April 24, 2011

Yaya oh Yaya...

Sorry la...dah beberapa hari tak menjenguk blog. Bila idea datang aku sibuk menulis pula. Ni mesti Along Cik Nab dan Niena kecewa. Tapi nak buat macam mana...kadang-kadang tu ketandusan idea untuk menulis kisah yang dapat kita kongsi bersama. Aku banyak aje cerita.... tapi bimbang cerita itu bakal mengguris perasaan yang hidup kerana ceritaku memang berdasarkan kisah benar.

Tapi untuk mengisi blog ku hari ini aku coretkan beberapa kisah yang berlaku yang menjadi kenangan.
Pada satu hari di Kluang....

Biasanya kalau aku balik ke Kluang tu, bercerita macam esok dah nak kiamat. Entah apa-apa aje...dari meja depan sampai sambung ke meja dapur.

Malam itu kami di meja dapur. Anak lelaki Lela, entah yang mana satu sedang mandi dengan pintu bilik air yang sengaja dibiarkan tidak bertutup rapat. Keadaan itu agak kurang selesa bagi aku yang tidak biasa melihat keadaan yang begitu.

Jadi...sambil bercerita itu, sekejap-sekejap aku akan menoleh ke arah bilik air yang bunyi shower seakan dibiarkan terbuka tapi tidak pula mendengar bunyi orang sedang mandi. Maka, aku yang sedikit curious tu sibuk juga hendak tahu.

'Siapa yang mandi tu?' aku bertanya.

'Entah!' jawab Lela. 'Adalah entah Adam, Fiqhrie atau Fahmie.' Lela dah tak ambil peduli. Habis tu semua dah bujang kan?

Tapi peliklah kalau dah bujang-bujang tu mandi tak dikunci pintunya. Dalam hati aku mengira siapa. Kat depan tengah menonton TV tu ada siapa dan siapa yang tak ada?
Tiba-tiba si Fariha Aleeya aka Yaya melintas ke dapur. Aku pun membuka pertanyaan.

'Yaya! Siapa yang tengah mandi tu?'

'Tak tau!' spontan Yaya yang berusia tiga tahun ketika itu menjawab.

'Lamanya kat dalam tu, mandi ke berendam?' aku bertanya lagi. Aku yang sibuk pulak, mamanya rileks je.

Yaya memerhati sekeliling. 'Pat pat siku lipat...' tiba-tiba dia menyanyi.

'Aaaaaa!' yang di dalam bilik air tadi menjerit dan sekejapan dah melompat keluar. Nasib baik berbalut dengan tuala mandi, jika tidak mau aku pengsan di situ.

'Hah! Padan muka,' ujar si Yaya apabila sudah tahu siapa sebenarnya di sebalik pintu yang tidak rapat tutupnya tadi.

'Budak-budak ni memang macam tu Andak. Kalau berjalan sampai pukul satu pagi tu tak takut pulak. Tapi kalau dalam rumah....mandi pun takut nak kunci pintu.'

Ambik engkau!





Junie Octovian: Tak payah kunci la...takut jadi macam kisah si Kakak pulak kang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...