April 3, 2011

Love + Hate = Hlovate


Apakah itu? Atau siapakah itu? Oleh kerana Hlovate ini seorang penulis maka kita guna pakai 'siapakah' itu Hlovate.

Aku mengenali Hlovate pertama kali menerusi novelnya aA + bB. Tajuk je dah macam bunyi buku cerita bebudak kan? Tapi aku layan juga la pada awal tahun 2009 tu. Otak ku dah kelaparan minta diisi dengan bahan bacaan. Dulu aku layan juga segala bagai majalah ni. Tapi semenjak dua menjak tu pula tak berapa nak gemar dengan gosip-gosip artis ni.

Si Kakak yang membeli novel tersebut tertinggal di atas meja biliknya. Dia masa tu dah balik ke Unisel. Aku yang mengemas biliknya terpandang novel tersebut terus mengambilnya dan menyelak tanpa membaca sinopsis yang tertulis di belakang. Dari awal bacaan aku ingatkan macam buku Ain Maisarah. Lepas membaca dari satu bab ke satu bab, aku yang berdiri menyandar tadi terus melurut ke bawah.

Kini aku bersila pula...mata mengerling jam di dinding. Kerjarumah tak siap lagi...kejap lagi nak kena jemput Adik balik dari sekolah pulak. Tapi aku ni jenis yang tak boleh start membaca...kalau kena ceritanya memang sampai tak makan pun tak apa. Kalau boleh nak habiskan dengan sekali baca sahaja...tak kira la..sehari ke, dua hari ke.

Aku pergi jemput Adik...aku bawa dia singgah di kedai makan kerana tadi memang aku tak masak pun. Di situ, aku biar dia order dan makan sebab aku masih melayan bacaan. Aku membaca dan terus membaca dan berhenti untuk menunaikan solat sahaja. Anak-anak dah faham....

Hlovate yang menulis dalam bahasa santai itu membuatkan aku senang memahami. Macam budak-budak yang gemarkan majalah Ujang...lebih kurang begitu la. Tak perlu bahasa yang bersastera dan bombastik bagai.

Selepas habis membaca satu novel itu...aku memikir. Senang aje pun nak buat novel, asalkan ada cerita. Maka, cerita yang aku ada tersimpan sekian lama tu aku keluarkan dan dibaca semula dan buat sedikit pertambahan dan pengubahsuaian di sana sini sebelum aku memberanikan diri menghantar manuskrip pertama ku itu.

Bila cerita pertamaku diterima untuk dijadikan novel, aku rasa berterima kasih kepada Hlovate kerana tulisannya memberi aku inspirasi untuk menulis seterusnya. Namun, tiada siapa yang mengenali penulis ini. Dia begitu berahsia. Semenjak itu aku mengikuti semua tulisan Hlovate.

Kalau pengunjung blog peminat Hlovate, aku sarankan agar mambaca Tunas dulu, baru aA + bB kerana di Tunas bermula Addin dan Benz. Schubert's Serenade ~ Gurindam Jiwa ~ ada Ju'a yang berkait dengan Trisy dalam Rooftop Rant. Dalam Rooftop Rant pula ada Lekiu Lokman adik Jebat Iskandar dalam 5 Tahun 5 Bulan. Ked's Story dalam Pelangi ada kaitan dengan Versus.

Aku pun pada awal pembabitan memang tak mahu didedahkan. Tapi apa salahnya kan? Bak kata Encik Zubli Zainordin di TVS dulu tu, sepatutnya aku kena merasa bangga pada usia sebegini masih mampu menulis. Alhamdulillah...... kalau Hlovate tulis Rooftop Rant, aku kena tulis Granny's Rant, kot? Hehehe.........

Junie Octovian: Harapan ku satu hari nanti, kami akan dapat mengenali penulis yang memakai nama Hlovate ini.

2 comments:

  1. Saye dah bace rooftop rant dan gurindam jiwa tapi saye masih x dpt nk kaitkn watak ju'a ngan trisy...bole terangkn x😯...sbb saye ni bile thn blur jgak hehe

    ReplyDelete
  2. Saye dah bace rooftop rant dan gurindam jiwa tapi saye masih x dpt nk kaitkn watak ju'a ngan trisy...bole terangkn x😯...sbb saye ni bile thn blur jgak hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...