May 2, 2011

Murderer In d'House...(part 4)

Lepas waktu Maghrib, emak suruh baca Yaasin ramai-ramai. Bimbang anak sedara ayah yang keluar dengan tunangnya tak balik-balik. Entah ke mana perginya...macam-macam aje.

'Aku dah cakap...pipit dengan enggang, mana nak sama. Bila dah jadi macam ni...hah! tak pasal-pasal kita yang malu walaupun dia tu baru ni aje datang ke rumah kita. Kalau apa-apa jadi, mesti dia orang tuduh kita sama subahat.' Leter emak panjang lebar.

Ayah hanya mendiamkan diri.

'Kalau dah tak sabar sangat, tak payah mintak tunang-tunang....cakap aje mintak dinikahkan, kan ke senang?' Emak tak puas hati, dia menyambung lagi.

'Dah la tu....' ayah naik lemas dengan leteran emak. '...kita tau ke benda macam ni nak jadi?' ayah tanya emak.

'Ye la....kan dari mula dulu aku dah cakap. Mulut aku ni,' emak menunjukkan ke muncungnya. 'Allah Taala yang membelahnya.'

'Doakan...mudah-mudahan aje tak ada apa-apa,' ayah mengarah.

Lewat malam itu, emak masuk ke bilik mamat yang disyaki lari bersama tunangnya. Habis segala barangan beliau diperiksa.

'Tak padan...kalau ditengokkan, pijak semut pun tak mati. Belakang kita, boleh pulak dia nak bawak lari anak dara orang?' Emak membebel sendirian kerana aku yakin tadi ayah dah masuk tidur.

'Nak kahwin free ke hapa?'

Entah apa yang emak cari, aku pun tak tahu. Tapi tiada seorang antara kami yang mendengar bebelan emak itu berani nak turut campur. Kami semua sedia maklum, walaupun kami tak senang macam keluarga Tok Penghulu tu, tapi emak adalah Ketua Kumpulan Yaasin Wanita di kawasan situ. Tidak secara langsung, dia dikenali ramai. Jika sesuatu buruk berlaku dalam keluarga kami, sudah tentu mereka akan kaitkan penglibatan emak dengan tingkah laku kami semua. Malu besar tau?

'Dia kan ada kunci rumah mak?' aku beritahu emak yang tak senang duduk. Seolah dia mahu menunggu kepulangan anak sedara ayah tu pulak sedangkan ayah rileks je.

'Dia ada kunci tu yang buat aku lebih bimbang,' sahut emak yang mundar mandir.

Aku di meja belajar ruang tengah itu rimas dibuatnya.

'Patut hari tu masa dia beritahu dah dapat rumah sewa, emak mintak balik kunci rumah tu...lupa betul la,' emak menggaru kepala tak gatal.

'Dia ada cerita apa-apa dengan engkau tak?' tiba-tiba emak bertanya.

Aku berpaling terkejut.

'Cerita apa?'

'Apa-apa ajelah...'

Aku kerut muka.

'Bertegur sapa pun tak pernah...'

'Bagus!' Puji emak. 'Jadi orang perempuan ni, jangan mudah nak makan budi.'

Aku tambah pelik. Apahal pulak aku yang jadi sasaran? Serius sangat ke mamat ni punya hal yang aku tak tahu? Lepas tu aku dengar suara emak membaca Al-Quran di ruang depan. Memang kes serius ni...hati orang tua kan? Emak bagai dapat mengagak ada perkara yang tidak baik sedang atau telah berlaku.

                                                                                                          ~ bersambung ~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...