April 24, 2011

Puteri Syakira...

Ini kisah cucu Uda.

Aku beraya di rumah Uda di Taman Daya, Johor Baharu entah tahun bila. Cucunya yang sering dibawa menjenguk ku, memang terus mesra kerana telah saling mengenali.

Di meja makan, Uda menjamu mee goreng selain biskut-biskut tunjuk.

'Orang sekarang ni magic,' kata Uda. 'Pergi kedai, main tunjuk-tunjuk aje dah dapat apa saja biskut yang dikehendaki.'

Ya la...zaman kami dulu sampai naik berlendir biji mata menunggu oven membakar biskut raya ni. Tengah waktu berpuasa pulak tu. Lagi-lagi kalau emak sibuk nak buat rempeyek atau biskut gulung atau surat cinta tu. Pergh! Mau juling bila nak menunggu sampai waktu berbuka tu.

Pagi raya...masing-masing lengan semua bertanda kena oven, loyang panas atau percikan minyak panas.

Sekarang ini dah senang tambah senang. Bukan saja oven, malah ketuhar gelombang mikro lagi.



Ala...gambar Syakira tak ada dlm simpanan la...
tapi ni adik dia Syazwani...rupa lebih kurang je...kan adik beradik?

Aku hanya melemparkan senyuman kerana aku faham akan maksud Uda.

Syakira sama sibuk di meja makan macam dia juga tetamu. Tapi aku tak kisah kerana aku ni bukan sesiapa yang harus mendapat layanan VIP. Itu pun cucu aku juga. Irwan bapanya tu, semasa kecil dulu memang banyak aku yang bela.

Dia sibuk bercerita pada ku akan cerita Congkak yang baru ditonton melalui CD. Aku masuk mode kanak-kanak dan sama melayan ceritanya sebagaimana gaya dia bercerita.

Tapi versi aku siap dengan bulat mata dan aksi sekali. Suara pun berubah bila bab jadi nenek tu. Aku lihat Syakira tekun mendengar. Matanya juga tegak tepat merenung wajah ku. Dia menarik kakinya naik ke atas kerusi dan terus bersila.

Bila Uda siap menghidang minuman, dia mengarahkan cucunya agar turun untuk memberi tempat kepada anak-anak ku yang sama datang tadi.

Namun dia dah tak bergerak dari tempat duduknya dan masih merenungku.

'Syakira?' aku memanggil.

Dia masih tak bersuara dan keras di kerusinya.

'Kenapa tu?' aku bertanya hairan.

'Atok Andak pun...bercerita siap dengan mata, siap dengan gaya. Manalah cucu aku tak takut?' jelas Uda.

Ai? Bukan tadi dia yang mulakan ke? Mana la aku nak tau?

Apa yang Syakira tidak tahu waktu itu, Atok Andak dia ni memang pandai mengarang cerita. Kisah Congkak tu sikit aje aku yang tokok tambah bagi suspens lagi. Mana si cucu tak keras-kekun? Cerita yang ditonton dengan cerita yang aku sampaikan berbeza sekali, barangkali begitu hatinya berkata.

Junie Octovian: Nak bercerita dengan cucu ku Hana pulak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...