April 12, 2011

Gohed, gostan...

Selain Pak Tam, Jude memang jadi pengunjung tetap aku dan anak-anak yang tinggal di dalam estate. Bila cuti semester aje, dia akan beritahu dan kami akan menjemputnya.

Uteh membuat kunjungan lagi waktu cuti semester entah tahun berapa semasa kami tinggal di Pagoh Estate, Alor Gajah...kawasan yang sekarang ini telah menjadi A'Famosa. Masa tu Pak Tam dah join navy yang dikatakan kena post ke Labuan.

Aku yang masih belum mempunyai lesen memandu waktu itu mengajak Uteh ke pekan Tampin. Tampin adalah yang paling hampir dengan tempat tinggal kami berbanding Alor Gajah itu sendiri.

'Jude, petang ni kita bawak budak-budak ni ke Tampin nak?' aku ajak Uteh yang dah punya lesen memandu ketika itu.

'Kita tak pandai jalan dekat sini la....' dia beritahu ku pula.

'Tak apa...awak jadi driver, andak tunjukkan jalannya.'

'Kalau macam tu okey la,' jawab Uteh.

Maka selepas Solat Zohor, aku pun menyiapkan anak-anak untuk ke pekan Tampin. Anak-anak dah kegembiraan dan sekali gus merasa bangga mungkin, kerana kali ini Uteh yang akan memandu.

Aku serahkan kunci Volvo 244 kepunyaan suamiku kepada Uteh sambil sebelah tangan menarik tali pinggang keledar.

Uteh yang dah siap menarik tempat duduk sedikit ke depan ~ Uteh ni rendang je macam pokok bonsai ~ dia membetulkan cermin pandang belakang dan cermin sisi. Dengan lafaz bismillah, Uteh menghidupkan enjin kereta.

'Ahhh!' kedengaran suara anak-anak di belakang yang lega kerana Uteh telah berjaya menghidupkan enjin kereta tersebut.

Kami menunggu untuk bergerak keluar dari porch rumah. Lama. Anak-anak di belakang dah mula berdiri melihat Uteh yang masih terkial-kial mencari gear. Jangan tanya akulah...aku memang tak pernah pegang Volvo tu. Kalau di suruh tolak tu adalah...(ini kisah yang berlainan yang akan ku isi kemudian).

'Kenapa Jude?' aku bertanya.

'Dah masuk gearnya, tapi dia gostan pulak...'

'Masa belajar hari tu macam mana?'

'Macam ni la...tolak ke tepi sikit, masuk gear satu, baru lepaskan handbrake,' jelas Uteh.

'Tak masuk kot? Cuba tekan kuat sikit....Volvo ni berat,' aku cuba terangkan.

Uteh cuba beberapa kali...Volvo dah bergerak keluar dari porch tapi bergerak ke belakang. Tukang kebunku yang sedang memberi makan satu-satunya kuda yang kami ada waktu itu hanya mengerling dengan ekor mata. (Kuda tu dibeli selepas kejadian di Kemunting dulu).

Anak-anak yang menunggu dah berpeluh rejat. 'Kenapa gerak ke belakang ma?' tanya Abang Long.

'Entah la...rosak agaknya,' aku beritahu anak-anak yang dah mengharap. '...tunggu keluar dengan papa aje la, eh?' aku cuba pujuk.

Mereka tak banyak cakap bila aku membuka pintu kereta belakang, semuanya turun.

'Tak apa la Jude...' aku beritahu Uteh. Kesian dia dah puas memulas gear tu, tapi masih tak mahu bergerak ke depan.

Aku serahkan kunci kepada si tukang kebun. 'Bala...itu kereta tak boleh jalan la. Awak tolong tolak masuk, lepas tu kasi kunci, eh?'

Bala mengikat Poly si kuda padi dan mendekati aku mengambil kunci kereta. Tiba-tiba.....

Vroooooom!

Kami  berlima semua berkejar ke belakang. Ketika itu elok je si Bala memandu kereta masuk ke dalam porch. Setelah mematikan enjin, dia keluar dan menguncinya. Sambil menyerahkan kunci kepada ku dia memberikan senyuman bangga.

Poly sama tergelak masa tu....malu siot!

Junie Octovian: Malu tahap gaban.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...