April 14, 2011

Green fingers...

Ketika kami tinggal di Devon Estate, Jasin, Melaka.....waktu itu Angah tengah suka bermain cangkul. Dia akan jadi mandor tak bergaji bercekak pinggang memerhati si tukang kebun membuat kerja.

Aku yang rimas itu sekejap-sekejap memanggil, 'Angah! Jangan kacau.'

'Tak!' dia menyahut. 'Angah tengok aje....'

Kakak yg sama menyibuk....
Melihatkan itu, aku jadi terfikir bagaimana hendak mengatasi  masalah anak sorang yang tak tau duduk diam. Abang Long tu elok aje boleh duduk diam melukis? Kakak pulak asyik dengan mainan Lego yang dah siap dibina dirobohkan balik dan dibina lagi. Tak pandai jemu pun?

Maka aku adakan aktiviti bercucuk tanam pada sebelah petang, khas untuk Angah.

Mula-mula tu kami pilih tempat yang bersesuaian......agak-agak dekat dengan paip air supaya senang nak menyiramnya nanti.

'Sini aje la....' aku berhenti sambil menghentak-hentak cangkul. '....nanti Angah senang nak siram.'

Angah mengangguk setuju.

Aku mula menyangkul membina batas yang lebih kurang dua meter panjangnya. Angah memerhati tidak sabar.

Kemudian aku suruh Angah yang dah gatal tangan nak rasa memegang cangkul itu supaya mengemburkan tanah yang siap ku cangkul tadi sementara aku menggali tanah bakar untuk dicampurkan.

Untuk step seterusnya, aku jadi mandor pulak. Sambil bercekak pinggang aku mengarah.........

'Campurkan tanah bakar yang dalam pongkis tu sampai rata....' macam belajar memasak bunyinya.

Beria-ia Angah melakukannya. Habis tu dah terlebih aktif, aku gunakan la untuk kebaikan dia juga kan? Bukan mendera tu......

Aku hulurkan batang kayu mop yang dah tak ada mopnya itu kepada Angah.

'Ni....buatkan lubang...' sambil aku menapak mengira langkah untuk membuat lubang seterusnya. 'Sini pulak.'

Angah menurut sahaja sehingga habis.

'Masukkan biji jagung ni...' aku hulurkan mangkuk kecil yang berisi biji-biji benih jagung yang dah ku rendam terlebih dahulu. '...dua tiga biji cukuplah untuk satu lubang tu. Buat muka serius...gigi ketap rapat-rapat. Kalau bercakap atau ketawa semasa menanam jagung, bila berbuah nanti isinya rongak.' Aku beritahu Angah petua yang aku perolehi dari ayah.

                                                                                                               ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...