatkan langkah ku masuk ikut pintu belakang. Emak di kerusi dapur sot sat sot set menangis.

Aku dekati dia perlahan. Sambil memegang bahu emak aku bertanya,

'Kenapa mak?'

Emak tak menjawab, dia hanya geleng kepala sahaja.

Tidak lama kemudian, kereta polis tadi berlalu pergi meninggalkan aku dalam seribu pertanyaan.

Ayah yang masuk dari pintu depan terus terduduk di kerusi kayu, dia memicit dahi. Kemudian entah apa yang ayah dan Pak Ucu bualkan tidak menarik perhatian ku lagi.

Namun aku yang terasa sangat ingin tahu, masih tidak berani bertanya mengapa, kenapa, ada apa semua itu.

Malam itu aku terdengar emak dan ayah berbual berdua di dapur.

'Baru petang semalam si Senah tu lalu depan rumah ni...' emak terdiam mengingat. '...dia tanya kalau-kalau nampak anak sedaranya bermain di kawasan sini.'

'Kata keluarga dia, dia keluar lepas maghrib ke rumah sewa tunangnya pakai kereta bapak dia....tunggu sampai pagi tak balik-balik,' ayah beritahu apa yang polis sampaikan tadi.

'Pergi mana pulak?' Emak menggosok pelipis.

Mereka berdua di meja dapur, mencantum cerita.

Aku yang duduk di muka tangga, mendengar dengan penuh minat. Aku juga cuba mencantum cerita mereka. Petang semalam emak nampak Hasnah anak Penghulu Bakar lalu depan rumah kami mencari anak saudaranya. Lepas waktu Maghrib malam itu, dia memandu kereta bapanya ke rumah sewa tunangnya iaitu anak sedara ayah dan terus tidak pulang.

Oooo...maknanya polis tadi datang ke rumah aku mencari anak sedara ayah yang di syaki berada di rumah kami. Adakah mereka menghilangkan diri? Atau mereka bercadang kahwin lari? Atau... Eee..nauzubillah.

Malam itu ayah nampak masih rileks, sebaliknya emak yang ke hulu ke hilir menggaru kepala tak gatal.

                                                                                                         ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...